کد خبر: ۶۷۹۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶ 13 November 2018

تابناک / مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه این استان رتبه سوم تولید زیتون کشور را در اختیار دارد، گفت: پیش بینی می کنیم تولید زیتون استان در سال جاری به 21 هزار تن برسد.


فرهاد نیری مدیرمجتمع کشت و صنعت گیلان در حاشیه بازدید خبرنگاران از باغات زیتون این مجتمع، اظهار کرد: باغات زیتون مجتمع کشت و صنعت گیلان در سال 1347 احداث شد و یکی از 5 باغ بزرگ ایران از نظر وسعت و میزان تولید است.

وی افزود: بخشی از محصول زیتون این باغ برای استحصال روغن استفاده می شود و مابقی محصول هم به صورت کنسرو و فله عرضه می گردد.

نیری در ادامه گفت: در احداث باغات جدید از ارقام جدیدی که هم اکنون در دنیا استفاده می شود، بهره گرفتیم که این امر در افزایش کیفیت روغن تولیدی موثر است.

به گفته مدیرمجتمع کشت و صنعت گیلان، روغن زیتون تولیدی در این مجتمع در دو نوع فرابکر و تصفیه شده است.

وی میزان محصول تولیدی در این مجموعه را بیش از 1000 تن در سال عنوان کرد و افزود: ما در باغات قدیم به رکورد تولید 7.5 تن در هکتار هم دست یافته ایم.

قدمت 900 ساله زیتون در رودبار

در ادامه، منوچهر پارسافر مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه قدمت زیتون در منطقه رودبار به 900 سال می رسد، تصریح کرد: هم اینک سطح زیر کشت باغات زیتون در استان گیلان 8792 هکتار است که 8229 هکتار آن بارور و 563 هکتار غیربارور است.

وی خاطرنشان کرد: میزان تولید زیتون استان در سال 96 برابر 15650 تن بود که پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به 21 هزار تن برسد.

به گفته پارسافر متوسط عملکرد باغات زیتون در استان گیلان 2.5 تن در هکتار است و این استان رتبه سوم کشور در تولید محصول زیتون را در اختیار دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از برنامه ریزی برای توسعه باغات زیتون در 2000 هکتار از اراضی واقع در سطوح شیبدار خبر داد و گفت: هرس بازجوان سازی باغات قدیمی زیتون یکی از ماموریت های ما در طول برنامه ششم توسعه است.

وی تصریح کرد: سالانه 200 هزار اصله نهال در استان گیلان تولید می شود و در تلاش هستیم تا مجوزهای لازم برای توسعه نهالستان های استان را اخذ کنیم.

پارسافر افزود: هم اکنون 10 کارخانه روغن کشی در سطح استان فعالیت می کنند که ظرفیت تولید آنها 24 هزار تن در سال است.

وی با بیان اینکه در سال جاری 6 درصد محصول استان دچار خسارت آفت مگس زیتون شد، گفت: کانون آلودگی به آفت مگس زیتون در 2310 هکتار از اراضی پایین دست سد سفیدرود بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار