کد خبر: ۲۳۴۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷ 23 May 2016
تابناک گیلان - رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: گیلان از استان‌های چاق کشور بوده و 70 درصد مردم آن اضافه وزن دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، فریبرز منصورقناعی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته سلامت گوارش، اظهار کرد: هر ساله از دوم تا نهم خرداد ماه هفته سلامت گوارش نامگذاری شده است.

وی شعار امسال انجمن جهانی گوارش تغذیه را «گوارش و سلامتی» عنوان کرد و افزود: هدف از انتخاب شعار مذکور این است که انجمن‌های زیر نظر انجمن گوارش، مناسب با شعار سال به مردم اطلاع‌رسانی کرده و آگاهی دهند.

این مسؤول با اشاره به تأکید دین مبین اسلام به داشتن تغذیه سالم، گفت: دین مبین اسلام‌ راه‌ ورود بیماری‌ها‌ به بدن انسان را معده‌ دانسته‌ و اگر در خوردن غذا و خوراکی‌های دیگر رعایت کنیم بیش از 90 درصد بیماری‌های گوارش ایجاد‌ نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر بیماری‌های سرطانی، روده و... به دلیل عدم تغذیه مناسب است، تصریح کرد: برای حذف‌ این بیماری‌ها باید جامعه را به‌ تحرک‌ وا داریم.

اضافه وزن 70 درصد گیلانی‌ها/ مصرف روزانه 5 وعده میوه بیماری سرطان را 40 درصد کاهش می‌دهد

‌منصورقناعی با اشاره به اینکه انسان‌ها باید‌ روزانه ‌4 تا 6 وعده غذا بخورند، خاطرنشان کرد: گیلان به لحاظ‌ جمعیتی از جمله استان‌های چاق کشور بوده و 70 درصد از افرادی که برای بررسی‌ و درمان بیماری‌های کبد چرب، قلبی و عروقی مراجعه می‌کنند اضافه وزن دارند.

وی حذف سیگار و مشروبات الکلی را یکی از عوامل مهم حفظ سلامت گوارشی انسان‌ها عنوان و یادآور شد: دوری از سیگار، مشروبات الکلی و... یکی از عوامل‌ مهم جلوگیری از بیماری‌های سرطان است.

رئیس مرکز تحقیقات‌ بیماری‌های گوارش و کبد‌ دانشگاه علوم پزشکی گیلان، استفاده از میوه و سبزیجات را در حفظ سلامت انسان‌ها بسیار موثر دانست و متذکر شد: استفاده از میوه و سبزیجات به صورت روزانه‌ باید در سبد غذایی انسان‌ها گنجانده و از مصرف آبمیوه‌های صنعتی به‌دلیل دارا بودن رنگ‌های خوراکی پرهیز شود.

وی با تأکید بر ضرورت مصرف میوه، گفت: اگر فردی روزانه پنج وعده میوه میل کند 40 درصد آمار بیماری‌های سرطان کاهش می‌یابد.

 ضرورت استفاده از روغن زیتون و نان سنگک

منصور‌قناعی استفاده از روغن زیتون‌ به جای انواع دیگر روغن‌های خوراکی‌ را مهم خواند و خاطرنشان کرد: استفاده از روغن‌ زیتون می‌تواند موجب کاهش‌ بروز بیماری‌ها در جامعه شود.

وی ادامه داد: اکنون اتفاقی که در کشور در حال‌ وقوع بوده، این است که بیشتر به بحث درمان پرداخته می‌شود و موضوع‌ پیشگیری‌ هنوز به خوبی جا‌ نیفتاده است.

این مسؤول با اشاره به نحوه خوردن سه وعده‌ غذایی روزانه، گفت: صبحانه باید کامل خورده شود و ناهار متوسط و شام به صورت‌ کم میل شود و در میان وعده‌های روزانه‌ حتماً میوه‌جات و سالاد بدون سس مورد استفاده قرار گیرد.

وی مصرف سس را برای سلامتی افراد مضر دانست‌ و خاطرنشان کرد: اگر قرار است سالاد را به همراه چاشنی بخوریم، بهتر است از آبلیمو و ماست استفاده شود.

‌منصورقناعی نان سنگک را بهترین نوع نان بیان کرد و گفت: نان سنگک به دلیل نداشتن جوش شیرین برای‌ مصرف به ‌افراد پیشنهاد می‌شود و بهتر است از خوردن غلات فرآوری شده از جمله نان باگت خودداری شود.

وی خواستار برنامه‌ریزی بیشتر مسؤولان برای اجرای ورزش‌های همگانی شد‌ و اظهار کرد: اگر هر فردی روزانه ‌20 تا 30 دقیقه پیاده‌روی روزانه داشته باشد به بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت دچار نمی‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های‌ گوارش و کبد بیمارستان رازی رشت از برگزاری کنفرانس یک روزه تغذیه و دستگاه گوارش در بیمارستان پارس رشت خبر داد.

وی یادآور شد: کنفرانس مذکور روز پنجشنبه ششم خردادماه جاری از ساعت 8 صبح تا 14 بعد از ظهر توسط مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد و با همکاری انجمن متخصصان گوارش و کبد ایران برگزار می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار