کد خبر: ۳۰۴۷۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹ 01 October 2016
تابناک / سرپرست اداره کل کتابخانه های گیلان با بیان اینکه باید از جامعه ای که در آن کتاب خوانده نمی شود ترسید، گفت: بررسی دانشمندان نشان داده که مطالعه کودکان باعث می شود که آنان در دانشگاه، کار، زندگی اجتماعی موفق تر باشند.

زهرا بدن آرا، سرپرست اداره کل کتابخانه های گیلان امروز(۱۰مهر) همزمان با گرامیداشت روز جهانی کودک در جشنواره بزرگ «با کتاب کودکان تا فراز آسمان» که با حضور نویسنده و شاعر ادبیات کودکان، مصطفی رحماندوست در مجتمع فرهنگی سردار جنگل رشت در حال برگزاری است، با تسلیت فرا رسیدن ایام محرم در ابتدا از زحمات مدیر کل سابق کتابخانه های گیلان که با تعهد و تعصب در ۲۰ ماه گذشته منجر به پیشرفت کتابخانه ها و تغییر و تحولاتی در این حوزه شد، قدردانی کرد.

 

وی درادامه با اشاره به اینکه در دنیا سازمان های دولتی و غیر دولتی زیادی هستند که در ترویج فرهنگ مطالعه فعالیت می کنند، اظهار کرد: اهمیت امر مطالعه تا آنجاست که سازمان ملل حق خواندن را حق همه کودکان می داند که امر نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

 

بدن آرا گفت: عادت به مطالعه امری اکتسابی است که در آن خانواده، آموزش و پرورش و سازمان های متولی می توانند نقش بزرگی داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه شاید در ابتدای قرن بیستم خواندن و مطالعه امری تفننی بود اما با تغییرو تحولات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی که رخ داد الان دیگر خواندن به امری عمومی و پایه ای تبدیل شده است، افزود: همواره باید لذت در کنار خواندن وجود داشته باشد.

 

بدن آرا همچنین به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور ما اشاره و اذعان کرد: شاید بیگانه بودن خیلی از ماها با کتاب در این باشد که هنوز با قدرت معجزه گر کتاب در همراهی انسان و لذت خواندن آن آشنا نشدیم.

 

وی به فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «ما ملتی هستیم که با کتاب خیلی سابقه داریم پس چرا با چنین گذشته درخشانی انس ما و فرزندان ما با کتاب اینقدر ضعیف و کمرنگ شده است»، گفت: شاید هنوز نمی دانیم اگر بخواهیم فرزندانی جامعه پذیر و بهنجار داشته باشیم آنها را باید با کتاب آشنا کنیم.

 

بدن آرا، یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع را مطالعه عنوان کرد و افزود: امروز میزان مطالعه هر کشور، جوامع پیشرفته را از غیر پیشرفته متمایز می کند.

 

وی بیان کرد: بررسی دانشمندان نشان داده که مطالعه کودکان باعث می شود که آنان در دانشگاه، کار، زندگی اجتماعی موفق تر باشند.

 

بدن آرا با بیان اینکه مطالعه دایره لغات کودکان را بالا می برد و اعتماد به نفس بهتری پیدا کرده و در حل مسئله بهتر عمل می کنند و به نظرات جمع بیشتر احترام می گذارند، گفت: البته باید بدانیم که نمی توان کودکان را به مطالعه وا داشت بلکه باید این عشق و علاقه به مطالعه را در او به وجود آورد.

 

وی خاطر نشان کرد: موضوعی که نیازش باعث شد ما در اکثر کتابخانه های خود، چه به صورت یک بخش مستقل و چه در کنار سایر بخش ها مکانی برای کودکان در نظر بگیریم.

 

بدن آرا گفت: کتابداران و مشاوران امین ما در طی چند سال گذشته زحمات زیادی برای بخش کودک در کتابخانه ها کشیدند که شامل قصه خوانی، برگزاری مسابقه، آموزش شیوه های کهن مانند شاهنامه خوانی و کلیله و دمنه بود تا با هر مهارتی کودکان را به مطالعه تشویق کنند.

 

 وی با یادآوری اینکه اهمیت موضوع کتابخواندن کودکان منجر شد افتتاح تنها کتابخانه عمومی کودکان شهر باران در استان گیلان و دومین را در کشور داشته باشیم،‌ اضافه کرد: طی یکسال گذشته با زحمات همکاران کتابخانه ای ما اتفاقات خوبی در این کتابخانه شاهد بودیم.

 

وی همچنین موضوع نیاز تشویق به مطالعه و آموزش مربیان، مادران و کتابداران را بهانه ای برای برگزرای این جشنواره عنوان کرد که با حضور استاد بزرگ مصطفی رحماندوست، باشیم تا در این کارگاه آموزشی بتوانیم سطح علمی خودمان را در این زمینه بالا ببریم.

 

بدن آرا با تاکید بر اینکه باید از جامعه ای که در آن کتاب خوانده نمی شود ترسید، گفت: باید نگران جامعه ای بود که بدون مطالعه تصمیمات غلط جمعی می گیرند.

 

وی افزود: اگر می خواهیم فرزندانی داشته باشیم بهنجارو جامعه پذیر می بایست عشق و علاقه آنان به مطالعه را بارور کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار