اگر تا همین سال گذشته ساکنان محله امامزاده عبدالله به دلیل قرار گرفتن املاک فرسوده شان پشت بقعه امامزاده نه امکان نوسازی و مرمت داشتند و نه امکان فروش؛ اما چند ماهی می شود که با ورود یک سرمایه گذار و خریدار؛ این خانه های فرسوده که با یک وزش باد امکان فرو ریختن آن وجود داشت به راحتی و البته با قیمت اندک در حال فروش است. این اتفاق در حالی در محله امامزاده عبدالله در حال روی دادن آن هم در سکوت است که همچنان بخش هایی از این محله به دلیل قرار گرفتن در طرح توسعه امامزاده امکان نوسازی نداشته و تنها می توانند ملک خود را به شهرداری یا تولیت آستانه امامزاده عبدالله بفروش برساند!
کد خبر: ۶۴۸۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ 28 August 2018
به گزارش تابناک : قرار گرفتن املاک اطراف امامزاده عبدالله در طرح آتی توسعه باعث شده بود تا ساکنان این محدوده در یک برزخ 30 ساله قرار بگیرند. خانه های فرسوده و ناپایدار پیامد مصوب شدن این طرح شهری بود که  شهروندان را در این املاک مجبور به زندگی با سختی کرده بود.
 
کوچه های باریک و پیچ در پیچ، ورود آسیب های اجتماعی به فضاهای بی دفاعی که در کوچه های یک متری این محله به ویژه پشت امامزاده عبدالله ایجاد شده بود، مردم را با سختی های زیادی روبه رو کرده بود.
 
شهروندان ساکن در این محدوده به خوبی می دانستند که قرار گرفتن املاک آنها در طرح توسعه باعث خواهد شد تا آنها نتوانند اقدام به تخریب و نوسازی کنند. حتی مراجعه آنها درطول این سال ها به شهرداری منطقه برای گرفتن مجوز با هدف نوسازی و یا مرمت خانه های فرسوده نیز نتوانسته بود مشکل آنها را حل کند.
 
در طول این سال ها به ویژه در یک دهه اخیر شهرداران سابق این منطقه در پاسخ به تعیین تکلیف املاک فرسوده اطراف امامزاده نیز تنها اعلام کرده بودند که به دلیل قرار گرفتن در طرح توسعه امکان نوسازی ندارند و در نهایت شهرداری منطقه اجازه بازسازی و مرمت این خانه ها را به مالکان خواهد داد و هر زمان که بودجه اجرای این طرح توسط شهرداری مرکز تامین شد؛ مالکان موظف به فروش خانه های خود با قیمت کارشناسی شده به شهرداری منطقه هستند.
 
جوابی که همین یک ماه پیش نیز شهردار کنونی این منطقه در حاشیه شهرگردی خبرنگاران رسانه ها به آنها داده بود و تاکید کرده بود که این محدوده در طرح شهری قرار گرفته است.
 
هر چند شهردار کنونی منطقه به خبرنگاران یک پاسخ از پیش تعیین شده و مدیریتی داده بود اما واقعیت پشت پرده دیگری پیرامون این منطقه وجود داشت که نه وی به آن اشاره کرد و نه خبرنگاران پی به پشت پرده های این محله برده بودند.
 

خرید بی سر و صدای املاک فرسوده محله امامزاده عبدالله به قیمت اندک از شهروندان/ ورود اسپانسر یکی از اعضای شورای پنجم به پروژه خرید املاک فرسوده مجاور امامزاده عبدالله

 
پشت پرده محله امامزاده عبدالله چیست؟

از ابتدای امسال بود که به یکباره ساکنان اطراف امامزاده عبدالله توانستند املاک فرسوده خود را که هیچ ارزش افزوده ای نداشت به مبالغ اندک به یک سرمایه دار بفروشند. فرد مذکور به صورت نامنظم به سراغ ساکنان اطراف امامزاده می رفت و آنها را ترغیب به فروش املاک فرسوده شان با مبلغ کف بازار مسکن می کرد. در واقع راه حل این فرد به مثابه راهکار نجات شهروندان از برزخی که در آن قرار گرفته بودند؛ محسوب می شد و بعد از کمی پانه زنی این املاک به این فرد به فروش می رسید.
 
آقای«میم» یعنی همان ناجی ساکنان اطراف امامزاده عبدالله این کار خود را به صورت مخفیانه و بدون اطلاع ساکنان از برنامه ای که برای این املاک فرسوده دارند، انجام می داد. 
 
در واقع این فرد در یک اقدام کاملا مخفیانه اما هماهنگ با شهردار منطقه سعی دارد با خرید این املاک از یک سو و از سوی دیگر تلاش مخفیانه شهردار منطقه مبنی بر خروج این املاک و محدوده از محله امامزاده عبدالله از طرح شهری طی نامه نگاری هایی که با کمیسیون ماده 5 انجام داده است، در نظر دارد تا موافقت کمیسیون مذکور به خروج این زمین ها و خانه ها از طرح شهری توسعه امامزاده همین املاک را به چندین برابر قیمت به فروش برساند. 
 

خرید بی سر و صدای املاک فرسوده محله امامزاده عبدالله به قیمت اندک از شهروندان/ ورود اسپانسر یکی از اعضای شورای پنجم به پروژه خرید املاک فرسوده مجاور امامزاده عبدالله

 
البته آقای«میم» خود به تنهایی این املاک را به نام خود نمی خرد بلکه با همکاری جمعی از دوستانش در حال خرید خانه های فرسوده اطراف امامزاده عبدالله است. شهرداری منطقه نیز می داند که اگر تلاش خود را مبنی بر خروج این محدوده از طرح شهری اطلاع رسانی کند، باعث افزایش قیمت ها چند برابر شدن ارزش افزوده آنها خواهد شد به همین دلیل سکوت را بهترین راه حل برای اجرای این پروژه مخفیانه دانسته و آن را اجرا کرده است. 
 
بررسی های خبرنگار تیتر شهر حکایت از آن دارد که با تلاش های شبانه روزی این خریدار نامرعی و البته همراهی شهردار منطقه با اجرای این طرح باعث شده تا پروژه خرید این املاک در مراحل پایانی خود قرار دارد و البته تلاش شهردار منطقه برای راضی کردن کمیسیون ماده 5 مبنی بر لزوم خروج این محدوده از طرح توسعه همچنان ادامه دارد تا در آینده ای نه چندان دور با موفقیت این طرح همین املاک فرسوده ارزش چند برابری پیدا کرده و سود کلانی را روانه دست اندرکاران این طرح مخفی کند. 
 
آقای «میم» کیست؟

اما سرمایه دار و خریدار املاک محدوده امامزاده عبدالله چه کسی است. طبق بررسی هایی که خبرنگار تیتر شهر انجام داد و براساس اطلاعات شنیده شده مشخص شد که ناجی امامزاده عبدالله البته از نگاه مردم فردی است که در یک دوره ای به عنوان معاون امور شهری منطقه 5 مشغول به فعالیت بوده است اما به دلیل مشکلاتی که در زمان وی به وجود آمد که برخی از این مشکلات تحت عنوان تخلفات گسترده نام می برند؛ باعث شد تا از این مقام در شهرداری منطقه 5 عزل شود. 
 

خرید بی سر و صدای املاک فرسوده محله امامزاده عبدالله به قیمت اندک از شهروندان/ ورود اسپانسر یکی از اعضای شورای پنجم به پروژه خرید املاک فرسوده مجاور امامزاده عبدالله

 
اما این برکناری پایان کار آقای «میم» نبود بلکه وی بعد از مدتی در منطقه 7 دوباره مشغول به کار شد اما در این منطقه نیز به دلیل همین مشکلاتی که در منطقه 5 به وجود آورده بود مجددا از کار خود عزل شد.
 
در زمان انتخابات شورای پنجم شهر تهران این فرد به عنوان یکی از اسپانسرهای مالی یکی از اعضای شورای شهر تهران در سایه حمایت های خود را از عضو مذکور انجام داد تا وی به عنوان عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران در لیست امید رای بیاورد.
 
سرمایه گذاری بزرگ با خروج املاک امامزاده عبدالله

یک بار دیگر شرایط املاک واقع در محدوده امامزاده عبدالله را بررسی می کنیم. با توجه به اینکه این املاک فرسوده در یک طرح توسعه شهری از سال های گذشته قرار گرفته است، در نتیجه امکان اخذ مجوز برای نوسازی را ندارند و تنها مالکان می توانند با نظارت شهرداری منطقه اقدام به مرمت املاک فرسوده خود کنند.
 

خرید بی سر و صدای املاک فرسوده محله امامزاده عبدالله به قیمت اندک از شهروندان/ ورود اسپانسر یکی از اعضای شورای پنجم به پروژه خرید املاک فرسوده مجاور امامزاده عبدالله

 
از سوی دیگر بخش قابل توجهی از این املاک تحت مالکیت  سازمان اوقاف قرار دارد. در نتیجه اگر مالکی تصمیم به فروش ملک خود بگیرد یا باید به شهرداری منطقه و یا سازمان اوقاف واگذار کند اما در طول این سال ها به دلیل اینکه این دو سازمان یعنی شهرداری و سازمان اوقاف در وضعیت مالی خوبی به سر نمی بردند، مالکان در بلاتکلیفی به سر می بردند. 
 
از سوی دیگر وقتی ملکی حتی فرسوده در یک طرح توسعه شهری قرار گیرد، ارزش افزوده بسیار پایینی دارد و به همین دلیل مالکان این خانه ها برای رهایی از برزخی که در آن قرار گرفته اند، مجبور می شوند با هر قیمتی که خریدار به آنها تحمیل می کند؛ ملک خود را به فروش برسانند چرا که آنها می دانند این نوع خانه ها خریدار واقعی ندارند. 
 
در این شرایط بود که شهردار منطقه با اشراف به وضعیت املاک پیرامونی امامزاده عبدالله با همراهی آقای «میم» تصمیم گرفت تا یک پروژه پنهان سرمایه گذاری را اجرا کند به این صورت که آقای «میم» و دوستانش داخل محله بروند و املاک فرسوده را از مالکان بخت برگشته بخرند و تیم مستقر در شهرداری منطقه تلاش خود را برای خروج این محدوده از طرح شهری انجام دهند. 
 

خرید بی سر و صدای املاک فرسوده محله امامزاده عبدالله به قیمت اندک از شهروندان/ ورود اسپانسر یکی از اعضای شورای پنجم به پروژه خرید املاک فرسوده مجاور امامزاده عبدالله

 
در این صورت مالکانی که از تصمیم نهایی شهرداری منطقه با خبر نیستند بعد از کمی چانه زنی املاک خود را به قیمت پایین به خریدار می فروشند و شهردار منطقه نیز تلاش خود را برای خروج این محدوده از طرح شهری انجام می دهد تا در آینده ای نه چندان دور بعد از خروج از طرح توسعه همین املاک به قیمت بالاتری به یک خریدار بزرگتر به فروش برسد.
 
هر چند سایت خبری تیتر شهر اسناد مروبط به اثبات این حرکت پنهان شهرداری منطقه 9 را در اختیار دارد، اما لازم به توضیح است که برای بررسی این پروژه پنهان در این منطقه تمامی اسناد مربوط به تلاش شهرداری منطقه برای خروج این محدوده از طرح شهری که به کمیسیون ماده 5 ارجاع داده شده در سیستم اتوماسیون شهرداری وجود دارد و قابل دسترسی است. 
 

خرید بی سر و صدای املاک فرسوده محله امامزاده عبدالله به قیمت اندک از شهروندان/ ورود اسپانسر یکی از اعضای شورای پنجم به پروژه خرید املاک فرسوده مجاور امامزاده عبدالله

 
سوال اخر این است که هر چند عضو راه یافته به شورای پنجم شهر تهران یک نسبت فامیلی با شهردار کنونی منطقه 9 دارد و از سوی دیگر فردی که به عنوان سرمایه گذار این طرح را اجرا کرده نیز اسپانسر مالی این عضو شوراست. اما اگر این مسائل را به کنار بگذاریم، چگونه ممکن است در دوره ای که مبارزه با فساد اداری سرلوحه مدیران ارشد شهرداری تهران قرار گرفته است، چنین اتفاقی آن هم به صورت پنهان و بدون اطلاع شهروندان ساکن در محله امامزاده عبدالله در حال رقم خوردن است؟

آیا این اقدام مصداق بارز کلاه گذاشتن سر شهروندان نیست؟ به نظرمی رسد که شهردار تهران و یا حداقل شهردار منطقه باید در این رابطه توضیحاتی را با این پیش فرض که تمامی اسناد مربوط به این تخلف و پنهان کاری در دسترس این رسانه قرار داشته و قابل انتشار نیز هست را  ارائه دهد.
 
 
 
 
منبع : تیترشهر 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار