کد خبر: ۷۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ 15 August 2015

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با بیان اینکه هیچ‌کدام از دانشگاه‌های این استان مراکز رشد ندارند، بر ضرورت راه‌اندازی مراکز رشد در دانشگاه‌ها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مجید متقی‌طلب پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طبق استناد گزارش پژوهش مجلس سالانه 180 هزار نفر تحصیلکرده دانشگاهی از ایران خارج می‌شوند، اظهار کرد: ارزش خروج این تعداد 50 میلیارد دلار در سال است.

وی ایران را دارای سومین رتبه جهان در تربیت مهندس دانست و افزود: برخی کشورهای همسایه برای جذب نوآوران و نخبگان ما برنامه‌ریزی و کار می‌کنند و این واهمه وجود دارد که نکند به دلیل آماده نشدن زیرساخت‌ها نخبگان و نوآوران جذب کشورهای دیگر شوند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با تصریح بر اینکه امروزه نفت سرمایه کشور ما نیست، افزود: باید برنامه‌ریزی مفصل داشته باشیم و در این راستا نیاز به جریان‌سازی و فضاسازی فرهنگی داریم.

وی با بیان اینکه باید طرحی نو ارائه دهیم و به جای مناسب برسیم، گفت: در این سال‌ها هر چیزی که آغاز می‌کنیم تا به جایی برسانی جریان‌سازی عکس آن انجام می‌شود و این خطر است.

متقی‌طلب فعالیت مراکز علم و فناوری را سیاسی ندانست و یادآور شد: به صورت عملی نشان داده‌ایم که سیاسی نیستیم و به این قضایا ورود نکردیم.

وی خاطرنشان کرد: برای گسترش فعالیت پارک، برنامه چهار ساله شبکه پارک علم و فناوری کشورهای اسلامی توسط بانک توسعه و کمیته اسلامی آن پذیرفته شد.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان دبیرخانه دائمی شبکه مذکور را در این استان عنوان کرد و یادآور شد: این شبکه از مهر تا آذرماه امسال دو برنامه مهم خواهد داشت.

وی نشست دانشگاه‌ها با کشورهای حاشیه خزر در بابل مازندران را یکی از برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: اجرای برنامه‌های این نشست در گیلان همزمان با هفته پژوهش خواهد بود.

متقی‌طلب اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و افزود: این قانون مترقی توسط مجلس تصویب شد اما از سال 89 تا 92 معطل ماند و هیچ اقدامی روی آن انجام نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: پس از استقرار دولت روحانی، دستور تزریق مالی برای ایجاد یک صندوق داده شد و پارک علم و فناوری گیلان به عنوان کارگزار صندوق فعالیت خود را آغاز کرد و سال گذشته سه بار قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ویرایش شد.

این مسئول با اشاره به اینکه برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تنها یک دستگاه مسئول نیست، یادآور شد: مراکز دانشگاهی و علمی منطقه باید در این زمینه ورود کنند در حالی که هنوز در هیچ‌کدام از دانشگاه‌های گیلان مرکز رشد افتتاح نشده است.

به گفته وی، مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت امسال افتتاح می‌شود و دانشگاه گیلان نیز هفته آینده ایجاد این مرکز را در وزارت علوم مطرح می‌کند.

متقی‌طلب صندوق حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را دارای یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات دانست و متذکر شد: شرکت‌های صنعتی واجد شرایط برای تبدیل شدن به شرکت دانش‌بنیان صنعتی می‌توانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند.

وی یادآور شد: دفتر ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان آمادگی دارد فرم‌های صندوق را برای پر کردن در اختیار صنایع گیلان قرار دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار