کد خبر: ۶۱۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹ 12 June 2018

تابناک / سخنگوی دولت در واکنش به اهانت به رئیس سازمان انرژی اتمی درمراسم روز قدس گفت: این اقدام بدون تردید از سوی جریان قلیلی صورت گرفت، آنها به این سرمایه اهانت و حرکت روز قدس را مخدوش کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا ؛ محمد باقر نوبخت روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اهانت به رییس سازمان انرژی اتمی در مراسم روز قدس با بیان اینکه آقای دکتر صالحی انسانی است که اخلاق اسلامی را در سرلوحه خود قرار داده است گفت: این افراد به چنین فردی اهانت کردند. وقتی یک جمعیت این چنین بزرگ با دهان روزه اعلام برائت کردند شما دیدید رسانه‌‌‌ها یک کادر کوچک را به جای حرکت پاکی که ملت بزرگ ما انجام داد، نشان دادند.مشاهده کردید که حرکت بزرگ ملت ما چگونه تحت‌‌‌الشعاع این حرکت قرار گرفت.
وی خطاب به هتاکان صالحی خاطرنشان کرد:ما حتی از نظر سیاسی اختلافی داشته باشیم 364 روز سال برای شما، اما اجازه دهید یک روز سال صدای واحدی از کشور شنیده شود.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه دشمن سیاست جنگ روانی علیه ما در پیش گرفته است، گفت: ما نباید به آتش آنان دامن بزنیم. آن زمان هم برجام امضا شد برخی از بدخواهان قراردادهای خود اجرایی نکردند، امروز هم با کسی روبه‌‌‌‌رو هستیم که در هواپیما با یک توئیت امضای خود را پس می‌‌‌گیرد.
نوبخت با اشاره به مذاکرات ترامپ و رهبر کره شمالی ادامه داد: نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند و معلوم نیست تا رهبر کره به کشورش بازنگشته وی توافق را به هم نزند.
وی با بیان اینکه این شخص نماینده ملت فهیم آمریکا نیست گفت: قطعا در انتخابات آینده انتظار داریم قبل از تهدید ملتهای دیگر ملت آمریکا حساب وی را برسند و از او مبرا شوند.
سخنگوی دولت یادآور شد: البته هر از گاهی در برخی کشورها افراد کوچک در جاهای بزرگ قرار گرفتند و جز زیان برای ملت خود چیزی نگذاشتند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درپاسخ به سوالی درباره احکام صادره برای برخی از دانشجویان در جریان اعتراضات دی ماه سال گذشته گفت: این عزیزان فرزندان ما هستند و شاید در برخی از مواقع تحمل‌‌‌‌شان کم شود و حرفی بزنند. ما نباید کاری کنیم که روح ناآرامشان دچار تلاطم بیشتری شود و باید با عطوفت با این عزیزان برخود کنیم.
نوبخت درباره راه‌‌‌‌اندازی وبسایتی از سوی اسرائیل به زبان فارسی درخصوص بحران آب بیان کرد: رژیمی که دانشمندان هسته‌‌ای ما را می‌کشد می‌‌خواهد مشکل آب را حل کند؟ واقعا چه مغز کوچکی در کله بزرگ آنها قرار دارد. جز پوزخند چه می‌‌توان کرد.
وی در مورد افزایش قیمت مسکن، خودرو و سکه نیز یادآور شد: تبدیل نقدینگی و سرمایه مردم به این بازارها باعث به وجود آمدن این حباب‌‌‌ها شده و وظیفه دستگاه‌‌‌‌‌‌های نظارتی است که با مسببان این افرایش قیمت‌‌‌ها برخورد جدی داشته باشد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه معتقد هستیم اقتصاد باید در دستان مردم باشد افزود: اینگونه نیست که کنار بنشینیم که اقتصاد را عده‌‌‌ای تخریب کنند. دولت نظارت و کنترل را انجام می‌‌دهد و از ملت در برابر کسانی که می‌‌خواهند ظلم کنند، دفاع می‌‌کند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت از بانک ها و همچنین اظهارنظر برخی از علما در خصوص ربوی بودن معاملات بانکی گفت: یکی از دستور کارهای شورای عالی سه قوه در جلسه نخست همین بحث بانکی بوده است. ما در حال حاضر از یک سو به بانک ها می گوییم برای آسان شدن سرمایه گذاری نرخ سود را همانند سال گذشته پایین بیاورید، از سوی دیگر اگر این اتفاق بیفتد عده ای می گویند این اقدام باعث بروز وضعیت فعلی بازار ارز شد.
معاون رئیس جمهوری ادامه داد:وقتی به نظام بانکی بگوییم 15 درصد یا کمتر سود سپرده داشته باشند، همین امر زمینه خروج از بازار پول را فراهم می کند و نخستین گام برای خنثی کردن این اتفاق این بود که ما نرخ 20 درصد را برای گواهی سپرده قائل شدیم.
وی با بیان اینکه دولت هشت یا 9 برنامه برای اصلاح نظام بانکی داشته، اظهار داشت: بخش نخست را ما از سال گذشته آغاز کردیم و برای افزایش سرمایه دولت نزد بانک ها 39 هزار میلیارد تومان اختصاص دادیم، علاوه بر این دولت بر اساس مکانیزم تبصره 35، 13 هزار میلیارد تومان از بدهی خود به بانک ها را تسویه کرد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره تعطیلی برخی مساجد در اتریش اظهار داشت: احترام به مذاهب و اعتقادات مذهبی جزو اصول همه اهل کتاب است. البته گاهی اوقات دولت های مختلف نگاه های اعتقادی با غلظت متفاوتی دارند و دولت فعلی اتریش هم با نگاه سیاسی خاصی به مسائل نگاه می کند.
معاون رییس جمهوری با بیان اینکه ما به هیچ وجه از بستن مساجد و اخراج امامان جمعه استقبال نمی کنیم، افزود: گفته می شود این مراکز و مساجد از سوی دولت ترکیه پشتیبانی می شد اما با همه این اوصاف موضع ما آزادی فعالیت مذهبی بویژه اسلام راستین در کشورهای دیگر است.
وی تصریح کرد: ما از این موضوع نگرانیم که چهره خشن و کریهی از اسلام در قالب داعش و تفکرات سلفی و افراطی به جهان نشان بدهند و چنین چهره ای با چهره اسلام راستین همخوانی ندارد.
معاون رئیس جمهوردر ادامه در خصوص اقدامات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی هم گفت: یکی از اقداماتی که این ستاد انجام داد این بود که سیاستها را در 24 بند دسته بندی کرده و آنها رادر قالب 12 برنامه تعریف کرد.
وی اضافه کرد: بعد از این اقدام 56 طرح تعریف شد که هر کدام شامل چندین پروژه است و قرار شد از منابع خزانه و دولت 200 پروژه در دستور کار قرار گیرد.
نوبخت توسعه شبکه ریلی کشور را یکی از محورهای اصلی این پروژه ها عنوان کرد و با بیان اینکه این امر از تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی هم بوده است گفت: در این راستا قرار شد که مرکز استانهای همدان کرمانشاه آذربایجان غربی آذربایجان شرقیو گیلان به شبکه ریلی متصل شوند که از این ها مرکز استانهای کرمانشاه و همدان به شبکه ریلی وصل شدند و و مراکز استانهای دیگر هم طی ماههای آینده به این شبکه وصل خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد در سفرهای استانی رئیس جمهوری 26 هزار میلیارد تومان برای طرحها و پروژه های 31 استان کشور توافق ششده بود که تا اول خرداد ماه سال جاری 36 هزار میلیارد تومان به این مصوبات داده شده اسست که ده هزار میلیارد تومان بیشتر از توافق اولیه است.
نوبخت مهار آبهای مرزی را از دیگر محورهای در دستور کار ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی عنوان کرد و گفت: علاوه بر این در بحث میادن مشترک هم مشخص ششده است چه اقداماتی باید انجام شود و همه منابع هم از خزانه تامین می شود.
وی در عین حال گفت باید خود رابرای اتفاقات پیش رو آماده کنیم ممکن است چیزی که در ذهن آنهاست مخوف باشد ولی ما هم بعد از چهل سال می دانیم چگونه با این سیاست ها مواجه شویم. نظام در این مدت از دست بدخواهان مصون ماند و ما امروز به گواهی مجامع و نهادهای بین المللی در مقایسه با 40 سال گذشته خیلی ارتقا پیدا کرده ایم.
**مبارزه با تامین مالی تروریسم رای می آورد
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا دولت از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی مبارزه با تروریسم دفاع جدی نمی کند و هزینه تاخیر درتصویب این لایحه را چه کسی باید بدهد، گفت: این لایحه در چارچوب قانون اساسی و قوانین موضوعه کشور است .علاوه براین ما پولشویی را مردود می دانیم و برای مقابله با آن هم قانون داریم و حتما تامین منابع برای تروریست ها را هم محکوم می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه اگر کسی مقاومت را نیروی تروریست می داند مغرضانه حرف می زند افزود:اسرائیل و آمریکا حامی تروریسم هستند با این حال وقتی لایحه را تصویب نمی کنیم بی جهت ما را در مضان اتهام قرار می دهند در حالی که اگر در آنجا حضور داشته باشیم بهتر می توانیم از مواضعمان دفاع کنیم.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:ما در مجلس جلسات غیرعلنی درخواست کردیم و حتی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم توضیح دادند. خود ما و تمام مسئولین وزارت امور خارجه در جلسات غیرعلنی و علنی بر اهمیت این لوایح تاکید کردیم با این حال باید بپذیریم که تفاوت نگاه در کشور وجود دارد و عده ای نگاهشان با ما متفاوت است.
وی با بیان اینکه برای منتقدین احترام قائل هستیم، خاطرنشان کرد: در گذشته هم دیدیم به دفعات وزرا را استیضاح کردند ولی اکثریت مجلس نگاه دیگری داشتند اگر(این لایحه) را به رای واسپاری می کردیم آنها رای می دادند.
نوبخت یادآورشد: با این حال خوشبختانه یا متاسفانه هیچ مضایقه ای از فشارهای بیرونی و پیامکی نشد و این اتفاق افتاد.امیدواریم در مرحله بعد تصمیم سنجیده ای از سوی مجلس شورای اسلامی شاهد باشیم
**زیان تاخیر در برجام
معاون رئیس جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برخی در روزهای منتهی به امضای برجام می گفتند بابت هر روز تاخیر صدها میلیارد تومان ضرر می کنیم آیا این درست بود ،گفت: ما در آن ایام روزانه حق فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت نداشتیم. بخش اصلی درآمدهای ما هم از محل فروش نفت است در آخرین گزارش این میزان به دو میلیون و 647 هزار بشکه رسیده است.
وی با بیان اینکه در شرایط تحریم در نهایت مردم هزینه ها را می دهند،اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که ملت هزینه ندهد عده ای به زور می خواهند منافع ملت ما مورد تهدید قرار دهند ما حتما با چنین سیاست هایی مقابله می کنیم انعطاف و نرمش ما همه برای این است که بتوانیم بدون صرف هزینه بالا اهدافمان را تامین کنیم.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد:اگر رشد اقتصادی کشور به تایید مجامع بین المللی از منفی شش درصد به مثبت چهاردرصد رسیده است از محل همین منابع بوده است. ما ورد نخواندیم. با این حال این منابع برای اینکه مردم ما در رفاه باشند کافی نیست و از این جهت انتظار داریم دولت را منصفانه نقد کنند و با توجه به منابعی که دولت در اختیار دارد از آن تکلیف بخواهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار