کد خبر: ۷۲۱۰۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۸ 02 March 2019

 

تابناک / معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران گفت: از ابتدای فصل صید تا 20 بهمن ماه امسال، 3 هزار و 675 تن ماهیان استخوانی دریای خزر صید شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 65 درصد رشد یافت.

 

به گزارش شنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «شاپور کاکولکی» زمان صید ماهیان استخوانی دریای خزر را از پنج مهرماه عنوان کرد و افزود: این اقدام با حضور یک هزار صیاد و با روش پره انجام شد که همچنان ادامه دارد.
وی اظهارداشت: از این میزان صید ماهیان استخوانی، 44 درصد ماهی سفید و 53 درصد ماهی کفال است که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80 درصد و 56 درصد رشد داشه است.
معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران تصریح کرد: سهم صید ماهیان استخوانی در استان گیلان یک هزار و 385 تن، استان مازندران 2 هزار و 75 تن و استان گلستان حدود 215 تن است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب 89 درصد، 61 درصد و 3 درصد رشد را نشان می دهد.
وی با بیان این که افزایش صید موجب شده سرانه صید هر شرکت تعاونی پره در استان های شمالی به 31 تن برسد، گفت: سرانه صید این شرکت های تعاونی نسبت به مدت مشابه سال 96 از افزایش 67 درصدی برخوردار شده است.
به گفته وی، در مدت مشابه سال قبل سرانه صید این تعاونی ها 18.5 تن بود.
معاون سازمان شیلات ایران رهاسازی بچه ماهی و تکیثر طبیعی و شرایط آب و هوایی را از دلایل عمده افزایش صید ماهیان استخوانی در دریای خزر عنوان کرد افزود: امسال با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی، صید ماهیان در دریای خزر 10 روز زودتر آغاز شد.
وی درباره رهاسازی بچه ماهی اظهار داشت: سالانه بیش از 300 تا 400 میلیون قطعه از انواع بچه ماهی های استخوانی در رودخانه های منتهی به دریای خزر رها می شود.
کاکولکی گفت: صیادان همانند سال های گذشته در زمینه تکثیر طبیعی ماهیان استخوانی مشارکت فعال داشته باشند و قوانین و مقررات مدیریت ماهیگیری مسوولانه را رعایت کنند، تا نتایج آن را در سبد صید خود ببینند.
به گزارش ایرنا، دریای خزر دارای یکی از ارزشمندترین ذخایر ماهیان گران بها در دنیاست؛ در سواحل جنوبی دریای خزر و رودخانه های منتهی به این سواحل بیش از 78 گونه و 48 زیرگونه از 17 خانواده شناسایی شده که ماهیان خاویاری این دریاچه از شهرت جهانی برخوردارند و 90 درصد خاویار دنیا از این دریا استخراج می شود.
ماهیان استخوانی این دریا شامل سفید، آزاد، کفال، کپور، سیم، سوف، اردک ماهی، اوزون برون، کولمه، کولی و کیلکا است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار