کد خبر: ۲۵۶۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴ 05 July 2016
تابناک:دبیر جشنواره کشت و نوش چای ایرانی با بیان اینکه شهرستان لنگرود ۲۵ درصد چای تولیدی گیلان را به خود اختصاص داده است، گفت: آوای نوای چایچینی در نخستین جشنواره کشت و نوش چای ایرانی نواخته می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از لنگرود ، مهدی اسدی، دبیر جشنواره کشت و نوش چای ایرانی در نشست خبری امروز(14 تیر) که با حضور اصحاب رسانه در کارخانه چای دباغی برگزار شد، گفت: چای دومین محصول استراتژیک شهرستان لنگرود است که بالاترین سطح زیر کشت در استان را به خود اختصاص داده است.
 
وی با بیان اینکه جشنواره کشت و نوش چای ایرانی برای نخستین بار در شهرستان لنگرود برگزار می شود، تصریح کرد: در این جشنواره چای و صنایع وابسته آن، روش صحیح طبخ چای ایرانی، بازدید از فرآیند فرآوری برگ سبز چای به محصول نهایی عرضه می شود.
 
اسدی از تشکیل چهار کمیته تخصصی چای، کمیته فرهنگی، خبری و اطلاع رسانی و بازرگانی خبر داد و افزود: بیش از 40 غرفه نیز در جشنواره کشت و نوش چای ایرانی پیش بینی شده است که با توجه به استقبال گسترده از این جشنواره با همکاری سندیکای کارخانه داران شمال در صدد هستیم که کارخانه های داخل استان را در این جشنواره دخیل کنیم که البته کارخانه های شهرستان لنگرود از این جشنواره استقبال گسترده کردند.
 
وی با بیان اینکه شهرستان لنگرود 25 درصد چای تولیدی گیلان را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: این جشنواره گامی در جهت ایجاد بازار سالانه برای این محصول استراتژیک در شهرستان است تا بتوانیم شعار این جشنواره که چای مساوی با اشتغال است را تحقق بخشیم.
 
دبیر جشنواره، تقدیر از چایکاران( کسانی که عمر خود را صرف این کار کردند)، نمایش ائینی و سنتی، موسیقی سنتی، و آوای نوای چایکنی را از برنامه های جانبی این جشنواره عنوان و اذعان کرد: در نخستین جشنواره  کشت و نوش چای ایرانی جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی، ورزش و جوانان، بخشداری، دهیاری لیلاکوه، ارشاد اسلامی و هیئت بومی و سنتی شهرستان مشارکت دارند.
 
اسدی با بیان اینکه  در کل کشور بیش از 110 هزار تن چای مصرف می شود، اظهار کرد: تنها 25 درصد این محصول در کشور تولید می شود.
 
وی ادامه داد: دکتر نوبخت، وزیر کشاورزی و مدیر کل میراث فرهنگی گردشگریی و صنایع دستی به احتمال زیاد از مهمانان کشوری این جشنواره هستند.
 
علی اصغر رضایی، مسئول کمیته فرهنگی جشنواره کشت و نوش چای ایرانی نیز در این نشست خبری گفت: چایکار، کارخانه چای، توزیع و فروش این محصول از مهم ترین مواردی است که در نخستین جشنواره کشت و طبخ  چای ایرانی مورد توجه قرار می گیرد تا پل ارتباطی بین چایکار و مصرف کننده با ایجاد ارتباط مناسب و منطقی و توجیه مناسب برای مصرف چای تولیدی پُر شود.
 
وی با اشاره به تاثیر مثبت به روز رسانی امکانات موجود در کارخانه های چای، تصریح کرد: در بحث تولید برگ سبز چای نظارت دولت، ایجاد تسهیلات، مصرف کود، نظارت دقیق برگ سبز جای باید مورد توجه قرار گیرد.
 
رضایی با بیان اینکه ما درصدد هستیم جشنواره چای تداوم داشته باشد، تاکید کرد: امیدواریم دبیرخانه دائمی این جشنواره در سال های آینده تشکیل شود تا با دنبال کردن اهدافی که مدنظر این جشنواره است بتوانیم گامی را در جهت تحقق شعار جشنواره( چای مساوی با اشتغال) برداشته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار