کد خبر: ۶۸۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 30 July 2015
رشت - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گفت : اولین قدم برای حفاظت از محیط زیست و حل مشکلات زیست محیطی ، تقویت روحیه مشارکت پذیری مردم است .
[اولین گام برای حفظ محیط زیست ، تقویت روحیه مشارکت پذیری مردم است]

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت شعبانپور روز چهارشنبه در مراسم معارفه مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان گیلان اظهار کرد : اگر روند دفع غیر اصولی پسماندها در گیلان ادامه یابد طبیعت گیلان خسارت های جبران ناپذیری می بیند .

وی با اشاره معضلات زیست محیطی گیلان افزود : 52 شهر و دو هزار و 500 روستا در گیلان وجود دارد که سرانه تولید زبابه شهری 850 گرم و مناطق روستایی 500 گرم در روز است که میانگین تولید زباله گیلان از میانگین کشوری هم بیشتر است .

وی خاطرنشان کرد : روزانه 800 تن زباله شهری به بدترین شیوه در گیلان دفن می شود و از 600 تن زباله تولید روستایی نیز 30 درصد جمع و به مراکز دفن حمل می شوند و بقیه در رودخانه ها ، جنگل و طبعیت گیلان رها می شوند .

معاون استاندار گیلان اظهارداشت : استاندار گیلان فردی محیط زیستی است و از برنامه های زیست محیطی حمایت می کند .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان اولین قدم برای حفاظت از محیط زیست و حل مشکلات زیست محیطی را تقویت روحیه مشارکت پذیری مردم دانست و خاطرنشان کرد : در اموری نظیر ساماندهی پسمانده ها اگر مردم مشارکت نداشته باشند کار به درستی ختم نمی شود .

شعبانپور گفت : در ابتدای فعالیت دولت جدید ، تفکیک زباله از مبداء در گیلان 10 درصد بود که هم اکنون با تاکیدات استاندار این رقم به 50 درصد رسیده است و با به میدان آوردن شهرداری ها توسط استاندار این رقم در پایان سال افزایش می یابد .

وی افزود : با روی کار آمدن استاندار فعلی کارخانه کمپوست رودسر فعالیت نمی کرد ولی هم اکنون روزانه 80 تن زباله تحویل این واحد می شود و ظرفیت واحدهای کمپوست رشت از 80 تن به 400 تن و در انزلی به یکصدتن در روز رسیده است .

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان یادآورشد : امسال 50 جلسه با طرف های خارجی در خصوص ساماندهی زباله ها و ساخت کارخانه های زباله سوز تشکیل شده است .

به گفته وی 140 میلیارد تومان قرار داد برای زباله سوزها منعقد شده است ولی به دلیل عدم موافقت با مکان آن دچار چالش شده است .

وی با اشاره به اینکه نداشتن تصفیه خانه های صنعتی بویژه در شهر صنعتی رشت موجب تلفات آبزیان می شود اظهار داشت : 80 درصد فاضلاب های شهرصنعتی رشت به رودخانه های رشت می ریزند و فقط 20 درصد این فاضلاب ها به تصفیه خانه فاضلاب فخب در پیربازار منتقل می شود .

وی ادامه داد : برای ساماندهی دو رودخانه زرجوب و گوهر رود 50 میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده است درحالی که در بخش آب و فاضلاب شهری استان به 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است .

شعبانپور گفت : تالاب انزلی سال هاست که به سپتینگ فاضلاب ها تبدیل شده است درحالی که این تالاب سال گذشته 17 میلیارد تومان اعتبار تصویبی داشت که 10 درصد آن اختصاص داده شد .

وی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور خواست در اجرای طرح های فاضلاب و تصفیه خانه ها به استان گیلان کمک کند .

وی با اشاره به اینکه تالاب بین المللی انزلی محور صنعت گردشگری استان محسوب می شود متذکر شد : نگذاریم این تالاب به سرنوشت تالاب های دیگر کشور گرفتار شود .

وی خاطرنشان کرد : با مطالعاتی که طرف ژاپنی برای ساماندهی تالاب انزلی انجام داده است با 700 میلیارد تومان می توان در یک دوره 10 ساله این تالاب را ساماندهی کرد .

جلسه معارفه مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان گیلان روز چهارشنبه با حضور جمعی از مدیران استانی و کشوری در اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان برگزار شد و قربانعلی محمدپور به عنوان مدیرکل جدید این اداره کل معرفی و مشغول به کار شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار