در جوابیه مجموعه فرهنگی - اجتماعی شورا و شهرداری لنگرود به خبر تابناک ؛
تابناک / به بهانه مطلب سایت خبری تابناک در خصوص فعالیت های فرهنگی اجتماعی شهرداری لنگرود در ماه مبارک رمضان جوابیه زیر به تحریریه تابناک ارسال شده است.
کد خبر: ۲۴۸۸۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰ 20 June 2016
تابناک / به بهانه مطلب سایت خبری تابناک در خصوص فعالیت های فرهنگی اجتماعی شهرداری لنگرود در ماه مبارک رمضان جوابیه زیر به تحریریه تابناک ارسال شده است.


سرپرست محترم خبرگزاری تابناک در گیلان

سلام علیکم


احتراما ، در این نوشتار سعی شده مقدمتاً یک نگاه کلی به مقوله فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در شهرداری ها داشته باشیم و بعد در بخش دوم بصورت جزئی با نگاهی دقیق تر در پاسخ به موارد ذکر شده در سایت مذکور پرداخته شود.

امام على عليه السلام : مؤمن اوقات خود را سه بخش مى كند : زمانى كه در آن با پروردگار خود به راز و نياز مى پردازد و زمانى كه به تحصيل معاش دست مى يازد و زمانى كه به لذّتهاى حلال و نيكو مى گذراند.

شوراهاي شهر و شهرداري‌هاي كشور، به عنوان مديران محلي در شهرهاي مختلف وظيفه ساماندهي و نظم بخشي فعاليت‌هاي محلي شهروندان هر شهر را به عهده دارند. وظيفه مديريت شهري در يك شهر تنها نظافت و رفت و روب و خدمات شهري نيست. بلكه شهر موجودي زنده است و نيازمند برنامه ريزي و ساماندهي تمامي ابعاد فرهنگي، هنري، اقتصادي و اجتماعي.

مديريت‌ شهري وظيفه دارد تا علاوه بر خدمات معمول شهري خدمات فرهنگي ارائه كند، چرا كه شهروندان روح و بنيان يك شهر هستند و فرهنگ هر شهر برآمده از تك تك شهروندان آن است. بنابراين مي طلبد همواره مديريت هاي شهري توجه جدي به فرهنگ و زندگي شهروندان داشته باشند و درجهت ساماندهي اوقات فراغت نيز برنامه‌اي منسجم داشته باشد.

توجه به اوقات فراغت يكي از مهمترين بسترهاي فرهنگ سازي و توجه به مقولات فرهنگي در شهرهاست. همانطور كه يك شهر بايد براي زيستن و به زيستن شهروندان فراهم شود و مديريت شهري مي بايست امكانات زندگي مناسبي براي شهروندان فراهم كند، بايد به اوقات فراغت شهروندانش نيز توجه كند.

از اينرو توسعه فعاليت‌هاي فراغتي اعم از فعاليت‌هاي فرهنگي، آموزشي و ورزشي در شهرها علاوه بر اينكه وظيفه ذاتي مديريت‌هاي شهري كشور است، بلكه ساماندهي اوقات فراغت به عهده مديريت شهري است و مي‌تواند موجب افزايش حس تعلق شهروندي در ميان شهروندان يك شهر شود.

در ماه مبارك رمضان در شهرهاي بزرگ كشور، جشن‌هاي بزرگ فرهنگي و ورزشي راه اندازي مي شود تا اوقات خوشي براي شهروندان فراهم آورد. ماه ميهماني خدا، در همه شهرهاي بزرگ كشور، ماه شادخويي و نيك سيرتي است.

مديران شهري با تكيه بر فضاي معنوي ماه مبارك رمضان تلاش دارند تا با گسترش تفريحات حلال فضايي براي افزايش حس مشاركت شهروندان فراهم آوردند.

و اما در مورد نظرات بزرگواران سایت تابناک در خصوص فعالیت های فرهنگی اجتماعی شهرداری لنگرود در ماه مبارک رمضان ، لازم است جهت آگاهی بخشیدن در این راستا ، نکاتی را برای همشهریان عزیز و شریف نگاشته شود .

زمانی که یک نوشته از نویسنده ای در روی کاغذ نگاشته می شود ، این نوشته بیانگر تحلیل و نقد او در مورد یک موضوع است . اولین و مهمترین اصل در نویسندگی و روزنامه نگاری و خبر رسانی ، رعایت حق مولف  و امانتداری یک متن و نوشته می باشد.

نویسنده محترم تابناک در مورد برگزاری مسابقه پنالتی گل کوچک در شهرداری نقدی را عنوان کرده اند که لازم به توضیحاتی جهت روشن شدن ذهن این بزرگوار می باشد.

مسابقه پنالتی گل کوچک یکی از چند برنامه های متنوع فرهنگی اجتماعی شهرداری لنگرود در ماه مبارک رمضان 95 می باشد که همراه برنامه های دیگری شامل مسابقه کتابخوانی به منظور نشر فرهنگ کتاب خوانی در مردم و مسابقه نقاشی کودکان با محوریت حقوق شهروندی ، ترافیک ، پسماند زباله ، ... می باشد در ضمن سفره افطاری ساده در هر شب در محوطه شهرداری برای عموم همشهریان گسترده می شود.

لازم به ذکر است که اکثر این افطاری ها توسط  خیرین و مردم شهر بصورت نذری داده می شود .

پس با نگاهی ساده می توان متوجه شد که شهرداری لنگرود در ماه مبارک رمضان در حوزه های دینی ، ورزشی ، فرهنگی ، اجتماعی اقدام به فعالیت کرده است .

نویسنده محترم تابناک در مطلب خویش شهرداری را به شهر بازی تشبیه کرده است که اگر با اندکی مطالعه و آگاهی و بصیرت به این مقوله می پرداخت شاید نقد و تحلیل درست تری در این موضوع از خود ارائه می داد.

در جای دیگر، نگاشته شده که" شهرداری آیا قصد رقابت با برنامه های تابستانی پایگاه های مقاومت بسیج را دارد ؟"

اصل این سئوال مناقشه برانگیز است . تمامی نهادهای مردمی و فرهنگی و اجتماعی در یک قطار هستند و به یک سو حرکت می کنند که آن ، همان تعالی بخشیدن به فرهنگ دینی و ملی و بومی این سرزمین است . خط تمایز و جدایی بین نهاد های فرهنگی کار درستی نیست و همه در عرصه فرهنگی سرباز یک رهبر ، یک پرچم ، یک کشور هستیم .

در انتهای متن ، نویسنده بزرگوار تابناک، که با لحنی طنز گونه آورده است که " اگر اینچنین باشد باید منتظر برگزاری کلاسهای خیاطی و گلدوزی هم باشیم ." در توضیح این نوشته باید گفت که به جد و درستی لا اقل این موضوع را مورد اشاره قرار داده است . چرا نباید شهرداری در راستای کارهای فرهنگی کلاس های نقاشی و خیاطی و گلدوزی برگزار نکند ؟ برگزاری این نوع کلاس ها در عرصه های فرهنگی یعنی به شهروند هویت بخشیدن ،شهروند را در نظر داشتن ،شهروند را جذب کردن ،شهروند را باور داشتن .

این منتقد عزیز ای کاش از طرف مردم حرف می زد و این حق مردم را مطالبه می کرد که چرا شهرداری در قلمرو فرهنگی از این قبیل فعالیت ها انجام نمی دهد .

امید است با هر نقدمان و کلاممان درباره هر موضوعی خود آگاهی انسانی و خود آگاهی اجتماعی داشته باشیم ، حرف هایمان و نوشته های مان و نقد های مان در جهت اصلاح و رشد فضایل انسانی باشد و بدانیم در عرصه فرهنگ ، غرض ورزی ها جایی ندارد و هر آنچه که هست باید نقادی اصلاح گرایانه و تشویق گرایانه باشد . در هيچ آموزه‌اي از فرازهاي غني اسلام به هيچ مسلماني توصيه نشده است تا شماتت ، خرده‌گيري و سوء ظن داشته باشد.

اگر نقد و سخني است ، عرصه كارشناسي ، تنها معيار و ميزان براي چنين گفتاري است.

اميدواريم خداوند متعال در اين ماه عزيز به همه ما نعمت بندگي اعطا كند تا گره از مشكلات بگشاييم نه آنكه با خرده گيري و سوء ظن ديگران را در اين ماه ميهماني از خود برنجانيم.


 فرهنگی اجتماعی شهرداری و شورای اسلامی شهر لنگرود




منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ایران
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
اقای کحالی شما به کارهای اساسی تان که وظیفه شهرداری برسید سپس دنبال اهداف دیگرتان بروید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار