در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن ؛
تابناک / علی منتظری رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن که در سالن همایشهای بانک کشاورزی رشت و با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت استاندارگیلان ، مدیران واحد های تولیدی و صنعتی برگزار شد اظهار داشت : در دولت یازدهم گیلان به قطب صنایع سلولزی کشور تبدیل شد ...
کد خبر: ۴۶۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۲:۴۵ 19 July 2017
تابناک / علی منتظری رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن که در سالن همایشهای بانک کشاورزی رشت و با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت استاندارگیلان ، مدیران واحد های تولیدی و صنعتی برگزار شد اظهار داشت : در دولت یازدهم گیلان به قطب صنایع سلولزی کشور تبدیل شد ، در سال های ۹۱ و ۹۲ استان در صنایع سلولزی حرفی برای گفتن نداشت اما طی چند سال اخیر با همراهی و حمایت استاندار محترم جزو قطب سلولزی کشورشدیم و بهترین تکنولوژی دنیا ، بزرگترین صنایع کشور و خاورمیانه در استان گیلان به بهره برداری رسید.
 
وی افزود : این تکنولوژی ها ، تحول عظیمی را می تواند ایجاد کند.
 
 
 
 
 
منتظری اضافه کرد : بر اساس آمار شرکت توانیر مصرف برق در صنایع استان ، ۲۳ درصد افزایش یافته است که این خود نشان می دهد که واحد ها در گردنه ی تولید به کار خود ادامه می دهند و مشغول فعالیت هستند و امیدواریم که در سالجاری نیز این روند ادامه یابد .
 
وی خاطر نشان کرد : فعالیت های خوبی نیز در تکمیل زنجیره ی فولاد در استان داشتیم که این مورد نیز از برنامه های سازمان در گیلان بوده است .استان گیلان در صنعت فولاد بخش خصوصی یکی از قطب های مطرح کشور است و استانهایی که صنعت فولاد مطرحی دارند بیشتر این صنایع متعلق به بخش دولتی می باشد در حالیکه در گیلان این برتری به بخش خصوصی تعلق دارد .
 
منتظری ادامه داد : در صنایع مس جز استانهای مطرح کشور هستیم با وجود اینکه در استان معادن فلزی و کانی نداریم اما به همت فعالان این صنعت و با توجه به وارداتی که می توانیم از طریق کشورهای همسایه انجام دهیم در این زمینه موفق بوده ایم .
 
وی افزود : در صنایع غذایی ، دارویی رخدادهای خوبی اتفاق افتاده است و برخی از واحدها نیز در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد . ۱۱۰۰ طرح ایجادی داریم که در حال حاضر شروع به کار کرده اند ، بیش از ۵۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی استان دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۶۰ درصد است و نیاز به اهتمام ویژه برای تکمیل این طرحها در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی داریم.
 
منتظری اذعان داشت : در سال ۹۲ سرمایه گذاری ، ۳۵۰ میلیارد تومان در سال بوده اما در سال ۹۵ بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری داشتیم که به بهره برداری رسیده و اکنون در حال فعالیت هستند با وجود تمامی مشکلاتی که در بخش صنعت بوده اما این موارد صورت گرفته است .
 
رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه استان گیلان یکی از استانهای پیشرو در زمینه بهبود فضای کسب و کار و سرمایه گذاری است گفت : سرمایه گذاران علاقمند هستند که در فضای گیلان سرمایه گذاری کنند آنهم به جهت ایجاد زیر ساخت هایی است که در استان به وجود آمده است .
 
منتظری در بخش دیگری از سخنان خود به تولید فرش دستباف در گیلان اشاره کرد و افزود : در سال ۹۲ ، ۱۲ هزار متر مربع تولید داشتیم اما در سال ۹۵ ، این آمار به ۵۲ هزار متر مربع رسیده است و در حال حاضر در زمینه ی تولید فرش ابریشمی که خواستگاه اولیه آن گیلان بوده فعالیت می کنیم و با وجود سرمایه گذارانی که در این بخش ورود کرده اند بتوانیم موفق شویم.
 
وی در زمینه بخش معدن گفت : با وجود اینکه استان گیلان استان معدنی نیست در سال ۹۲، حدود چهار و نیم میلیون تن ماده معدنی تولید می کردیم و این رقم در سال ۹۵ به ده میلیون تن رسیده که همه ی این تولیدات نیزدر پروژه های عمرانی استان مصرف شده است و اگر در برخی از دستگاهها بتوانیم معضلات را حل کنیم به تولید ۱۵ میلیون تن خواهیم رسید البته این معضلات مربوط به مسایل زیست محیطی و منابع طبیعی است که خود را موظف به رعایت آنان می دانیم.
 
وی خاطر نشان کرد: کار خوبی که دولت تدبیر و امید آن را پایه ریزی کرد تشکیل کارگروههای رفع موانع تولید و رونق تولید بود که توانست کمک شایانی به صنایع استان بکند و بالغ بر ۶۰۰ جلسه کارگروه رفع موانع تولید و رونق تولید و بیش از ۱۰۰۰ مصوبه داشتیم که ۵۲ درصد این مصوبات اجرایی شده است و ۴۸ درصد از مشکلات واحدها را نتوانستیم حل کنیم که مربوط به ضوابط کشوری است .
 
منتظری ادامه داد : در سال گذشته ، ۹۱۴ واحد تولیدی در بخش صنعت و کشاورزی توانستند از ۴۷۰ میلیارد تومان بهره مند شوند که با همت همکاران توانستیم از محل رونق تولید ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کنیم و بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان هم خود بانک ها پرداخت آزاد داشتند و ثبت شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کلنگ زنی بزرگترین پروژه ی تجاری ، تفریحی شمال کشور در استان در صبح امروز گفت : پروژه سیتادیوم در زمینی به مساحت پنج هکتار و با زیربنای حدود ۸۴ هزار مترمربع طراحی شده است.
 
علی منتظری با بیان اینکه طراحی این پروژه به عهده گروه طراح و معمار YAP ، از معروفترین طراحان تجاری اروپایی بوده است، افزود:طراحی سیتادیوم نیز بر اساس آخرین روش های ساخت مجتمع های تجاری جهانی و طبق آخرین استانداردهای روز دنیا صورت گرفته به طوری که توانسته استانداردهای لازم برای برندهای معتبر را تأمین کند.

وی اظهار کرد: هر طبقه از این مجتمع تجاری- تفریحی، حدود ۲۱ هزار متر مربع فضای ناخالص تجاری دارد که برای رفاه و استراحت مخاطبان طراحی شده است.

وی افزود : در هر طبقه چهار رستوران و کافی شاپ برای رفاه حال استفاده کنندگان و افزایش سرزندگی محیط و تبدیل شدن به مقصدی برای گردشگری طراحی شده است.

وی در تشریح امکانات دیگر این مجتمع تجاری – تفریحی افزود: در طبقه آخر، فضای بازی کودکان به صورت استاندارد و با داشتن مساحت کافی و مناسب، کتابفروشی و با داشتن فضای لازم برای مطالعه و فضای فودکورت با رعایت تمامی استانداردهای ساخت یک فضای مدرن پیش بینی شده است.

منتظری یاداور شد: مساحت چشمگیری برای ساخت سینما نیزپیش بینی شده که پس از ارزیابی ها و تحقیقات دقیق تر بازار ،راجع به محبوبیت این فضا در شهر، قادر خواهیم بود تا استانداردترین سالن های سینما را در منطقه داشته باشیم.

وی مدت زمان اجرای این پروژه را ۲۴ ماه عنوان و بیان کرد: این پروژه بزرگترین مجتمع تجاری- تفریحی شمال کشور خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان ، میزان سرمایه گذاری برای این پروژه را ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان ذکر و تصریح کرد: در فاز اول این پروژه ۵۰۰ نفر بطور مستقیم اشتغالزایی می شود.


 
 
 

همچنین محمدعلی نجفی نیز ضمن حضور در این همایش اظهار کرد: تمام تلاش‌ها در گیلان با هدف اصلی اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد و امید است فردایی بهتر برای گیلان رقم بخورد.
 
وی اظهار کرد : باید ببینیم در ابتدای کار کجا بودیم و حال حاضر در کدام نقطه قرار داریم و آیا حقیقتاً فقط یک روز در سال، به صنعت اختصاص داده می‌شود!؟
 
وی با بیان آنچه گفته شد، به جلسات متعددش با صاحبان و مدیران صنعت در استان و کشور اشاره کرد و گفت : یکی از مواردی که به شدت روی آن حساس بوده و به جد پیگیر مسائل مربوطه به آن هستم، موضوع صنعت است.
 
استاندار گیلان به برگزاری بیش از 600 جلسه در قالب کارگروه اشتغال توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اشاره و اظهار کرد: استان گیلان از لحاظ تعداد جلسات، میزان و نوع پیگیری مسائل مربوطه و نتایج جلسات در کشور سرآمد است.
 
نجفی با اشاره به پیشتازی استان گیلان در مصرف مس کشور، تحول استان در صنایع مختلف همچون فولاد و مواد سلولزی را چشمگیر عنوان کرد و افزود : در دوره تصدی دولت قبلی مسائل مختلف نظیر سه برابر شدن قیمت ارز فضای سنگینی را برای صنعت کشور رقم زده بود که امروز هر آنچه برای جذب سرمایه گذار صورت می‌گیرد فقط جبران گذشته است.
 
نجفی ادامه داد : دورانی که پول‌ها نیز با واسطه در کشور حمل و نقل و وارد می‌شد، گذشته است؛ گرچه برخی نمی‌خواهند از آن دوران گذر کنیم و پیشرفت داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه سیستم بانکی کشور نیاز به تحول اساسی دارد و با شرایط و سود بانکی موجود صنعت گرفتار می‌شود، خاطرنشان کرد : بانک هم یک بنگاه دولتی است و منابع و مصارفی دارد؛ شرایط سیستم بانکی کشور رو به بهبود است و اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد.
 
نجفی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روابط خوب ایران در سطح بین‌الملل و تلطیف روانی جامعه جهانی نسبت به ایران که پس از برجام رخ داده، به سفر اخیر خود به آلمان و اشتیاق سرمایه‌گذاران این کشور برای ملاقات با او اشاره کرد و گفت : امروز نیز دیداری با هیأت سرمایه گذاری فرانسوی داشته و به توافقات خوبی رسیدیم.
 
وی به دیدارهای مختلف با سران و مدیران ارشد کشوری و دعوت از آنان برای حضور در گیلان اشاره و عنوان کرد : همه این تلاش‌ها با هدف اصلی اشتغال‌زایی در استان صورت می‌گیرد و امید است فردایی بهتر برای صنعت گیلان رقم بخورد.
 
در این همایش از واحدهای برتر صنعتی گیلان تجلیل شد. امسال دو واحد صنعتی استان به عنوان واحد نمونه کشوری و یکی از این دو واحد، جزو 10 واحد برتر کشور بوده است.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار