کانال «شپول کنار» که از قلب محله دخانیات فومن می‌گذرد و تا کمربندی شهید شکوری ادامه دارد، هنگام فصل گرما بوی غیرقابل تحمل و متعفن و در زمان بارش باران به دلیل ساماندهی نامناسب و غیراصولی حالت خروشان دارد.
کد خبر: ۷۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴ 24 February 2015
در شب‌های بارانی اخیر هنگامی که بیشتر مردم مناطق مختلف گیلان از دیدن بارش نزولات آسمانی برف و باران لذت می‌بردند، مردم محله دخانیات شهر فومن این لذت را با رنج و سختی و با بی‌توجهی چند ساله مسئولان مربوطه سپری کردند. مردمی که در کنار یک نهر هراس‌آور آب‌های سطحی و فاضلاب به زندگی خود ادامه می‌دهند و در زمان بارش باران الهی که همگان ثناگو و شکرگزار خداوند هستند از مشکل به وجود آمده در اندوه و مشقت بسر می‌برند.

 کانال «شپول کنار» که از قلب محله دخانیات فومن می‌گذرد و تا کمربندی شهید شکوری ادامه دارد، هنگام فصل گرما بوی غیرقابل تحمل و متعفن و در زمان بارش باران به دلیل ساماندهی نامناسب و غیراصولی حالت خروشان دارد. کانال مذکور در زمان شورای شهر و شهرداری پیشین پس از طغیان سیل‌آسا که حیرت و وحشت مردم را به همراه داشت و خانه‌های آنها را به استخری پر از آب تبدیل کرده بود با اقدام غیرکارشناسی و بدون در نظرگیری مقدار دبی آب ورودی با لوله‌های غیر استاندارد و با بتن نامناسب و شرایط محیطی و با اجرای غیراصولی دال بتنی کانال‌کشی و سرپوشیده شد تا باری را از روی دوش مردم منطقه بردارد. در نخستین شب هفته جاری و با وجود ریزش مقدار کم باران مردم دخانیات ورود آب را نزدیک به محل زندگی و استراحت خود احساس کردند و طغیان کانال حتی به داخل خیابان «کاشانی» فومن کشیده شد و سرویس‌های بهداشتی آنها را بلااستفاده و راه‌های عبوری آنها را مسدود کرد و برای دفعات متوالی مغازه‌داران متضرر شدند و اثبات شد که کانال‌کشی گذشته مشکلات مردم را مضاعف کرده و مسئولان فعلی نیز دو سال وقت طلایی خود را برای ساماندهی کانال به نتیجه‌ای نرسانده‌اند. خیابان آیت‌الله کاشانی فومن با طول زیاد به صورت شکل کاسه‌ای است و بر شیب سیستم دفع فاضلاب آن مشکلات عدیده‌ و ایرادهایی وارد است، به طوری که توان متحمل شدن فشار ورود فاضلاب‌ها را ندارد. با در نظرگیری شرایط سیستم‌های قدیمی و فرسوده انتقال فاضلاب منطقه، شاهد متصل شدن کانال‌ آب‌های سطحی به سیستم دفع فاضلاب این منطقه هستیم که با کوچک‌ترین بارندگی نهر خروشان فاضلابی بر کف خیابان آیت‌الله کاشانی جاری می‌شود و برای آگاهی عموم از وضعیت غیربهداشتی آب جاری بر کف خیابان اطلاع‌رسانی صورت نگرفت تا مردم با آب فاضلاب کف خیابان خودروهای خود را شستشو ندهند.

 کانال مذکور با مطالعه و کارشناسی دقیق بار عظیمی را از مردم منطقه که بارها با صبر بی‌بدیل برای کمک به یکدیگر دست به کار شده‌اند بر می‌دارد و ستایش آنها را به همراه دارد. جمع‌آوری آب‌های سطحی 4 محور فومن یک سال طول می‌کشد عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی فومن درباره وضعیت کانال مذکور اظهار کرد: پیگیری فاضلاب مناطق حاجی آباد، مولوی و دخانیات در دستور کار شهرداری است. مختار ابراهیمی با بیان اینکه پروژه کانال جدید و مالون‌گذاری انهار با عرض دو متر و 60 سانتی‌متر و ارتفاع دو متر با دفع هفت متر مکعب فاضلاب در ثانیه در حال انجام است، گفت: مشکل فاضلاب دخانیات با اجرای این طرح برطرف می‌شود. وی با تصریح بر اینکه در گذشته بدون در نظرگیری مقدار دبی آب ورودی کانال‌کشی انجام شده بود، خاطرنشان کرد: ناتوانی انتقال آب‌های سطحی توسط کانال‌های موجود مهم‌ترین دلیل آبگرفتگی معابر مناطق مذکور است. عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر فومن اجرای این طرح را با نظارت شهرداری و ستاد بحران گیلان دانست و یادآور شد: در مدت یک سال طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی محلات دخانیات، خیابان بسیج، کمربندی شهید شکوری و حاجی‌آباد پایان می‌یابد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح جمع‌آوری آب‌های سطحی از خیابان بسیج و کمربندی شهید شکوری فومن آغاز شده است، گفت: اجرای طرح به صورت حفر کانال‌های قبلی و مالون‌گذاری و اجرای دال و سرپوش کردن آنهاست. ابراهیمی، ابتدای خیابان بسیج تا محله دخانیات را اولویت نخست ساماندهی کانال آب‌های سطحی و فاضلاب بیان کرد و گفت: از عرض دو متر و 60 سانتی‌متری ایجاد شده روی کانال به عنوان مسیر عبوری شهروندان استفاده می‌کنیم. وی از اتمام کار مطالعه شرکت مشاور در رودخانه حاجی‌آباد فومن خبر داد و افزود: کف این رودخانه با لایروبی و گابیون‌بندی کناره رودخانه از ریزش جداره‌ها جلوگیری می‌شود. این مسئول اجرای تعریض پل حاجی‌آباد به طرف رشت را در اولویت دانست و خاطرنشان کرد: جایگاه سی‌ان‌جی شماره دو شهرداری فومن با 8 نازل سوخت‌گیری شد و اعتبار 5 میلیارد تومان در بهار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار