کد خبر: ۷۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸ 09 August 2015
وضعیت شغلی و معیشتی و حرفه‌ای خبرنگاران در استان‌ها بسیار نابسامان‌تر از تهران است چون عملا بخاطر عدم دریافت حق و حقوق ثابت تعداد زیادی از خبرنگاران به تولیدکنندگان آگهی تبدیل شده‌اند.

رقیه ابراهیم‌زاده اصلی، عضو هیات مدیره خانه مطبوعات گیلان ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار، درخصوص دغدغه و مشکلات خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه عدم امنیت شغلی در بخش رسانه خصوصا مطبوعات بیشتر از مشاغل دیگر به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه موضوع بیمه در سال ۹۴ برای بسیاری از خبرنگاران مشکل‌‌زا بوده است، افزود: معاون مطبوعاتی از مدیران مسئول مطبوعات می‌خواهد که خبرنگاران را بیمه کنند و هزینه بیمه را نیز به مدیران مسئول پرداخت می‌کنند ولی بسیاری از مدیران مسئول زیربار این تعهد نمی‌روند و می‌گویند هیچ ضمانتی برای عملیاتی کردن این تعهد از سوی معاونت مطبوعاتی وجود ندارد.

این عضو هیات مدیره خانه مطبوعات گیلان گفت: از سوی دیگر وضعیت شغلی و معیشتی و حرفه‌ای خبرنگاران در استان‌ها بسیار نابسامان‌تر از تهران است چون عملا بخاطر عدم دریافت حق و حقوق ثابت تعداد زیادی از خبرنگاران به تولیدکنندگان آگهی تبدیل شده‌اند.

ابراهیم‌زاده ادامه داد: تاکنون تسهیلات خاصی در اختیار خبرنگاران قرار نگرفته و یا حداقل در استان گیلان اینطور بوده است، بعنوان مثال برای مسکن خبرنگاران هیچ اقدامی نشده و هرچه هم که بوده متاسفانه فقط در حد حرف بوده است.

خبرنگار روزنامه گیلان امروز گفت: سایت سمان نیز که قرار بود ساماندهی خبرنگاران را بعهده داشته باشد، هر روز یک دستورالعملی را ارائه می‌دهد و در واقع حتی بسیاری از افراد ثبت‌نام شده در این سایت نیز با ارائه آثار و مدارک درخواستی هنوز نتوانسته‌اند کارت خبرنگاری و روزنامه‌نگاری حرفه‌ای دریافت کنند، این درحالیست که بسیاری از عزیزان فعال در این حوزه به استناد مدارک موجود سالیان سال است که بطور حرفه‌ای در این بخش کار می‌کنند.

وی بیان کرد: فضا به گونه‌ای است که افراد بسیاری که خود شاغل در سایر بخش‌ها هستند یا به چاپ رساندن چند اثر که در بیشتر مواقع کپی برداری و اینترنتی نیز هست یا با تایید برخی مدیران مسئول وارد این حوزه می‌شوند بدون اینکه اصولا علاقه واقعی به این کار داشته باشند و یا دوره آموزشی را طی کرده باشند.

این عضو هیات مدیره خانه مطبوعات گیلان تصریح کرد: موضوع دیگری که بنظر می‌آید در این حوزه آفتی برای اُفت کیفیت باشد این است که همه مطبوعات در یک سطح ارزیابی شوند و یا هر قلم و مهارتی در حوزه خبرنگاری بدون بررسی کم و کیف و اثرگذاری متن، در یک سطح و یکسان دیده شود زیرا این نتیجه نه تنها موجبات رقابت سالم و روبه ارتقا را رقم نمی‌زند بلکه باعث اُفت کیفی نشریات می‌شود که البته شده است.

ابراهیم‌زاده در پاسخ به این سوال که نقش نهادهای نظارتی بر دغدغه خبرنگاران چگونه است؟ گفت: البته نقش نهادهای صنفی برای کاهش پاره‌ای از مشکلات خبرنگاران بسیار مهم است که این نقش در استان به خانه مطبوعات سپرده شده است، در طی یک سال اخیر و با انتخابات هیات مدیره جدید البته اقدامات خوبی در موارد مرتبط انجام شده که یقینا مدیرعامل محترم خانه مطبوعات استان در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌کنند اما بدون شک شایسته است که قدم‌های موثرتری از سوی این خانه و مدیران ارشد و مدیران مرتبط در راستای ارتقای کیفی مطبوعات برداشته شود که مهم‌ترین آن افزایش قدرت نقدپذیری جامعه، کاهش خودسانسوری‌ها با درنظر گرفتن چارچوب و خط قرمزها و افزایش مهارت حرفه‌ای در بخش خبری با برگزاری کلاس‌های آموزشی است.

وی تاکید کرد: جا دارد این را هم بگویم که متاسفانه در بسیاری از موارد مسئولان کشوری یا استانی فقط حرف‌های ما را می‌شنوند اما پس از آن از اجرایی کردن وعده‌ها خبری نیست.

رقیه ابراهیم‌زاده اصلی با ۱۴ سال سابقه در عرصه خبرنگاری پژوهشگر علوم اجتماعی، خبرنگار روزنامه گیلان امروز، مدیر مسئول ماهنامه جدید «گیلان فردا»، عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان گیلان است.

ایسنا/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار