کد خبر: ۵۶۹۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳ 23 February 2018

تابناک / مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور گفت : با پیشرفت عملیات زیرسازی، خاک ریزی، پل سازی و تونل سازی، راه‌آهن قزوین - رشت اوایل سال آینده افتتاح می شود.

علی اکبر مردی در سفر به قزوین، از عملیات ساخت پل بزرگ کیلومتر ۵۵ در محل تقاطع راه آهن و آزاد راه قزوین - رشت بازدید کرد.

مردی در این بازدید بااشاره به بهره گیری از فناوری و مهندسی بومی در ساخت این پل گفت: با ساخت این پل گامی بلند در ساخت و پیشرفت طرح بین المللی راه آهن قزوین - رشت برداشته شده است.

وی افزود : ۹۷ درصد زیرسازی راه آهن قزوین به رشت به پایان رسیده است.

به گفته مردی ، تاکنون هشت کیلومتر پل خاص و ۲۲ کیلومتر تونل و ۵ کیلومتر گالری تونل مسیر در طرح راه آهن قزوین به رشت ایجاد شده و ۲۲ میلیون مترمکعب خاک برداری به پایان رسیده است.

مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ کشور گفت : تاکنون ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این مسیر هزینه شده و برای تکمیل آن ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر هم نیاز است.

وی افزود : طول راه آهن قزوین به رشت ۱۶۴ کیلومتر است که ۷۰ کیلومتر آن در استان قزوین قرار دارد و بزرگترین پل ریلی کشور با ۱۴۳۰ متر بر روی دریاچه سد منجیل در این مسیر اجرا شده است که از نظر فنی بسیار اهمیت دارد.

مردی با اشاره به صرفه جویی در هزینه های سوخت و حمل و نقل کالا و مسافر , گفت : راه‌آهن ‌«قزوین- رشت» بخشی از کریدور بین‌المللی اوراسیا است که سه بخش قزوین- رشت و آستارا را شامل می‌شود.

وی افزود: بخش «قزوین - رشت» این پروژه تا قبل از سال جدید به اتمام خواهیم رساند که طول آن ۱۶۴ کیلومتر است و از این میزان ۷۰ کیلومتر در استان قزوین و ۹۴ کیلومتر بقیه آن در استان گیلان قرار دارد.

مردی گفت : امسال اعتبارات نقدی، اسناد خزانه و اوراق مشارکت بموقع تامین شده و ۸۰ درصد اعتبارات تخصیص داده شده و ۳۸۰ میلیارد تومان نقدی نیز تامین شده است و سرعت طرح بسیار خوب است.

وی افزود: در حال حاضر تنها یک مسیر برای اتصال شمال با کشور به صورت ریل داریم که با ساخت این مسیر دومین شبکه ریلی شمال کشور به بهره برداری می رسد.

به گفته مردی ، این شبکه ریلی از سال ۸۵ آغاز شده و ۱۱ سال است که ادامه دارد و به دلیل عبور از مناطق کوهستانی و جنگلی و صعب العبور کمی طولانی شده که ساخت تونل ها و پل های خاص کمی زمان بر است و کار را طولانی کرده است.

مردی ادامه داد: در برخی مواقع تونل ها ریزش داشت و هنگام ساخت به سفره های آب زیرزمینی برخورد می کردیم که کار را طولانی و سخت می کرد.

وی افزود :هم اکنون ۴ کیلومتر از زیرسازی مسیر ریلی قزوین به رشت باقیمانده وپل محدود ۵۵ کیلومتری گلوگاه در حال تکمیل شدن بخش دهنه آن است که فقط دهنه آن ۱۰۰ متر است و هر تیزر ۲۵۰ تن وزن دارند که نصب آن کار فنی بزرگی است.

۵۲ تونل به طول ۲۲ کیلومتر و ۸ کیلومتر پل در این مسیر ساخته می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار