کد خبر: ۲۹۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸ 18 September 2016
مراسم اولین سالگرد درگذشت استاد مرحوم افشین پرتو یکی از نویسندگان و پژوهش گران تاریخ ایران به ویژه گیلان در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد.

به گزارش ایسنا منطقه گیلان، مراسم اولین سالگرد درگذشت استاد مرحوم افشین پرتو یکی از نویسندگان و پژوهش گران تاریخ ایران به ویژه استان گیلان امروز، 27 شهریور در مجتمع خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد.

فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در این مراسم، با بیان اینکه افشین پرتو مورخ و گیلان شناس مطرحی بود، اظهار کرد: پیوند تاریخ نگاری و گیلان شناسی وی در تمامی آثارش آشکار است.

وی افزود: تمرکز پرتو در عرصه تاریخ‌نویسی به دوره قاجار و به‌ ویژه در دوره مشروطه و گیلان بود و استان ما در فقدان یک گیلان شناس برجسته به سر می برد.

این مسئول فرهنگی زنده یاد پرتو را از نظر شخصیتی بسیار فعال و همراه دانست و تصریح کرد: استاد پرتو در بسیاری از مراسمات‌ فرهنگی که مرتبط با جوهره تاریخ گیلان بود، حضوری فعال داشت و آثاری ارزمند خلق کرد.

فاضلی تصریح کرد: مطمئنا مرحوم پرتو تالیفات خوبی داشته که مرگ فرصت چاپ آنها را نداده است و برای بهره مندی از این تالیفات باید منتظر چاپ آنها ماند.

وی با بیان اینکه از سال 83 با مرحوم پرتو آشنا شدم، عنوان کرد: آن زمان جلسه ای توسط دانشگاه گیلان در دانشگاه علوم اجتماعی تحت عنوان «گیلان شناسی» صورت گرفت که من جزو هیئت رئیسه بودم. آن زمان سخنرانان زیادی بودند. من آن جا مرحوم پرتو را کسی دیدم که بیرون قضیه می خواست درباره اش قضاوت کنند.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان خاطرنشان کرد: مرحوم پرتو 31 اثر بر جای گذاشت، 21 تالیف و 11 ترجمه نیز از یادگاران ایشان است.

این مسئول فرهنگی با اشاره به علاقه استاد پرتو به گیلان، گفت: استاد به گیلان بسیار علاقه داشت لذا اگر کسی درباره گیلان نظر می دهد ایشان را مرجع در نظر می گیرد. هر کسی وارد گیلان می شود اینجا را دیار نخبگان می داند و این ارزش است.

به گزارش ایسنا، مرحوم پرتو در 26شهریور ماه سال گذشته و در سن 66 سالگی چشم از جهان فرو بست و از او کتب و مقالات متعدد تاریخی به یادگار مانده که یکی از معروف ترین کتب، «تاریخ گیلان از آغاز تا برپایی جنبش مشروطه» است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار