کد خبر: ۳۰۱۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴ 25 September 2016
تابناک - کارشناس مسئول بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: در سال جاری، یکصد و 80 نانوایی در این استان به دلیل استفاده از جوش شیرین در پخت نان، به دادگاه معرفی شده اند.

به گزارش ایرنا، محمدصادق اسلامی روز یکشنبه در مراسم روز جهانی بهداشت محیط در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در رشت افزود: طرح حذف جوش شیرین و افزودنی های غیرمجاز از نان تولیدی در نانوایی ها از برنامه های بهداشت محیط معاونت بهداشتی در استان گیلان است.
 
وی اظهار داشت: در اجرای این طرح نانوایی ها توسط بازرسان بهداشت محیط استان گیلان مورد بازرسی قرار می گیرند و در صورت استفاده از جوش شیرین ، با متخلفان برخوردهای لازم صورت می گیرد.
 
* مضرات استفاده از جوش شیرین در نان
استفاده از جوش شیرین در نان موجب اختلال در جذب آهن و بروز کم خونی ، پوکی استخوان ، بیماری های قلب و عروق ، اختلال در فعالیت های آنزیم های گوارش و هضم و جذب، افزایش اسیدیته معده و بیمارهای روده ای می شود.
جوش شیرین واکنش های مفید خمیر را مهار می کند، pH را افزایش داده و اسیدهای آلی نان را کاهش می دهد، ویتامین های آنزیمی را غیر فعال می کند، از عطر و طعم نان می کاهد و باعث فطیر شدن آن می شود.
البته با تلاش و پی گیری های مداوم وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، استفاده از این ماده مضر شیمیایی ممنوع اعلام شده است.
اسلامی در ادامه این مراسم، با بیان شعار امسال سازمان بهداشت جهانی با عنوان کنترل دخانیات، پاسخی در برابر همه گیری جهانی آن خاطر نشان کرد: کنترل و ممنوعیت استعمال دخانیات از برنامه های مهم است.
وی با اشاره به قانون ملی مبارزه با دخانیات تصریح کرد: این قانون آیین نامه و دستورالعمل اجرایی دارد که امیدواریم با همکاری سازمان ها و ارگان ها در استان گیلان برای تحقق شعار امسال روز جهانی بهداشت اقدامات لازم انجام گیرد.
در این مراسم 50 نفر از بازرسان بهداشت محیط و دست اندرکاران دستگاه های دیگر به دلیل همکاری های بین بخشی تقدیر شدند.
بر اساس آخرین آمار، یکصد و 90 بازرس بهداشت محیط در استان گیلان فعال است.
چهارم مهر مصادف با 25 سپتامبر روز جهانی بهداشت محیط نام گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار