بررسی ویژه تابناک گیلان؛
آیا واقعا دوره چهارم شورا فقط از حیث تعداد اعضا با دوره‌های قبل تفاوت دارد؟ آیا واقعا شورای شهر توانسته است بر مسائل محوری شهر و مدیریت شهری تمرکز کند و ام‌القرای اسلام را به سوی پایداری سوق دهد؟
کد خبر: ۶۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸ 01 August 2015
به گزارش تابناک گیلان، در یک دولت یکپارچه، عدم تمرکز اداری عبارت از دادن شخصیت حقوقی حقوق عمومی به بخش هایی از سرزمین (روستا، شهر، بخش، شهرستان و استان) است تا بطور آزادانه اداره شوند. بدین ترتیب، مقامات این واحدها (اعضای شوراها) توسط مردم محل انتخاب و دارای تشکیلات، اختیارات، بودجه و کارکنان مخصوص می گردند.

اما در ایران اگر شورای شهر نبود، آیا شهرداری این مجموعه فعالیت‌ها را انجام نمی‌داد؟ به عبارت روشن‌تر با وجود آنکه عمر شورای شهر چهارم به نیمه رسید و همچنین با وجود افزایش تعداد اعضای شورای شهر نسبت به ادوار گذشته و با توجه به اندوخته‌های تجربی سه دوره قبل، آیا شورای شهر چهارم بر شهر، شهرداری و همچنین بر سایر نهادها و دستگاه‌های مدیریت شهری تاثیرگذار است و آنها را راهبری می‌کند؟

آیا واقعا دوره چهارم شورا فقط از حیث تعداد اعضا با دوره‌های قبل تفاوت دارد؟ آیا واقعا شورای شهر توانسته است بر مسائل محوری شهر و مدیریت شهری تمرکز کند و ام‌القرای اسلام را به سوی پایداری سوق دهد؟

آیا شورای شهر بر فرآیندهای مدیریت شهری و شهر و همچنین بر نظامات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، عمرانی و سایر خدماتی آن تسلط دارد؟ آیا واقعا شورای شهر بدون درک دقیق مجموعه نارسایی‌های شهر تهران می‌تواند آن را راهبری کند؟

تابناک گیلان سعی دارد تا در هفته جاری هرچند کوتاه گریزی به عملکرد نه چندان مطلوب اعضای شوراهای شهر در گیلان بزند و ارزیابی کوتاهی داشته باشد از اعتماد مردم نسبت به این افراد، که آیا اکنون،این مجموعه که یادگار دولت اصلاحات است توانسته به سمت همان اهداف حرکت کند یا از اساس تغییر کرده و مقدمه ای شده است برای رسیدن به بی انتها.

شهرستان آستانه اشرفیه:

در خصوص شورای شهر آستانه اشرفیه باید گفت این شورا متشکل از 9نفر عضو اصلی و 4 نفر عضو علی البدل است که مجموعا 11 عضو را تشکیل می دهند و ریاست آن را مجید همتی بر عهده دارد.

با بردن نام آستانه اشرفیه ناخودآگاه ذهن ها به سمت حرم آقا سید جلال الدین اشرف متمایل می شود، شهری با پتانسیل مذهبی و گردشگری و همچنین دارای محصولات کشاورزی با کیفیت از جمله بادام و برنج.

اما این شهر تا چه حدودی در مسیر پیشرفت قرار دارد؟ آیا مردم از عملکرد شورای شهر به عنوان یک نهاد تصمیم گیرنده برای شهر رضایت دارند؟

اولین اقدام شورای چهارم اسلامی شهر آستانه، انتخاب شهردار بود که پس از جنجال های فراوان در خصوص شهردار قبل که به اتهام اختلاس 6 میلیاردی بازداشت شد، این بار علی شفیعی را به عنوان شهردار خود انتخاب کردند.

که به تبع این انتخاب، شورا و شهرداری اقدام به جمع آوری آب های سطحی نمودند که در سال های گذشته مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده بود. در ادامه آسفالت کردن کوچه ها و خیابان ها و همچنین پیاده رو سازی و فرش موزاییک کردن آن ها را در دستور کار خود قرار دادند تا اقداماتی در جهت ترمیم بافت های قدیمی شهر انجام دهند.

اما مطالبات مردم آستانه اشرفیه بیش از این اقدامات است؛ چرا که هنوز یک عزم راسخ جهت رفع مشکلات ناشی از دپوی زباله ها یا لیروبی رودخانه به وجود نیامده و این امر مردم شهر را آزارده خاطر می کند.

به علاوه اینکه یک معضل اساسی نیز همچنان وجود دارد که مردم این شهر را آزار می دهد، و آن بحث ترافیک است که در ایام شلوغ سال و خصوصا به مناسبت های مختلف، شهر از ترافیک سنگینی برخوردار می شود.

البته اخیرا یک طرحی برای تعریض بخشی از خیابان های آستانه توسط شورای شهر تصویب شد ولی به علت آنکه در اجرای این طرح می بایست حدود 70 اصله درخت چنار قطع شود، این امر مورد اعتراض مردم و دوستداران محیط زیست واقع شده است و خواستار توقف اجرای این مصوبه شورای شهر هستند.

البته مطالبات مردمی جدای از این ها شامل موارد دیگری هم می شود، که از جمله آن:
کم توجهی و عدم استفاده از مناطق بکر، نظیر پارک ساحلی و پارک جنگلی در کنار رودخانه سپیدرود که خواستار برنامه ریزی و مدیریت برای رسیدگی به این مناطق هستند. چرا که شهر آستانه از استعداد بالقوه ایی در زمینه گردشگری برخوردار است.

همچنین رسیدگی و تکمیل بازار میوه و تره بار که در مسیر کمربندی آستانه قرار دارد، و تا کنون پیشرفت چندان زیادی نداشته است.

از آنجا که در زمینه کاشت و برداشت بادام، شهر آستانه در رتبه بالایی قرار دارد، اما تا امروز یه کارخانه صنعتی برای فرآوری بهتر این محصول در اختیار ندارد. و این نیز یکی دیگر از مطالبات مردم است که علاوه بر بالا رفتن کیفیت محصولات کشاورزی اقدامی هم در جهت اشتغال زایی جوانان شهرستان انجام می گیرد.

اما در نهایت باید دید شورای شهر تا چه اندازه به این دغدغه مردم پاسخ می دهد و تا چه میزانی رضایت شهروندان خود را جلب خواهد کرد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار