کد خبر: ۳۲۳۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱ 03 November 2016
تابناک / فریدون نوزاد پژوهشگر برجسته و فرهیخته گیلان به دلیل بیماری و کهولت سن درگذشت.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فریدون نوزاد استاد برجسته گیلان‌شناس، محقق و پژوهشگر امروز به دلیل بیماری و کهولت سن دارفانی را وداع گفت.

نوزاد مؤلف کتاب‌هایی درباره تاریخ مشروطه و لغت‌نامه گیله‌گب و مقاله‌های زیادی در زمینه سنت‌های گیلان است.

استاد فریدون نوزاد ششم بهمن ماه 1306در محله درویش مخلص رشت به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی را در رشت و سه سال نخست متوسطه را در دبیرستان شاپور و قاآنی رشت و سه ساله دوم را در تهران دبیرستان نظام گذراند.

تئاتر را از  متوسطه آغاز کرد و 1319 تا 1332 به جد تئاتر را پیگیری کرد، به طوری که نخستین کسی بود که کتاب تاریخ تئاتر گیلان را در سال 28- 29را نوشت.

نخستین کتاب مرحوم نوزاد نمایشنامه «در راه مکه» یا شهادت خواجه نظام‌الملک بود که در سال‌های 22-23 نوشته شد و ارزشمندترین آنها فرهنگ  «گیله گپ» است که حاصل 45سال تلاش اوست.

اشتیاق به سیاست و امور اجتماعی مرحوم نوزاد را به سمت شناخت رهبران نهضت‌ها سوق داد و مطالعه زندگی میرزا کوچک جنگلی را آغاز کرد. وی جزو نخستین افرادی بود که در سال 22 یا 23 زمانی که استخوان‌های میرزا را در محله سلیمان‌داراب رشت به خاک سپردند در آن مکان سخنرانی کرد.

نوزاد در سال 1332 صاحب امتیاز روزنامه انسان سوسیالیست شد و پس از کودتای شوم 1332 امتیاز آن لغو  شد و فریدون نوزاد زمانی سردبیر هفته نامه صفدر بود و از سال 1316 به تئاتر علاقه پیدا کرد و در نمایش‌های دبیرستانی شرکت یافت.

چهل تکه، تاریخ نمایش در گیلان، نامه‌های خان احمد خان گیلانی، نقش احسان‌الله خان در نهضت جنگل و... از جمله آثار مرحوم نوزاد است.

مراسم خاکسپاری مرحوم نوزاد فردا در رشت برگزار می‌شود و فیروز فاضلی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت این فرهیخته را تسلیت گفت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار