چند خبر کوتاه از سازمان شهرداری های کشور؛
تابناک / طي مراسمي با حضور وزیر نفت، معاون عمران و توسعه امور شهري وروستايي وزير كشور و شهرداران و اعضای شورای شهر کلانشهرها، موافقتنامه بين شهرداري كلانشهرها و شركت بهينه سازي مصرف سوخت در راستاي پرداخت سهم هر مسافر مترويي بابت صرفه جويي حاصله در مصرف سوخت امضا شد.
کد خبر: ۶۷۹۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۳ 14 November 2018

موافقتنامه بين شهرداري كلانشهرها و شركت بهينه سازي مصرف سوخت امضاء شد

 

موافقتنامه بين شهرداري كلانشهرها و شركت بهينه سازي مصرف سوخت امضاء شد

 

تابناک / طي مراسمي با حضور وزیر نفت، معاون عمران و توسعه امور شهري وروستايي وزير كشور و شهرداران و اعضای شورای شهر کلانشهرها، موافقتنامه بين شهرداري كلانشهرها و شركت بهينه سازي مصرف سوخت در راستاي پرداخت سهم هر مسافر مترويي بابت صرفه جويي حاصله در مصرف سوخت امضا شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، براساس ماده (12) قانون رفع موانع توليد رقابت پذير و ارتقاي نظام مالي كشور به وزارتخانه هاي نفت و نيرو و شركت هاي تابعه و وابسته آنها اجازه داده مي شود با سرمايه گذاراني كه منجربه كاهش مصرف انرژي مي گردند، قراردادي به منظور پرداخت سهم صرفه جويي حاصله از مصرف حامل هاي انرژي منعقد نمايند.

در همين راستا با عنايت به اينكه توسعه خطوط حمل و نقل ريلي درون شهري بعنوان يكي از مهمترين عوامل موثر در كاهش مصرف سوخت مي باشد، جلسات متعددي از سال 1393 فيمابين شركت بهينه سازي مصرف سوخت، سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور و سازمان برنامه و بودجه كشور براي محاسبه مقدار صرفه جويي حاصله به ازاي هر نفر سفر مترويي تشكيل شد و در نهايت طي مصوبه شوراي اقتصاد به شماره 1193526 مورخ 8 خرداد 96، رقم 9.8 سنت به ازاي صرفه جويي ناشي از افزايش هر سفر اضافي در سامانه هاي حمل و نقل ريلي شهري براي كلان شهرهاي كشور و بازپرداخت سرمايه گذاري به ازاي صرفه جويي محقق شده پس از شروع به كار واگن هاي جديد به تصويب رسيد.

مبناي شروع طرح سال 1396 مي باشد و در سال هاي بعدي به ازاء هر سفر اضافه شده به سيستم مترويي نسبت به سه ماهه اول سال 1396 بعنوان سال پايه، مبلغ بازپرداخت محاسبه و به قطار شهري مربوطه پرداخت خواهد شد.

براين اساس، قرارداد بين قطار شهري ها و شركت بهينه سازي مصرف سوخت براي بازپرداخت صرفه جويي از طرف شركت بهينه سازي به قطار شهري مربوطه، بعنوان عامل صرفه جويي، به امضاء رسيد.

بازپرداخت سرمایهگذاری‌ها در پروژه‌هایی که قرارداد آنها از سوی وزارت نفت تایید شده و به بهرهبرداری رسیده باشد، متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن‌های جدید، به میزان 9.8 سنت به ازای هر نفر سفر، به صورت تجمعی در تهران و کلانشهرها، حداکثر 2.6 میلیارد دلار (1.42 میلیارد دلار در تهران و 1.18 میلیارد دلار در کلانشهرها) و یا معادل ریالی آن به نرخ رسمی ارز اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمان بازپرداخت خواهد بود.

با توجه به این‌که در مصوبه شورای اقتصاد برآورد صرفهجویی حاصل از یک واگن در سال، 142148 دلار برای تهران و 78863 دلار برای کلانشهرها در نظر گرفته شده، پیشبینی میشود با اجرای کامل این طرح در تهران تا پایان سال 1409، معادل 1421.5 میلیون دلار و در کلانشهرها تا پایان سال 1414 معادل 1182.91 میلیون دلار صرفهجویی حاصل شود.

با اجرای کامل این طرح در طول دوره، حدود 17.4 میلیارد لیتر در بنزین، 7.4 میلیارد مترمکعب در گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) و 0.7 میلیارد لیتر در گازوئیل صرفهجویی میشود و انتشار گازهای گلخانهای 47.1 میلیون تن معادل دیاکسیدکربن کاهش خواهد یافت.  

 

جمالی نژاد: شورای ترافیک استانها پیگیر کاهش تلفات 80 درصدی عابران پیاده و موتورسیکلت سواران در حوادث ترافیکی شهری باشند

 

جمالی نژاد: شورای ترافیک استانها پیگیر کاهش تلفات 80 درصدی عابران پیاده و موتورسیکلت سواران در حوادث ترافیکی شهری باشند

 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با بیان اینکه مطابق آمارها حدود80 درصد تلفات ناشی از حوادث ترافیکی شهری عابرین پیاده و موتورسیکلت سواران هستند، بر برنامه ریزی شورای هماهنگی ترافیک استان ها در خصوص کاهش این تلفات تاکید نمود.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهردای ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد که در جلسه شورای ترافیک استان گلستان سخن می گفت، اظهار کرد: با بررسی آمار تصادفات درون شهری و تلفات ناشی از آن مشخص شد که حدود 40 درصد از تلفات متعلق به عابران پیاده و 40 درصد دیگر متعلق به موتورسیکلت سواران می باشد، لذا با توجه به نقش تعیین کننده این دو عامل در آمار تلفات ناشی از تصادفات شهری، شورای هماهنگی ترافیک استان ها مکلفند با تشکیل مداوم و پیوسته جلسات این شورا، برنامه ریزی های لازم در خصوص کاهش آمار تلفات عابرین پیاده از طریق آرام سازی تردد خودروها، جداسازی تردد عابرین پیاده از خودروها و ایمن سازی اطراف مراکز جاذب سفر مانند مدارس، دانشگاهها، مساجد، مراکز خرید و بوستان های شهری پر تقاضا را در برنامه کاری خود قرار دهند.

وی افزود: در حوزه موتورسیکلت نیز لازم است ساماندهی وضعیت موتورسیکلت سواران اعم از کلاه ایمنی، معاینه فنی و جلوگیری از رفتار پرخطر بطور جدی انجام شود و همچنین با تخلفات عمده آنها اعم از حرکت در پیاده روها و حمل بار غیر متعارف، انجام حرکتهای نمایشی و مارپیچ و تردد در خطوط ویژه، برخورد قانونی صورت گیرد.

رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در ادامه به چند تکلیف قانونی مشخص شده در اسناد بالادستی در حوزه حمل و نقل عمومی و ترافیک شهری اشاره نمود و خواستار توجه جدی شورای ترافیک استانها به آنها شد و گفت: بر اساس بخش (الف) ماده (108) قانون برنامه ششم توسعه می بایستی تا پایان این برنامه میزان تلفات حوادث رانندگی شهری نسبت به تعداد 10 هزار دستگاه خودرو، 31 درصد کاهش یابد.

جمالی نژاد در ادامه به تکلیف دیگری اشاره نمود و گفت: بر اساس بند(39) بخش (ج) از ماده (30) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می بایستی سالانه دستگاه های اجرایی 10 درصد کاهش میزان تلفات را برنامه ریزی و در خصوص آن اقدامات لازم را انجام دهند.

وی همچنین اظهار کرد: در ردیف(8) بخش تصادفات سند آسیب شناسی حوزه حمل و نقل شهری که به تصویب هیات وزیران رسیده، مقرر شده که شهرهای مرکز استان و بالای 200 هزار نفر جمعیت، سالانه کاهش 10 درصد تصادفات ناشی از نقص زیرساخت را در برنامه کاری خود قرار دهند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در ادامه گفت: اگر محل وقوع تلفات مربوط به تصادفات شهری را در سه بخش سرصحنه تصادف، حین انتقال به بیمارستان و در بیمارستان درنظر بگیریم، بر اساس آمار حاصله مشخص شد که 60 درصد از این تلفات در مراحل بیمارستانی اتفاق می افتد و این موضوع بایستی در سطح استانها با دعوت از روسای دانشگاههای علوم پزشکی هر استان به شورای ترافیک استان ریشه یابی و درصورت نیاز تمهیدات لازم توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت پذیرد.

جمالی نژاد همچنین گفت: با بررسی تصادفات شهری مشخص شد که بخش قابل توجهی از آمار تلفات، ناشی از نبود جاده کمربندی یا کنارگذر در اطراف شهرهاست و نبود این معابر باعث می شود ترافیک خودروهای سنگین و سرعت بالای خودروهای شخصی محیط های شهری را تحت تاثیر قرار داده و صدمات و تلفاتی را ایجاد نماید. برای جلوگیری از تلفات ناشی از این موضوع مقرر شد پیگیری های لازم در زمینه رفع موانع پیش روی تکمیل جاده کمربندی یا کنارگذر شهرها در جلسه شورای ترافیک استان انجام شود و تکمیل پروژه های نیمه تمام این بخش در اولویت کاری وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: با توجه به افزایش تعداد خودروها و همچنین گستردگی شهرها و کمبود نیروی انسانی در پلیس راهور نیروی انتظامی؛ لزوم استفاده از تجهیزات هوشمند اعم از دوربین های نظارت تصویری و دوربین های ثبت تخلفات ضروری می باشد و با توجه به منابع حاصل از جرائم تخلفات رانندگی درماده (23) قانون رسیدگی به تخلفات، تعداد و کیفیت این دوربین ها باید افزایش یابد و استانداری ها و شهرداری ها برای تجهیز شهر به این سامانه ها پیگیر تخصیص 100 درصدی منابع حاصل از اخذ جرائم از سازمان برنامه و بودجه باشند.

رییس شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با توجه به تصویب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر گرگان در این شورا در سال96، گفت: شهرداری گرگان و استانداری گلستان می بایستی تمهیدات و اعتبارات لازم برای تحقق اهداف تعیین شده در افق های کوتاه مدت، میان مدت و یا بلندمدت را پیگیری نمایند.

وی تصریح کرد: توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه پیاده راهها، ایمن سازی معابر، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، ساخت پارکینگ های عمومی و مدیریت پارک حاشیه ای از اهم مواردی است که در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر گرگان در نظرگرفته شده است.

جمالی نژاد همچنین گفت: باید جلسات شورای ترافیک در سطح استان و شهرستان بصورت مستمر و حداقل ماهیانه تشکیل شود تا بتوان با همفکری و مشارکت فعال دستگاههای احرایی درگیر برای رفع مشکلات ترافیکی شهر برنامه ریزی کرد.

وی یادآور شد: شهرهای ما باید از خودرو محوری به سمت انسان محوری حرکت نمایند و اقدامات فرهنگی از طریق سمن ها و رسانه های استاني و ملي و صدا و سیمای استانی با توجه به تاثير آنها، گسترش یابد تا شاهد کاهش حوادث ترافیکی در سطح استان باشیم.

 

رييس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور با دكتر نوبخت ديدار كرد

 

رييس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور با دكتر نوبخت ديدار كرد

 

در دیدار جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور و رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص استفاده از ظرفیت های موجود براي تقويت شهرداري ها و دهياري ها، بويژه در قانون بودجه سال آینده، تبادل نظر صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، در این دیدار دکتر محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور از آمادگی این سازمان برای بررسی راه های استفاده از ظرفیت های بودجه به منظور تقویت شهرداری ها و دهیاری ها و هم فکری برای لحاظ نمودن موضوعاتی در لایحه بودجه سال 98 که می تواند مشکلات شهرداری ها و دهیاری ها را برطرف نماید، خبر داد.

جمالی نژاد در این دیدار که مسعود نصرتی معاون پشتیبانی و توسعه منابع سازمان شهرداری ها و دهیاری ها نیز حضور داشت، گزارشی در خصوص وضعیت مالی و درآمدی شهرداریها و مشکلات آنها در این حوزه بیان و برخی چالش های شهرداری ها در این حوزه را مدیریت و مطالبه سهم شهرداری ها از عوارض فرآورده های نفتی، توسعه حمل و نقل درون شهری و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و حضور موثر در طرح ملی بازآفرینی پایدار شهری برشمرد.

وی با اشاره به اینکه شهروندان در طول روز با خدمات شهرداری ها و دهیاری ها در ارتباط مستقیم هستند، تاکید کرد: تقویت خدمات شهرداري ها و دهياري ها علاوه بر کمک به تسریع فرایند توسعه در کشور در عمل باعث جلوگیری از مهاجرتها، ترویج روحیه امید و نشاط و تقویت همبستگی ملی و امنیت ملی می شود؛ بنابراین ما در وزارت كشور آماده همه نوع همكاري و هم انديشي با سازمان برنامه و بودجه، دستگاه هاي مرتبط و مجلس محترم در زمينه رفع مشكلات شهرداري ها و دهياري ها هستیم.

جمالی نژاد همچنین گفت: شهرداری ها و دهیاری ها برای ارتقای خدمات خود به شهروندان نیازمند توجه سازمان برنامه و بودجه و مجلس به افزایش سهم عوارض شهرداری ها و دهیاری ها، کمک به توسعه حمل و نقل عمومی شهری و نوسازی ناوگان اتوبوس و تاکسی، حمایت از توسعه خطوط قطار شهری، توجه به کاهش آلودگی های زیست محیطی، نوسازی بافت های فرسوده و ساماندهی پسماندها هستند.

 

عناوين عوارض مشمول پرداخت سهم بيمه كارگران ساختماني تعيين شد

 

عناوين عوارض مشمول پرداخت سهم بيمه كارگران ساختماني تعيين شد

 

معاون توسعه منابع و پشتيباني سازمان شهرداری ها و دهياري های کشور با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بين اين سازمان و سازمان تأمين اجتماعي در خصوص تسهيل در اجراي قانون اصلاح ماده (5) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی؛ از تعيين عناوین عوارض مشمول پرداخت سهم بيمه كارگران ساختماني خبر داد.

به گزارش روابط عمومي سازمان شهرداری ها و دهياري های کشور، مسعود نصرتي با بيان مطلب فوق گفت: در اجرای قانون اصلاح ماده (5) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، مراجع صدور پروانه ساختمانی مکلفند عوارض مربوط به پروانه ساختمانی را برای محاسبه میزان سهم بیمه کارگران به سازمان تامین اجتماعی اعلام کنند.

وي افزود: برای تسهیل در اجرای قانون فوق الذكر و همچنین ایجاد وحدت رویه در شهرداری های سراسر کشور و جلوگیری از تضییع حقوق ذينفعان، پس از برگزاری جلسات متعدد، تفاهم نامه ای بین سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و سازمان تامین اجتماعی كشور تنظیم و امضاء شد.

نصرتي اضافه كرد: در این تفاهم نامه عناوین مرتبط با موضوع این قانون، تعیین و برای اجرا به مراجع صدور پروانه و همچنین شعب تامین اجتماعی در سراسر کشور اعلام شده است.

وي در ادامه اظهار كرد: مراجع صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند قبل از صدور پروانه ساختمانی، متقاضی را برای پرداخت بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی، طبق ضوابط مندرج در تفاهم نامه ذكر شده، به اداره بیمه تامین اجتماعی معرفی نمايند.

نصرتي همچنين خاطر نشان کرد: بر اساس اين تفاهم نامه در صورت بروز ابهام يا ايراد؛ كارگروهي متشكل از نمايندگان سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور و سازمان تأمين اجتماعي موضوع را در کمیته تخصصی طرح و پس از بررسي هاي لازم، تعيين تكليف مي نمايند.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار