کد خبر: ۲۶۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ 24 July 2016
مراسم رونمایی از لباس کاروان ایران در المپیک 2016 در حالی در فاصله 13 روز مانده تا شروع رقابت‌های ریو برگزار شد که کج‌سلیقگی در طراحی و انتخاب رنگ لباس‌ها واکنش بسیاری را به دنبال داشت؛ از برخی مسئولان گرفته تا کاربران فضای مجازی.
 
به گزارش خراسان، هرچند که مسئولان منتقد حاضر نشدند به صورت رسمی انتقاد خود را از لباس‌ها مطرح کنند اما هنوز چند ساعتی از مراسم رونمایی نگذشته بود که کاربران فضای مجازی حسابی از خجالت طراح ایرانی درآمدند و با دست به دست کردن تصاویر مربوط به مراسم رونمایی و تهیه تصاویر کارتونی از لباس‌ها، کنایه‌های جالب توجهی را عنوان کردند. کنایه‌هایی از این دست: «یک دقیقه سکوت فقط به خاطر ترکیب رنگش! بقیه چیزاش بماند!» کاربران حتی گمانه‌زنی‌هایی هم در خصوص ادعاهای آتی مسئولان کمیته درخصوص هزینه تولید لباس مطرح کردند: «فردا میان میگن این لباس کاروان المپیک رو یه شرکت معتبر طراحی و تولید کرده و هر دست 850 دلار برای ما هزینه برداشته!»
 
البته کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک در مراسم رونمایی توضیح داده بود که شرکت چینی «لی نینگ» برای تولید البسه ایران 4 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه کرده (با احتساب هزینه تولید، گمرک و حمل و نقل) و برخلاف ادوار گذشته حتی هزینه گمرک و حمل و نقل لباس‌ها را هم تقبل کرده (رقمی بالغ بر 700 میلیون تومان) است. ‌هاشمی تاکید داشت کمیته ملی در این دوره از المپیک به دنبال این بوده که بابت البسه هزینه‌ای متحمل نشود.
 
او که پیش‌بینی می‌کرد این توقع در جامعه ایجاد شود که چرا لباس‌های کاروان در داخل کشور تولید نشده هم گفت: «ما از قبل اعلام کرده بودیم که اولویتمان برای تولید لباس‌ها، همکاری با شرکت‌های داخلی است. حتی عنوان کردیم شرکت‌های داخلی 50 درصد تعداد و کیفیت را در اختیار ما قرار دهند با آن‌ها قرارداد می‌بندیم.» ‌هاشمی اما عنوان نکرد چرا شرکت‌های داخلی حاضر به تقبل تولید البسه کاروان نشدند. در هر صورت کمیته ملی المپیک در حالی با شرکت چینی به توافق رسید که فکرش را هم نمی‌کرد بلوای کاربران در فضای مجازی موجبات عقب‌نشینی کمیته از مواضعش را به دنبال داشته باشد. آن‌ها که تصور چنین هجمه‌ای را نمی‌کردند بلافاصله تلاش‌های‌شان را برای پیدا کردن راه حل جدیدی آغاز کرده‌اند بلکه بتوانند از یک آبروریزی در میادین بین‌المللی جلوگیری کنند. اما فرصت اندک تا زمان اعزام کاروان ایران عملا دست و پای آن‌ها را بسته است.
 
در شرایطی که واکنش‌ها نشان داد لباس کاروان ایران در المپیک 2016 مورد قبول واقع نشده تنها فردی که از طراحی لباس دفاع کرد کسی نبود جز مهناز آرمین. به گزارش جام جم، طراح این لباس‌ها گفت: «۳سال در استانبول ترکیه مشغول آموزش طراحی لباس و مدلینگ بوده‌ام. از سوابق حرفه‌ای‌ام نیز می‌توانم به طراحی لباس جام‌جهانی برزیل و استرالیا و طراحی لباس‌های بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ برزیل اشاره کنم.» آرمین در حالی از سوابق حرفه‌اش صحبت کرد که طی رسم معمول، کشورهای حاضر در المپیک از نمادهای فرهنگی یا رنگ پرچم کشورشان در طراحی لباس مراسم رژه استفاده می‌کنند اما لباس طراحی شده برای کاروان ایران نه رنگ و بویی از فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی دارد و نه نشانی از رنگ پرچم مقدس ایران. در این بین پیکان انتقادها بیش از همه رنگ آجری پیراهن و ناهمگون بودن آن با سایر تکه‌های لباس را نشانه رفته است. با این حال اما توجیه آرمین کاربران را آرام نکرد و همچنان عکس لباس کاروان ایران در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار