تابناک / با توجه به انتخاب محمد رضا بدیعی فر برای سال چهارم به عنوان رییس شورای اسلامی شهر انزلی مصاحبه ای خواندنی در مورد مسائل شهری، پروژه های دردست اقدام و رابطه شورا با شهرداری صورت گرفت. که سئوالات و پاسخ مطرح شده به شرح ذیل می باشد.
کد خبر: ۳۰۶۹۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۹ 05 October 2016
تابناک / با توجه به انتخاب محمد رضا بدیعی فر  برای سال  چهارم  به عنوان رییس شورای اسلامی شهر  انزلی  مصاحبه ای خواندنی در مورد مسائل شهری، پروژه های دردست اقدام و رابطه شورا با شهرداری صورت گرفت. که سئوالات و پاسخ مطرح شده به شرح ذیل می باشد.

در ادامه گفتگوی ویژه خبری محمد رضا بدیعی فر رئیس شورای اسلامی شهر  انزلی را می خوانیم:

 

ارزیابی جنابعالی از عملکرد دوره چهارم شورای اسلامی شهر بندر انزلی را بیان کنید.

بسم الله الرحمن الرحیم ، ابتدا تشکر میکنم از وقتی که در اختیار اینجانب قرار دادید و همچنین فرارسیدن ایام محرم و شهادت سید و سالار شهیدان به همه مسلمانان جهان تسلیت عرض میکنم .

باید به عرض برسانم در حوزه مدیریت شهری آن چیزی که ایده آل ما هست هنوز اتفاق نیافتاده است . شهر انزلی به دلیل استعداد هایی که در حوزه های گردشگری ، تجاری و نظامی دارد و همچنین به عنوان تنها شهرستانی در استان گیلان که میزبان چندین اداره کل می باشد نتوانسته به ایده ال های مورد انتظار برای مردم برسد . یکی از این موارد را می توان در منطقه آزاد انزلی مشاهده کرد که تا به امروز تنها اسم  انزلی را یدک می کشد و متاسفانه بهره ای از فعالیت عملکردی آن را مردم شهر بندر انزلی لمس نکرده اند که امیدواریم با مساعدت آقای مسرور مدیر عامل منطقه آزاد انزلی به حق قانونی خود رسیده و با حمایت های مسئولین استانی و برنامه ریزی های مدونی که در پیش گرفته ایم بتوانیم جایگاه واقعی انزلی را به همت نخبگان و مسئولان شهرستانی واستانی به زودی شاهد باشیم.

البته همانگونه که مردم عزیز مطلع هستند برخی موانع قانونی در شهر انزلی مانع به ثمر نشستن برخی فعالیت های سازنده شده است که ضمن تشکری که از همه مسئولان و مدیران استان دارم تقاضا میکنیم جهت رفع این موانع با مدیران شهری و منتخبین مردم همکاری لازم را داشته باشند . شهر بندر انزلی در سه قطب دارای آسیب های جدی هست که نیازمند توجه و همکاری مسئولین استانی و کشوری است این موارد را می توان در حوزه نوار ساحلی ، تالاب و بافت مرکزی شهر و میراث فرهنگی نام برد . اینها به عنوان یک دیوار حائل بین مردم و مدیران شهری و تصمیماتی که در شورای اسلامی شهر بندر انزلی گرفته می شود شناخته شده است .

در همین راستا به عنوان نمونه می توان به سرمایه گذاری بخش خصوصی در جزیره شهید بهشتی شهر بندر انزلی با خریداری زمینی به مساحت ۱۶ هکتار که ۶ هکتار آن در حوزه صنعت گردشگری بهره برداری خواهد شد که در صورت تحقق می تواند نقش بسزایی در موضوع اشتغال ، صنعت توریسم و ظرفیت گردشگری شهر بندر انزلی ایجاد کند و با توجه به تاکیدات استاندار محترم در خصوص اجرای این پروژه عظیم ، متاسفانه به دلیل موانعی که از طرف محیط زیست استان اعلام شده این امر محقق نشده است و ما انتظار داریم با پیگیری مجدد استاندار محترم و خانم ابتکار ریاست سازمان محیط زیست کشور که در سفر اخیر خود به شهرستان بندر انزلی هم این موضوع پیگیری شد مرتفع گردد . در اینگونه موارد بهتر است مجوز فعالیت صادر شود و محیط زیست در مواردی که موانعی از جهت  زیست محیطی وجود دارد نظارت داشته باشد نه اینکه تمام پروژه به دلیل مخالفت مسکوت بماند و ما شاهد هدر رفت سرمایه های شهر و مردم باشیم .

البته باید بیان کنم با توجه به رکود حاصله و عدم افزایش منابع درآمدی شهرستان ، اقدامات خوبی را پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی توانستیم با بهره مندی از منابع درآمدی پایدار برای شهر بندر انزلی ایجاد کنیم که از آن می توانیم به فرایند اجرایی طرح GIS در شهر بندر انزلی  اشاره کرد که علی رغم هزینه بر بودن ولی به دلیل دارا بودن اهمیت زیربنایی در طرح ها و برنامه های مدیریت شهری می تواند دستاوردهای خوبی را برای مردم به ارمغان داشته باشد و درآمدهای شهرداری را از منابع ناپایدار به منابع درآمدی پایدار سوق دهد که در این خصوص شخص آقای شهردار ورود کرده  و با بهره مندی از ظرفیت نخبگان شهر انزلی و شخص آقای کیاورز اقدامات قابل توجهی  را در دست اقدام قرار دادند.

 اخیرا در خصوص دخالت برخی افراد در امور اجرایی شهری مطالبی را بیان داشتید لطفا در این خصوص بصورت شفاف توضیح دهید .

در پاسخ به این سوال شما ابتدا باید عرض کنم اختلاف نظر در شورا یک امر طبیعی است و مختص شورای اسلامی شهر بندر انزلی هم نیست ولی زمانی که خود را برای عرصه خدمتگزاری آماده میکنیم  باید ظرفیت پذیرش انتقاد را نیز در خود افزایش دهیم.

زمانی که خود را موظف به نظارت بر عملکرد شهردار ، جلوگیری از انحراف بودجه و … می دانیم باید خود نیز پایبند به رعایت اصولی باشیم چرا که دخالت شخصی در عملکرد شهردار خلاف قانون و مقررات است چرا که مدیری را بواسطه عملکرد شورایی انتخاب کردیم که اختیاراتی دارد لذا هرگونه دخالت اعضای شورا در امور اجرایی، اداری و پرسنلی خلاف قانون است .و اعضای شورا حق هیچگونه دخالت در امورات شهرداری را ندارند  ضمن اینکه وظیفه ذاتی نظارت شهردار حق مسلم شورای اسلامی شهر است که قانون راه آن را نیز مشخص کرده که در صورتی که شهردار به وظایف خود عمل نکرده باشد ابتدا باید به صورت شفاهی و سپس کتبی به شهردار تذکر دهیم بعد طرح سوال و در نهایت موضوع استیضاح شهردار را مطرح کنیم که در صورت عدم قانع شدن اعضا، شورا می تواند تصمیم به برکناری شهردار بگیرد . غیر از این موارد هیچگونه حق دیگری بصورت شخصی برای فردی در قانون در نظر گرفته نشده است .

شهردار هم وظایفی را دارد که از آن جمله می توان به ارائه گزارش عملکرد ماهیانه ، گزارش درآمد هزینه و اطلاع رسانی شفاف در حوزه مالی شهرداری و گزارش به استانداری و وزارت کشور است که این امر توسط شهردار تا امروز انجام گرفته و خود اعضای شورا به پیشرفت در حوزه مدیریت شهری نیز اذعان دارند و بسیاری از موارد و اقدامات قانونی که تا دوره سوم شورا مغفول مانده بود امروز با پیشرفت قابل قبولی در حال انجام است و در تمامی مصوبات صرف و صلاح شهر و مردم لحاظ میگردد .

دخالت اعضای شورا در امور پرسنل شهرداری و دستور به معاونت  شهردار و ورود به سازمانهای تابعه شهرداری از حدود اختیارات شورا خارج است و قانونی نمی باشد که باید به عملکرد خود هم نظارت داشته باشیم تا خدای ناکرده خارج از وظایف قانونی خود عمل نکرده باشیم.  بنده هم گله مندم اما از عملکرد دوستان شورا بواسطه انتظاراتی که شهردار از شورا داشته به لطف خدا اکثر استعلام  های  شهرداری به اتفاق  آرا و بعضا با و اکثریت آرا خیلی از درخواست ها محقق شده است و در نهایت  بنده معتقدم عملکرد شورای فعلی نسبت به دوره های پیشین بهتر بوده  و توانسته در طول عمر سه ساله شورایی خود اقدامات خوبی رو از خود بر جای گزارد.

 با توجه عضویت جنابعالی در هیات مدیره باشگاه ملوان آخرین وضعیت باشگاه محبوب ملوان و آینده آنرا چگونه ارزیابی می کنید؟

ضمن اینکه همه ما وظیفه داریم به ملوان کمک کنیم باید عرض کنم بنده تا یک ماه قبل عضو هیات مدیره ملوان بودم و حدود یک ماه قبل استعفای خودم را به هیات مدیره تقدیم کردم که باید در مجمع مطرح و تصویب شود که تاکنون هنوز مجمع تشکیل نشده است. اما تا زمانی که بنده حضور داشتم هرکاری که در توان بنده بود برای ملوان و هیات مدیره انجام دادم و امروز هم آینده خوبی را برای تیم محبوب ملوان پیش بینی میکنم.

سرمربی جدید هم تیم جوان و خوبی را بسته و انتظار داریم از توانمندی های فوتبالی خود برای ملوان هزینه کند و مطمئنا اگر امروز بتواند انتظارات مردم را برآورده کند در آینده نه چندان دور تیم خوبی ایجاد خواهد کرد که برای مردم دغدغه مند نباشد و سرنوشت فوتبال شهرمان در آینده در گرو اما و اگر نباشد . آقای مایلی کهن یکی از افراد فوتبالی و دانش آموخته کشور با سابقه اجرایی در حوزه مدیرکلی تربیت بدنی تهران و کارنامه سرمبیگری تیم ملی فوتبال انتظار داریم با تمام توان در خدمت تیم باشند و بدور از حواشی فوتبال  ملوان را به جایگاه واقعی خود برسانند و ما هم مطمئنا از هیچ گونه کمکی به ایشان و تیم ملوان دریغ نخواهیم کرد و در حد توان در خدمت ایشان هستیم .

از همین  جا دارد از آقای دنیامالی به دلیل حمایت های بی دریغ  تشکر ویژه کنم ، در شرایطی که بسیاری از تیم های بزرگ درگیر مسائل مالی هستند با حمایت ویژه مالی ایشان بسیاری از مشکلات حل شده و در همین راستا از حمایت های نماینده محترم بندر انزلی و فرماندار در خصوص حمایت هایی که از تیم فوتبال ملوان داشتند تقدیر و تشکر می کنم .

تمامی هواداران و دوستداران تیم ملوان باید توجه داشته باشند که حمایت از تصمیمات هیات مدیره و کادر فنی باید مورد توجه قرار گیرد و از ایجاد حواشی پرهیز کنند چرا که بروز برخی اتفاقات در فوتبال امری طبیعی است و در بعضی موارد شانس ، ناداوری و … هم دخیل است و همان طور که شاهد هستید این امر باعث تیم  ملوان از لیگ برتر فاصله بگیرد که  در این راستا اگر قصوری از طرف بنده بوده از مردم شریف و هواداران تیم ملوان عذرخواهی کرده و امید آن می رود تا  تا ملوان خود را مجدد بسازد و در آینده شاهد یک تیم قدرتمند باشیم .

دلایل استعفای جنابعالی را بفرمائید و اینکه واکنش آقای دنیامالی چه بود؟

بنا به دلایلی بنده استعفای خودم را اعلام کردم که قبل از تقدیم به هیات مدیره این موضوع را با آقای دنیا مالی مطرح کردم و اعلام داشتم بنده و شهردار بندر انزلی که عضو هیات مدیره باشگاه ملوان هستیم قصد استعفا داریم که ایشان که الحق یکی از دلسوزان واقعی تیم ملوان بوده اند که مجددا بنده تشکر ویژه ای از ایشان دارم ، بیان داشتند که چنانچه هدف رفتن از هیات مدیره باشد همه با هم میرویم که نشان از بزرگواری ایشان است . در هر صورت با توجه به دلایلی که شاید صلاح بر رسانه ای شدن آن ندارم استعفا خود را تقدیم کردم و تصور میکنم در خارج از هیات مدیره بتوانم بیشتر در خدمت تیم ملوان باشم .

با توجه به انتخاب شهرداری انزلی به عنوان یکی از سه شهرداری های موفق استان ، دلایل این موفقیت را در عملکرد شورایی می بینید یا مدیران شهرداری نقش بسزایی داشته اند؟

آنجایی که به نقاط ضعف شهرداری می پردازیم باید به نقاط قوت شهرداری هم بپردازیم . خوشبختانه شهردار نسبت به موضوعات بودجه ای اشراف خیلی خوبی دارند و حتی در زمان تنظیم بودجه و قبل از ارائه به شورا جهت تصویب اطلاعات به روز تری را نسبت به مسئول مالی شهرداری ارائه نمودند که امر موجب شد شاهد کمترین اشتباهات در حوزه بودجه شهرداری باشیم .

اینکه شهرداری تماما بر اساس بودجه پیشنهادی در طول سال اقدام نمایند امری بدیهی است چرا که در طول سال در موراد زیادی بنا به لزوم و صلاحدید و برنامه های شهر لازم است تغییراتی را در بودجه لحاظ کنیم که این امر طبیعی است و در این زمینه شهرداری بسیار خوب عمل کرده  به ویژه در زمینه IT شاهد تحولات خوبی در سطح شهرداری بودیم که نمونه آنرا می توان در ساختمان جدید شهرداری ، ممیزی املاک و … شاهد باشیم.

به همین منظور بنده ابتدا شهرداری را در این راه همگام و موفق می بینم که بواسطه پشتیبانی شورا و تحقق درخواست های قانونی شهرداری توانست گامهای موثری را بردارد و شاهد این موضوع هستیم که اگر درخواست ها و مشکلات مردم از مجرای شهرداری به شورا نرسد ، شاهد بروز مشکلاتی در این حوزه خواهیم بود که خوشبختانه این تعامل در سطح قابل قبولی بین شورا و شهرداری وجود دارد .

غالب شورا به مردم فکر می کنند و دوست دارند بعد از یک دوره خدمت چهارساله ، پاسخ قابل قبولی داشته باشند .یکی دیگر از نکات مهم این دوره شورا سلامت شورا است که اگر چنانچه به دلیل وجود برخی موانع نتوانستیم در حد ایده ال به وظایف خود عمل کنیم اما به مردم خیانت نکردیم و جایی هم اگر اشتباهی صورت گرفت صادقانه و شفاف این موضوع را بیان کردیم . امیدوارم پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع امیدواری مردم از عملکرد مدیران ، ضمن اقداماتی که تاکنون انجام گرفته ، در مئت باقی مانده بتوانیم سطح امیدواری مردم فهیم شهر بندر انزلی را که شایسته بهترین ها هستند محقق کنیم .

آیا حمایت از شهردار می تواند به منزله بکاربردن الفاظی همچون وکیل مدافع شهردار بودن باشد؟

در اینجا لازم است با اشاره به اینکه برخی مرا وکیل مدافع شهردار خطاب کنند باید عرض کنم بنده به هیچ عنوان حمایت از شهردار را وکیل مدافع بودن شهردار نمیدانم چرا که شهردار محترم خود بواسطه فعالیت اجرایی و سابقه و اشرافیتی که به موضوعات دارند خود می توانند پاسخگوی عملکرد خود باشند ولی بنده به هیچ عنوان اختلاف افکنی و درگیری بین اعضای شورا و شهردار را به صلاح مردم بندر انزلی  نمی دانم و تنها چیزی را که در بر خواهد داشت هدر رفت وقت و زمان خدمتگزاری  برای مردم است.

شهردار از همان ابتدا و در زمان ارائه برنامه های برای کرسی شهرداری بندر انزلی به صراحت اعلام کرد چنانچه اعضای شورا احساس کنند که این همکاری نمی تواند ادامه داشته باشد و برای مردم و شهر ادامه فعالیتم هزینه داشته استعفا خواهم داد لذاد مردم انزلی مطمئن باشند چنانچه روزی به این یقین برسیم که شهردار نمی تواند به وظایف قانونی خود عمل کند بدون اینکه آسیبی به شهر و عملکرد شورا وارد شود از ادامه همکاری طبق قانون و مقررات جلوگیری خواهد شد .چرا که تجربه نشان داده در هر شهری که درگیری شورا و شهرداری وجود داشته آسیب های جدی به مردم و روند فعالیت مدیریت شهری وارد شده است و در مدت آن درگیری اموری که می توانسته برای مردم صورت گیرد صرف اختلافات درونی شده که همگان متضرر شده اند .

بحمد الله این وفاق و همدلی و صمیمت بین شورا و شهرداری وجود دارد و هرگونه شایعاتی در خصوص بروز اختلاف بین شورای انزلی و شهرداری تکذیب می شود و شهردار انزلی با تمام توان و قدرت در جایگاه خود در حال فعالیت است. /گیلنا

 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار