تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
کد خبر: ۶۹۸۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰ 03 January 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

رئیس صداوسیما: در معرض تهدید انحصار اینترنتی آمریکا هستیم

رئیس سازمان صداوسیما در بازدید از پشت صحنه سریال تلویزیونی "نفوذ"، بر لزوم تدبیر هوشمندانه برای از بین بردن انحصار اینترنتی آمریکا تأکید کرد. علی عسکری با بیان اینکه ما امروز در معرض تهدید انحصار اینترنتی آمریکا هستیم، تأکید کرد: همانطور که جوانان ما در تسخیر لانه جاسوسی در آن سال‌ها توانستند این کشور را مغلوب کنند امروز باید با از بین بردن این مزیت نسبی و به دست گرفتن ابتکار عمل دشمن را از پای درآورند. رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه این بازدید نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره وظایف جوانان امروز در مقابله با دشمن گفت: جوانان امروز باید در وهله اول دشمن و دسیسه‌های آن را بخوبی بشناسند و با درکی عمیق از جنگ نرمی‌که برای ما تدارک دیده شده، هشیارانه عمل کنند.

دادستان تهران: عده‌ای برای آن‌ها که با مشروب تقلبی مردند، دلسوزی کردند

عباس جعفری دولت آبادی با اشاره به گزارشات واصله از پلیس درباره رانندگی حین مستی، اظهار کرد: رانندگی حین مستی در تمام دنیا جرم است و در کشور اسلامی مثل ایران هم که بر مبنای دین دارد اداره می‌شود، کسی به خودش اجازه بدهد علاوه بر اینکه مست است پشت ماشین بنشیند و خطر برای دیگران ایجاد کند هم جرم است. وی ادامه داد: اتفاق تلخی که افتاد، عده‌ای مشروب تقلبی خوردند و تعداد زیادی فوت کردند و عده‌ای هم برای آن‌ها دلسوزی کردند. دادستان تهران با بیان اینکه ما امروز داریم خطرات را در کشور می‌بینیم، اظهار کرد: عده‌ای دارند تجارت مشروب تقلبی می‌کنن و جان عده‌ای را می‌گیرند. عده‌ای مشروب می‌خورند و در خیابان و اتوبان پشت ماشین می‌نشینند و توقع دارند با آن‌ها برخورد نشود.

جلیلی: فتنه پیش رو «فتنه زرد» است

سعید جلیلی: نکته مهم این است که اجازه ندهیم دشمن کیلومتر دستاورد‌های انقلاب را صفر کند، لذا نباید متوقف شد و سرعت را باید بیشتر و ایراد‌ها را برطرف کرد که امروز اتفاقاً یکی از موضوعات اصلی همین است و برخی با تغییر نگاه سعی در این دارند که مسائل اصلی را به مسائل فرعی تبدیل کنند و توان ملی را در آن‌ها صرف کنند. قبلا نیز گفته ام که میخواهند مسائل زرد و حاشیه‌ای را به جای مشکلات اصلی جامعه عنوان کنند تا از آن‌ها غفلت شود. یک دفعه با یک موضوع دست چندم یا کاذب، دانشگاه و دانشجو و یا فضای رسانه‌ای ما درگیر آن شود؛ این همان غبارآلود کردن فضاست. نباید اجازه بدهیم غبار‌هایی بلند شود که موفقیت‌های شما پوشانده شود. اگر فتنه‌ای در کشور همچون سال ۸۸ ایجاد شود فتنه پیش رو فتنه زرد است.

آیت الله مکارم: دولت بانوان کارمند را مکلف به رعایت حجاب کند

آیت الله ناصر مکارم شیرازی گفت: مسئولین باید حجاب را مسأله امنیتی، اجتماعی، قضایی و مسأله واقعی مرتبط با تمام جامعه حساب کرده و دولت حل این مسأله را از خود آغاز و بانوان کارمند در ادارات را مکلف به رعایت حجاب شرعی کنند. او تصریح کرد: مسئولین باید حجاب را مسأله امنیتی، اجتماعی، قضایی و مسأله واقعی مرتبط با تمام جامعه حساب کرده و دولت حل این مسأله را از خود آغاز و بانوان کارمند در ادارات را مکلف به رعایت حجاب شرعی کنند. او در بخش دیگری از سخنانش گفت: متأسفانه با اینکه اصل هشتم قانون اساسی، امر به معروف و نهی از منکر است، این دو واجب در حال فراموشی است. آیت الله مکارم افزود: برخی تفسیر بد کرده و امر به معروف و نهی از منکر را خشونت می‌دانند؛ در حالی که این تفسیر درست نیست؛ این دو واجب الهی باید با ادبیات توأم با احترام و محبت باشد.

وزیر ارتباطات: فرض کنیم اینستاگرام فیلتر شد؛ از فردا چه اتفاقی در کشور رخ می‌هد؟

وزیر ارتباطات می‌گوید: فرض کنیم فیلترینگ اینستاگرام هم رخ داد؛ از فردا چه اتفاقی در کشور رخ می‌دهد؟ اینکه ما تفنگ را روی سر کسی بگیریم و شلیک کنیم، طرف می‌میرد، این یک واقعیت است، اما اینکه در این واقعیت چه رخ می‌دهد، باید بررسی شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اظهارات معاون دادستان کل کشور در خصوص صدور حکم قضایی برای فیلترینگ اینستاگرام گفت: البته من متن صحبت‌های ایشان را نخوانده ام و از تیتر‌های خبر‌ها متوجه صحبت ایشان شده ام. اما فرض کنیم که حرف ایشان درست باشد و اختیار قانونی هم داشته باشند و چنین اتفاقی هم بتواند رخ دهد. قرار است بعد از آن چه اتفاقی رخ دهد؟ او ادامه داد: فرض کنیم اینستاگرام فیلتر شد. اتفاق پس از آن چیست؟ این را بیایند برای مردم روشن کنند و شفاف بگویند و دوقطبی فیلتر و مخالفت با فیلتر درست نکنند. بیایند به صورت واقعی صحبت کنند و بگویند امروز ما اختیار داریم و از آن هم استفاده کردیم و فیلتر کردیم. از فردا چه اتفاقی در کشور رخ می‌دهد؟ در زندگی مردم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در حاکمیت ما چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در کاهش جرایم کاهش چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ در افزودن این ظرفیت به توانمندی‌های داخلی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ این‌ها را باید صحبت کنند و جمع بندی عقلا صورت بگیرد.

انتقاد کرباسچی از دولت و فراکسیون امید

غلامحسین کرباسچی در گفت وگویی نسبت به کم ‌تحرکی و سالخوردگی دولت انتقاد کرد. غلامحسین کرباسچی با خبرگزاری ایسکانیوز گفت وگویی درباره مسائل مختلف انجام داده است که در آن از ماجرای دوران شهرداری‌اش تا رابطه با دولت روحانی سخن گفته است. بخشی از سخنان کرباسچی به انتقاد از کم‌تحرکی دولت مربوط است. کرباسچی در این باره گفته است: «انتقادات جدی مربوط به کم‌تحرکی دولت است؛ مقداری از این مشکل به سالخورد‌گی دولت مربوط می‌شود و نیروی جوان و شاداب آن‌طور که باید در دولت دیده ‌نمی‌شود. یک جاهایی هم به خصوص در زمینه اقتصادی نظرات کارشناسی نادیده گرفته می‌شود و شاید در پاره‌ای موارد دیدگاه‌های شخصی اعمال می‌شود. منظور از دولت، شخص رئیس جمهور نیست؛ البته رئیس جمهور را هم باید نقد کرد اما دولت، مجموعه وزارتخانه و مسئولین است و من معتقد هستم که هر کجا انسان نقصی را می‌بیند، قبل از اینکه آن نقص موجب آسیب جدی شود، باید تذکر دهد، اگر تذکر شنیده نشد، باید بلند صحبت کند و فریاد بزند«لا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ»؛ اگر کسی دید که کار غیر عادلانه‌ای انجام می‌شود، اشکال ندارد که بلند صحبت کند یا سر مسئولی فریاد بزند.»

روی دیگر سخنان کرباسچی در این گفت وگو به انتقاد از مجلس و فراکسیون امید بر‌می‌گردد. کرباسچی در پاسخ به این که عملکرد مجلس را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفته است: «در حال حاضر یک فضای چالشی در مجلس وجود دارد که این برای مجلس خوب است. فراکسیون امید هم بحث‌ها را شفاف مطرح می‌کند؛ منتها نقطه ضعف این است که مجلس نباید فقط به بگومگوها خلاصه شود و باید بازدهی داشته باشد؛ از این جهت فراکسیون امید نقص دارد، از دل دعواها و بگومگوهای مجلس، سازندگی و آنچه برای مردم مفید است، بیرون نمی‌آید و من معتقدم که فراکسیون امید باید بیشتر از اینها کار کند.»

نماینده تهران به روحانی و صدا و سیما تذکر داد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تضعیف مجلس عاقبت خوبی ندارد، گفت: چرا باید در برنامه های صدا و سیما بگویند شرم بر مجلس. محسن علیجانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری به سازمان صدا و سیما، گفت: در برنامه هایی دیده شده است که جایگاه رفیع مجلس مورد تعرض واقع می‌شود، چرا باید در برنامه های ساخت صدا و سیما بگویند شرم بر مجلس؟! تضعیف مجلس عاقبت خوبی ندارد، چه خواسته و چه ناخواسته. تضعیف مجلس یعنی تضعیف مردم. وی در تذکری به رئیس جمهور تأکید کرد: حال که با توجه به شرایط کشور با تدبیر مقام معظم رهبری و تشکیل شورای عالی هماهنگی اقتصادی یک آرایش مناسب در مقابل تحریم های ظالمانه شکل گرفته است، برنامه جامع و هماهنگ ظرفیت‌های اقتصادی کشور را در پنج حوزه حاکمیت، دولت، شبه دولتی و شبه خصوصی، نهادهای عمومی غیر دولتی و بخش خصوصی ارائه کنید، در این صورت تحریم ها شکسته خواهد شد.

ابطحی: وزیر بهداشت باید مسئولان دولتی را می‌مالاند

محمدعلی ابطحی، روحانی و فعال سیاسی اصلاح طلب درباره استعفای وزیر بهداشت از حضور در دولت روحانی نوشت: «دکتر قاضی زاده هاشمی کارش را بلد نبود. باید به جای توصیه مالاندن به آن روستایی، مسئولان دولتی را می مالاند. به همین دلیل جزو حلقه سیاست بازان دولتی نبود. خیلی بیش از تراز این دولت دلسوز بود. به اختلاس هم احتیاجی نداشت. در این چرخه معیوب آدم های دلسوز به سختی می توانند کار کنند.»

توئیت ضرغامی درمورد انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

عزت الله ضرغامی در توییتر خود نوشت: در حالی که رهبر معظم انقلاب مسئولیت بررسی صلاحیت نامزد دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را مشخصا بر عهده نظر کارشناسی اعضای شورا گذارده بود متأسفانه در جلسه دیشب مکررا به صورت علنی و غیر علنی از تماس های آقای وحید حقانیان به منظور رأی مثبت به این نامزد محترم سخن به میان آمد.

وزارت اطلاعات از کریمی قدوسی شکایت کرد؟

علیرضا رحیمی در حساب توییتری خود نوشت: وزارت اطلاعات به دلیل پخش محتوای محرمانه و مطالب خلاف واقع در مستند دوتابعیتی ها که در جریان سؤال از دکتر ظریف درجلسه علنی مجلس پخش شد، رسمی از آقای کریمی قدوسی شکایت کرده است. ادعاهای بی اساس و تشویش اذهان عمومی زیر چتر صیانت قانونی، در ایستگاه پایانی قرار گرفته است.

در راهروهای مجلس کارچاق کنی می‌کنند

حسن کامران در نطق میان دستور جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: اصفهان به حکومت کمک می‌کند چرا این گونه با آن رفتار می کنید؟ اصفهان آتش زیر خاکستر است. کشاورزان جلوی شما ایستادند، در آینده هر خطری باشد بر گردن آقای لاریجانی و دولت است. شکم گرسنه ایمان ندارد. باید به قانون توجه شود و موضوع حق آبه هم اجرایی شود. ما تفحص را مطرح کرده‌ایم حال در کمیسیون بودجه است. نه رد می شود و نه تأیید. این طرح دارای ۹ بند است. تفحص از مجلس شورای اسلامی که لولو نیست، باید به آن توجه شود. هیأت مدیره ها با حقوق‌های آن چنانی چه بلایی بر سر مردم آورده اند. در حال‌ حاضر شرایطش وجود ندارد، ولی بیایید برایتان بگویم چه کسی از کجا آمده است. فردی در راهروی مجلس می‌گوید می خواهید این فرد را به عنوان رئیس فولاد قرار بدهیم که به من و شما چیزی برسد؟ در راهروهای مجلس کارچاق کنی می‌کنند.

فاصله خط فقر و حقوق کارگران چقدر است؟

عضو هیأت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار کشور گفت: کارگری که یک میلیون و 200 هزار تومان دستمزد دارد چگونه باید افزایش 200 درصدی قیمت‌ها را تحمل کند؟ الان میان خط فقر و دستمزد کارگران یک فاصله حدوداً 53 درصدی ایجاد شده و تا زمانی که این فاصله از بین نرود شرایط کارگران در همین وضع خواهد ماند. حدود 13 میلیون کارگر در کشور وجود دارد که با احتساب افراد تحت پوشش آنان، جمعیت جامعه کارگری به 53 میلیون تن می‌رسد، قدرت خرید این جامعه در اوضاع فعلی کاهش زیادی داشته و اگر دولت حقوق کارگران را افزایش ندهد اوضاع این جامعه خوب نخواهد شد. کارگری که چند ماه حقوق نگرفته کجا باید داد بزند؟ کارگر از کجا باید بیاورد و گوشت 70 هزار تومانی بخرد؟ ما از دولت انتظار داشتیم در بودجه 98 این مسائل را ببیند. یک کارگر چقدر می‌تواند این شرایط را ببیند و حرف نزند؟ ما احساس می‌کنیم جامعه کارگری در کشور صاحب ندارد. به جرأت می‌توانم بگویم که حقوق یک میلیون و 200 هزار تومانی کارگر ظرف 10 روز خرج می‌شود، دود رکود، تورم و . . . همه در چشم کارگر است و زندگی کارگران در این شرایط عذاب‌آور شده است. /ایلنا

واکنش نماینده زاهدان به پیشنهاد آیت‌الله جنتی

حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان خطاب به دبیر شورای نگهبان، بیان‌ کرد: آقای جنتی! شما فرمودید برای نمایندگان کلاس اخلاق بگذارید، البته که تذکر برادر و یا خواهر مومن به یکدیگر ثواب هم دارد، ولی این نمایندگان نیستند که نیاز به کلاس اخلاق دارند، آیا کاندیداهای ریاست جمهوری در مناظرات اخلاق را رعایت کردند؟ آیا به قول هایی که داده‌اند عمل کردند؟ این نمایندگان و رئیس جمهورها دست پخت حضرتعالی و همکاران شما در شورای نگهبان نیست؟ شما که نظارت استصوابی دارید و نماینده را از میز مجلس شورای اسلامی بازمی گردانید چرا با کاندیداهای ریاست جمهوری که تهمت های عجیب و غریب می زدند برخوردی نمی کردید؟ اگر بخواهیم کشور را صحیح اداره کنیم باید ساختار دولت و مجلس شورای اسلامی را اصلاح کنیم، زیرا این حکومت به اسم دین به دلیل سوءمدیریت مسئولان موجب دین گریزی جوانان شده است. /ایسنا

زمان جنگ، موقعیت‌های صلح را از دست دادیم

سردار حسین علایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران گفت:ما در دوره جنگ دستگاه دیپلماسی کارآمدی برای صلح نداشتیم و به همین خاطر برخی موقعیت‌های صلح را از دست دادیم. همه جنگ‌ها برای صلح است و هیچ جنگی برای جنگ نیست. وزارت خارجه ما برای عملیات‌ها باید پیوست صلح می‌نوشت؛ اما همواره برای رسیدن به صلح نیاز به توافق هر دو طرف وجود دارد. بنابراین همه برای خاتمه جنگ می‌جنگیدیم، نه ادامه جنگ. من معتقدم ما در برخی مقاطع می‌توانستیم زودتر وارد فرایند صلح شویم. /ایسنا

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار