تابناک گیلان / پنجم آذرماه بود که قطار مسافربری تبریز-مشهد با قطار مسافربری سمنان-مشهد در ایستگاه هفت خوان از توابع استان سمنان با یکدیگر برخورد کرد و منجر به کشته شدن 49 تن از هموطنان به علت ضربه برخورد و آتش سوزی شد.
کد خبر: ۳۴۳۶۷۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷ 14 December 2016

تابناک گیلان / پنجم آذرماه بود که قطار مسافربری تبریز-مشهد با قطار مسافربری سمنان-مشهد در ایستگاه هفت خوان از توابع استان سمنان با یکدیگر برخورد کرد و منجر به کشته شدن 49 تن از هموطنان به علت ضربه برخورد و آتش سوزی شد.

پس از این سانحه بود که مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران استعفای خود را تسلیم وزارت راه و شهرسازی کرد که پذیرفته شد.

مقام معظم رهبری نیز در پی این سانحه ریلی پیامی صادر کردند که در بخشی از آن آمده بود: «در این حادثه قصور یا تقصیر و بی‌تدبیری دست‌اندرکاران خانواده‌هایی را داغدار کرد و موجب جان‌باختن و آسیب‌دیدگی جمعی از مردم عزیزمان شد.

اینجانب ضمن طلب رحمت و مغفرت الهی برای درگذشتگان و دعا برای شفای آسیب‌دیدگان و عرض تسلیت به خانواده‌های آنان، از مسئولان و دست‌اندرکاران در هر دو بخش داخلی و خارجی می‌خواهم که از این حوادث دردناک به آسانی عبور نکنند و دغدغه‌ی حلّ ریشه‌ ای این مصائب و امثال آن از مسائل مردم را در صدر اولویت‌های خود قرار دهند و اکنون نیز همه‌ تلاش خود را برای علاج مصدومان و انتقال جان‌باختگان و کاستن از مصائب داغداران به کار برند.»

کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز برای پیگیری قضیه به سرعت خود را به محل حادثه رساند و در نهایت با رسیدگی زوایای مختلف آن گزارشی را امروز (چهارشنبه، 24 آذرماه) به صحن علنی مجلس ارائه کرد. بعد از ارائه گزارش کمیسیون 6 نفر از نمایندگان مجلس درخصوص این گزارش و حادثه فوق اظهاراتی را در صحن ارائه کردند که واکنش نمایندگان گیلانی به شرح زیر است:

 

بائوج لاهوتی: ضرورت رفع فرسودگی شبکه ریلی/برخی لوکوموتیوها عمر بالای ۴۰ سال دارند

 

مهرداد بائوج لاهوتی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 24 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان ارائه گزارش مقدماتی کمیسیون عمران در خصوص سانحه ریلی مورخ 5 آذرماه 95 در استان سمنان با اشاره به اینکه این گزارش کاملا تخصصی بود، گفت: می گویند سیستم ATC کار نکرده در صورتیکه بنده در وزارت راه بودم و تمام مکالمات و صوت ها را شنیده ام که این سیستم عمل کرده و خطای انسانی رخ داده و به صورت دستی خارج شده است چنانچه سیستم ATC در تمام دنیا عمل می کند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه به عوامل حادثه ساز غیر از وزارت راه اشاره و بیان کرد: لازم است نحوه امدادرسانی سانحه و زمان حضور اورژانس و هلال احمر و نوع امکانات آن ها مورد بررسی قرار گیرد چنانچه زمان اطلاع ستاد مدیریت بحران استان از سانحه نیز از جمله عواملی بود که تعداد کشته ها را افزایش داد.

مهرداد بائوج لاهوتی در نطق میان دستور

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اگر اشکالات برطرف نشود باز هم شاهد چنین حوادثی خواهیم بود، یادآور شد: در این حادثه تمام دستگاه های مربوطه مقصرند حتی بنده به عنوان نماینده مجلس در این حادثه تقصیر دارم چنانچه متوسط عمر لوکوموتیوها بالای 31 سال بوده و برخی از آن ها بالای 40 سال عمر دارند لذا باید متوسط آن را طی قانون به 15 سال برسانیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است فرسودگی شبکه ریلی، همچنین کمبود بالگرد برطرف شده و اساسنامه شرکت راه آهن اصلاح شود.

 

جعفرزاده ایمن آبادی: گزارش وزارت راه درخصوص سانحه قطار در سمنان پاشیدن نمک روی زخم مردم است/ بخشی از سیستم ریلی کشور غیراستاندارد است

 

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در نشست علنی امروز (چهارشنبه 24 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، درخصوص گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخصوص سانحه ریلی در استان سمنان گفت: من به گزارش ارائه شده اعتراض دارم، زیرا این گزارش بیشتر شبیه یک داستان و قصه است، زیرا در این حادثه حدود 50 نفر از هموطنانمان زنده زنده در آتش سوختند و به نظر من مجلس نقش خود را به درستی ایفا نکرده است، از طرف دیگر من با اینکه خودم با استیضاح وزرا در عمر پایانی دولت مخالف هستم، اما معتقدم دادن چک سفید به وزرا کار درستی نیست. اینکه وزیری بگوید تحت هیچ عنوان من در 6 ماهه پایانی دولت تغییر نخواهم کرد، مسئله درستی است؟

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان وزارت راه و شهرسازی گزارشاتی را درخصوص ابعاد حادثه داده اند که این بیشتر نمک پاشیدن روی زخم مردم بود. به نظر من وزیر راه و شهرسازی در رابطه با این حادثه مقصر است، زیرا سیستم ATC  که روی لوکوموتیوها نصب شده، 3 خاصیت عمده دارد. ما در این رابطه یک استاندارد به نام SIM داریم که این استاندارد از یک تا چهار تعریف می شود. حال شرکت سازنده این سیستم این استاندارد را برای ما نیاورده است، یعنی این سیستم فاقد ابتدایی ترین استانداردهای بین المللی است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نطق

وی ادامه داد: وزارتخانه در گزارشات خود آورده است که به علت تحریم نتوانسته این استانداردها را به کشور بیاورد، این در حالی است که ده ها شرکت در وزارت نفت این استانداردها را دارند. سیستم ATC تجهیزاتی دارد به نام UNBOARD، که اگر تجهیزات نصب نشود، این سیستم هیچ خاصیتی نخواهد داشت. سیستم ATC که در مسیر تبریز- مشهد بوده فاقد این تجهیزات و استانداردها بوده است. دوستان ما اعلام کرده اند که تمام این قطارها دارای این سیستم هستند، اما به طور متوسط در شرایط کنونی از 15 هزار و 608 لوکوموتیو که مسیر تهران-مشهد را طی می کند، فقط 604 لوکوتوتیو این سیستم را دارند، یعنی 58 درصد قطارهای مسیر تهران- مشهد فاقد این سیستم هستند. آنهایی هم که این سیستم را دارند، چون فاقد UNBOARD هستند، هیچ خاصیتی ندارند.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: از طرف دیگر در 6 ماهه نخست سال 95 سه هزار و 988 بار سیستم atc خراب شده، یک شاخصی وجود دارد به نام ntbf، که این شاخص تعریف سطح قابلیت اطمینان تجهیزات نصب شده است، در هفته های پایانی 6 ماه نخست به طور متوسط 111 خبرای گزارش شده که این به طور روزانه 15 خرابی بوده، که مدت زمانی بین هر دو خرابی به کمتر از 20 ساعت رسیده است.

وی افزود: آیا وقتی مردم می گویند که در این کشور کسی برای جان ما ارزش قائل نیست، خلاف می گویند؟ حال دو داستان در این موضوع وجود دارد؛ یکی از آنها قصور وزارت راه و شهرسازی است. البته من نمی گویم با آن اپراتور و کنترلر برخورد نشود، اما در شرایط کنونی با افرادی برخورد می کنند که حتی یک ساعت آموزش ضمن خدمت ندیده اند. عامل دیگر سیستم ها و تشکیلات وزارت راه بوده و از همه این مسائل بدتر این بوده که سیستم امداد و نجات و کمک رسانی ما در بدترین وضعیت قرار دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: متاسفانه در حدود 3 ساعت زمان سپری شده تا دو هلی کوپتر در مکان حادثه بدون حتی یک کپسول آتش نشانی حاضر شوند! من قصد ندارم با احساسات و عاطفه کسی بازی کنم، اما در اوایل تصادف تعداد کسانی که آسیب دیدند از تعداد انگشتان یک دست کمتر بوده است. می دانید آنها چطور سوخته اند؟ آنها حتی یک چکش نداشتند تا شیشه قطار را شکسته و خارج شوند! آنها با نردبانی که در آنجا بود خواسته اند که شیشه را بشکنند و خارج شوند، اما آن نردبان خم شد و موفق نشدند از آن استفاده کنند، و مردم زنده زنده در آتش سوختند. آقای مطهری من از شما خواهش می کنم استیضاح وزیر راه و شهرسازی را حتما به صحن مجلس بیاورید. هر وزیری در هر دولتی باید بداند که تا دقیقه 90 به نمایندگان مردم پاسخگو باشد. من از شما خواهش می کنم برای احقاق حقوق مردم اجازه دهید که این پرسش و پاسخ صورت بگیرد.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار