کد خبر: ۴۱۹۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴ 06 May 2017
تابناک گیلان / سید مصطفی میرسلیم روز دوشنبه سفری انتخاباتی به قم داشت و در روز جهانی کارگر از دو کارخانه بازدید و پس از زیارت مضجع حضرت معصومه (س) در دانشگاه پردیس به سخنرانی پرداخت. در حاشیه این سفر فرصتی را برای گفت وگو با خبرنگار ۱۹دی گذاشت که مشروح ان را در ادامه خواهید خواند:

شما به مناظره ها ایراد گرفته بودید که سایر نامزدها به سوال های طرح شده پاسخ ندادند، به نظر شما مناظره ها به چه نحو باشد بهتر است؟

قاعده مناظره را باید رعایت کرد نمی شود ما بپذیریم که در مناظره شرکت کنیم اما قواعد گذاشته شده را زیر پا بگذاریم و نسبت به آن بی اعتنا باشیم.

برای این که روند مناظره ها به درستی انجام شود و مردم روشن شوند و ذهن آنان با قابلیت های هر کدام از نامزدها آشنا شود سوال ها باید دقیق پاسخ داده شود.

 ممکن است برخی نامزدها آمادگی برای پاسخ دادن نداشته باشد باید به صراحت بگویند که آمادگی ندارند نه این که برود پشت بلندگو برای خود مطالب را ببافد و سپس تاختن و بدگویی به دیگران را آغاز کند.

به آنان که پاسخ به سوال ها نمی دهند می گویم که مردم می خواهند متوجه شوند که شما درباره موضوع های مطرح شده چگونه فکر می کنید باید به سوالها پاسخ داده شود.

باید از آنان پرسید که آیا حاضر هستید در این صحنه بر مبنای علم، تجربه، حسن شهرت و سابقه نیک تان فعالیت کنید؟ اما باید گفت که متاسفانه این ها انحرافی رفتند.

مناظره ها به چه شکل باشد بهتر است؟

متاسفانه اگر کشور گرفتار شده است به دلیل عدم شناخت و بی درایتی ها هاست، نامزدهایی آمدند در صحنه و مسئولیت پذیرفتند که نباید می پذیرفتند زیرا پاسخ و مطلبی برای ارائه ندارند.

من تمام نکاتی را که از لحاظ فنی لازم بود به عنوان سوال از نامزدها مطرح کردم که شما بفرمایید در سوال مورد نظر چه اقدامی می خواهید انجام دهید اما پاسخ ندادند و در مسیرهای دیگری رفتند.

اگر پاسخی داشتند با افتخار می گفتند که مردم متوجه شوند که به مسائل آشنا هستند، شناخت دارند، برخورد کردند و درایت دارند اما با پاسخ ندادن شاهد بودیم که این شاخص ها را ندارند.

به نظر من مشخص است که این ها صلاحیت ندارند کسی صلاحیت دارد که نخست دارای علم و دانش مدیریت این کار باشد و دوم این که دانشی اندوخته باشد و حداقل یک زمینه هایی را اشتباه رفته باشد که متوجه شود معنای اشتباه چیست و سپس بیاید بی تجربه گی خود را سر مردم خالی کند.

 منظور شما این است که نامزد مورد نظر باید از لحاظ اجرایی فعالیتی کرده باشد؟

بله، باید کار کرده باشد و وجدان اخلاقی بیدار داشته و اهل تقلب، تذویر، دروغ و کلک نباشد.

متاسفانه در مناظره نخست مطالبی مطرح شد که در آن نیمی از حقیقت گفته شده است و در برخی موارد پاسخ غلط و نامربوط داده شده و مردم فکر کردند برخی حق گفته اند در حالی که این گونه نیست و دروغ را آنقدر بزرگ می کردند که هیچ کس باور نکند این دروغ است.

 برخی قصد داشتند دو قطبی قالیباف روحانی را پیش بیاورند به نظر شما این درست است؟

نه خیر؛ اصلا؛ چنین چیزی کاملا غلط است و اگر من زنده باشم نخواهم گذاشت این شکل بگیرد.

 اصلاح طلبان در جلسه ای به این نتیجه رسیدند که دو نفر کنار بروند و اجماع داشتند که آقای روحانی بماند تا رای ها خرد نشود، آیا اصولگرایان هم قرار هست به این نتیجه برسند؟

اصلاح طلبان ابتدا در این فکر بودند اما با نتیجه ای که در مناظره نخست به دست آمد پی بردند که مثل این که انتخاب را به درستی انجام ندادند و گویی بهتر می دانند که به سمت آقای جهانگیری بروند.

 من حدس می زنم که هر دو بمانند هر چند که ابتدا می خواستند که آقای جهانگیری پوششی باشد اما این به نوع استقبال مردم برمی گردد و اگر ببینند که استقبال مردم به سمت جهانگیری است خیالتان راحت باشد که از آقای روحانی عبور می کند اما به نظر من هر دو تا آخر می مانند.

 در جبهه اصولگرایی نیز دوستان ما در جمنا به این نتیجه رسیدند که دو نامزد داشته باشند در حالی که از ابتدای تشکیل فکر می کردند که باید به یک نامزد برسند و حالا که می خواهند دو نامزد را نگه دارند مفهوم آن این است که کنار رفتن دیگر جایگاهی ندارد.

 به نظر شما دو نفری که از جمنا تایید شدند به نفع یکدیگر میدان را ترک کنند؟

جمنا اعلام کرده که حضور دو نفر قطعی است و در این صورت کنار کشیدن دیگر معنا ندارد؛ من این گونه حدس می زنم آقایان رئیسی و قالیباف هر دو می مانند حالا ممکن است در مناظره های دیگر به نتایج دیگر برسند که یک نفر صحنه را ترک کند.

 ماندن همه نامزدها برای رقابت را چگونه ارزیابی می کنید؟

از یک دیدگاه به نظر من هر شش نفر بمانند اشکالی ندارد زیرا موجب حضور گسترده تر مردم در انتخابات خواهد شد

در این صورت آرا می شکند، ‌نظر شما چیست؟

بله؛ اما تعداد آرا قطعا بیشتر خواهد شد زیرا برخی از مردم روی نامزد دلخواه خود متعصب هستند و اگر نامزد محبوب شان نباشد اصلا برای دادن رای نمی روند.

اگر همه حضور داشته باشند تعداد شرکت کننده ها در انتخابات بیشتر خواهد شد که این یک ارزش است.

در کشوری که فقط ۳۰ درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند، مشارکت ضعیف است اما در کشوری که بیش از ۶۰ درصد برای شرکت در انتخابات به پای صندوق های رای می روند به این معنا است که اساس نظامشان محکم تر است و ما برای تنعداد شکرت کننده بیشتر باید ارزش بیشتری قائل شویم.

 نظر شما این است که کسی به این فکر نباشند که رقبا از صحنه رقابت خارج شوند و همه در صحنه باشند تا میزان رای به خود را متوجه شوند؟

بله؛ اگر کسی توانست نظر مردم را جلب و برای بار نخست رای اکثریت را بدست آورد چه بهتر و اگر هم این گونه نشد در دور دوم تکلیف مشخص خواهد شد.

به نظر شما نامزدها در این مدت باقی مانده چه راهی را پیش گیرند؟

از نامزدهای محترمی که من همه را می شناسم و با آنان کار کردم استدعا دارم که با مردم روراست باشند چیزی را مخفی نکنند و این گونه هم نباشد که یک قسمت را بگویند و به بخش دیگر مساله نپردازدند زیرا حقیقت بالاخره مشخص و حق معلوم می شود.

 توصیه شما به مردم برای انتخاب آگاهانه چیست؟

اگرمردم به سه نکته اساسی دقت کنند که نامزدها در زندگی حرفه ای شان چه میزان توانسته اند بر مبنای دانش کار کنند؟، چه میزان از تجربیات خود برای خدمت به مردم استفاده کرده اند؟ و چه میزان از اخلاق حرفه ای برخوردار بودند؟ ان شاء الله این انتخابات به سلامت به سرانجام خواهد رسید.

آرزو می کنم که هر آنچه خیر است خداوند نصیب ما بفرماید و از شر فتنه دشمنان، بدخواهان و شیاطین مصون بمانیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار