وعده مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان:
وی با بیان اینکه تمامی نقاط شهر رشت تا پایان سال ۹۸ مجهز به سیستم فاضلاب مدرن می‌شود، اظهار کرد: همچنین ۱۰ تصفیه خانه محلی برای کل فاضلاب رشت با هدف جلوگیری از آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود احداث می‌شود.
کد خبر: ۳۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۸ 05 February 2015
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان با اشاره به عمر ۱۱۰ ساله شبکه فاضلاب رشت گفت:تمامی نقاط شهر رشت تا پنج سال آینده به سیستم فاضلاب مدرن مجهز می‌شوند.

به گزارش ایرنا،کاظم لطفی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اصحاب رسانه استان افزود: با اجرای فاضلاب در غرب شهر رشت و مرکز شهر تا پایان سال آینده، ۳۰ درصد فاضلاب شهر رشت جمع آوری و از طریق خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ به تصفیه خانه فاضلاب روستای فخب، انتقال داده می‌شود.

وی با بیان اینکه تمامی نقاط شهر رشت تا پایان سال ۹۸ مجهز به سیستم فاضلاب مدرن می‌شود، اظهار کرد: همچنین ۱۰ تصفیه خانه محلی برای کل فاضلاب رشت با هدف جلوگیری از آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود احداث می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۳۶۵ میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: اعتبارات اجرایی این پروژه از محل اعتبارات خرید تضمینی آب و پساب که در بودجه لایحه ۹۴ دولت لحاظ شده، تامین می‌شود.

لطفی با بیان اینکه بندر انزلی یکی از اولویت‌های استان در اجرای طرح مجهز شدن به سیستم فاضلاب است، گفت: همزمان با شهر رشت، سیستم فاضلاب شهر بندرانزلی طی سه مرحله در سال‌های ۹۳، ۹۴ و تا ۹۷ به بهره برداری می‌رسد.

وی اظهار کرد: برای امسال و سال آینده فاضلاب و پساب دو هزار و ۸۰۰ هکتار از رشت جمع آوری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه عمر شبکه فاضلاب رشت در حدود ۱۱۰ سال است، اضافه کرد: اجرای این طرح درمرکز استان که تراکم جمعیتی زیادی دارد، از اولویت برخوردار است.

لطفی یادآور شد: تا پایان اسفندماه ایستگاه پمپاژ غرب رشت وارد مدار بهره برداری می‌شود.

وی به برنامه آبفای شهری گیلان برای مجهزکردن شهرهای استان به سیستم فاضلاب اشاره و تصریح کرد: ۹ شهر استان که ۷۵ درصد جمعیت استان را در برمی گیرند، تا سال ۹۸ برخوردار از سیستم فاضلاب می‌شوند.

مدیر شرکت آبفای گیلان این شهر‌ها را شامل فومن، صومعه سرا، تالش، آستارا، آستانه، لنگرود، رودسر، لاهیجان و سیاهکل ذکر و بیان کرد: از این تعداد شهر‌ها، صومعه سرا، آستانه، لنگرود، رودسر و لاهیجان در اولویت هستند.

وی اعتبار اختصاص یافته برای اجرای فاضلاب این پنج شهر را از محل اعتبارات بانک توسعه اسلامی با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیون یورو اعلام و خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی این طرح‌ها تا سال ۹۴ آغاز می‌شود.

وی گفت: تصفیه خانه‌های شهرهای آستارا، تالش، فومن و سیاهکل از محل اعتبارات خرید تضمینی آب و پساب، اجرایی خواهد شد.

بهره برداری از ۱۶ پروژه با اعتباری بالغ بر ۵۸۳ میلیارد ریال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در ادامه از بهره برداری از ۱۶ پروژه شرکت آب و فاضلاب شهری استان در دهه مبارک فجر خبر داد.

وی میزان اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح‌ها را ۵۸۳ میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: شاخص‌ترین این پروژه‌ها، آبرسانی به شهر صومعه سراست و برای آن، اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی با بیان اینکه آبرسانی به شهرهای فومن و شفت نیز در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد: تا خرداد سال آینده آبرسانی به فومن اجرایی خواهد شد و آبرسانی به شهر شفت در برنامه آتی پس از فومن خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۲۱ حلقه چاه در بستر رودخانه در ماسوله حفاری شده، اظهار کرد: نیاز ۵۰ سال آینده در این طرح دیده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان در ادامه با اشاره به بهره برداری از سد شهر بیجار، این آب تصفیه شده را با کیفیت‌ترین آب آشامیدنی کشور دانست و خاطرنشان کرد: با بهره برداری از این سد، ۱۴ شهر استان از آب آشامیدنی با کیفیت و پایدار برخوردارشده‌اند.

به گفته لطفی؛ کیفیت آب آشامیدنی که هم اکنون به دست مردم می‌رسد، فرا‌تر از آب معدنی است به گونه‌ای که میزان نیترات آب مصرفی تصفیه خانه آب سنگر صفر است.

وی با بیان اینکه دولت همچنان برای تولید و کیفیت آب آشامیدنی برنامه دارد، افزود: اگر نگاه‌مان این باشد که کار تمام شده، بعد از ۳۰ سال دوباره به بحران بر می‌خوریم.

وی اظهار کرد: در کنار سد شهر بیجار، آب سد منجیل و چاه‌های فلمن حفر شده و یا درحال حفر در بستر رودخانه سپید رود را داریم که آب مطمئن شهرهای گیلان از سه منبع تامین می‌شود.

اجرای مرحله دوم تصفیه خانه بزرگ گیلان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان همچنین از آغاز اجرای مرحله دوم تصفیه خانه آب استان از اسفندماه امسال خبر داد و گفت: هم اکنون تجهیز کارگاه شروع شده و عملیات اجرایی آن از اواخر امسال با حضور مقامات کشوری آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: با اجرایی شدن این مرحله، ظرفیت تولید آب آشامیدنی به شش متر مکعب می‌رسد.

لطفی خاطرنشان کرد: این تصفیه خانه آب آشامیدنی شهر رشت را تا یکسال آینده تامین می‌کند.

وی یادآورشد: با اجرای این مرحله از تصفیه خانه، آب آشامیدنی تامین کننده شهرهای شرق گیلان، رشت، انزلی، خمام و روستاهای در مسیر خواهد بود.

به گفته لطفی؛ این طرح باید ظرف چهارسال آینده به اتمام برسد.

وی میزان اعتبارات عمرانی این شرکت را در بودجه ۹۳، ۶۸۸ میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: مبلغ ۴۳۶ میلیارد ریال معادل ۶۸ درصد تاکنون از این مبلغ اختصاص داده شده است.

به گزارش ایرنا، از ۵۱ شهر گیلان، ۴۸ شهر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان هستند.

۹۹ و هشت دهم درصد شهرهای استان گیلان از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار هستند 
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار