کد خبر: ۲۱۱۷۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶ 13 April 2016
تابناک گیلان: ببیشترین بارندگی های پارسال در گیلان به عنوان پر باران ترین استان كشور، به ترتیب در شهرهای آستارا و انزلی ثبت شده است.

بررسی كارشناسان اداره كل هواشناسی گیلان نشان می دهد طی سال 94، ایستگاه های آستارا و بندرانزلی به ترتیب با یك هزار و 675 و یك هزار و 652 میلیمتر بیشترین بارش استان را به خود اختصاص دادند و در ایستگاه هواشناسی فرودگاه رشت نیز یك هزار و 280 میلیمتر بارش به ثبت رسیده است.

این مقدار بارش در مقایسه با سال 93 در شرق استان تا 30 درصد كاهش، در غرب استان نرمال و در ارتفاعات تا 26 درصد افزایش داشته است.

بررسی ایستگاه هواشناسی منجیل در جنوب گیلان، ركورددار افزایش بارش به میزان 72درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن اعلام شده است.

در همین ارتباط مدیركل هواشناسی استان گیلان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان كرد: بارش ها در استان طی سال 94 نسبت به شرایط میانگین بلند مدت در همه‌ مناطق جلگه‌ای در حد نرمال و فقط در آستارا و ارتفاعات افزایش داشته و ركورد بیشترین بارش 24 ساعته پارسال نیز در ایستگاه رودسر با 118.7 میلی‌متر ثبت شده است.
بهمن كمانگر افزود: تعداد روزهای بارشی در همه ایستگاه‌های گیلان به جز تالش در مقایسه با شرایط میانگین بلندمدت كاهش دارد و بیشترین كاهش آن مربوط به ایستگاه بندر انزلی و بیشترین تعداد روز بارشی متعلق به ایستگاه های ماسوله و تالش با 151 روز می باشد.
وی اظهار كرد: پارسال استان گیلان با 19 موج فراگیر بارش سنگین 24 ساعته بین 30 تا 50 میلیمتر و بارش فوق سنگین 24 ساعته بیش از 50 میلیمتر همراه بود كه ایستگاه هواشناسی فرودگاه رشت با 14 روز، بیشترین تعداد روزهای همراه با بارش سنگین و ایستگاه آستارا با 9 روز، بیشترین تعداد روزهای همراه با بارش فوق سنگین را داشته است.
كمانگر خاطرنشان كرد: بر اساس این بررسی ها، تنها موج بارش برف به شكل فراگیر در كل استان، طی بهمن ماه اتفاق افتاد كه ارتفاع برف در مناطق جلگه‌ای بین 10 تا 70 سانتیمتر و در ارتفاعات تا حدود دو متر رسید.
كارشناسان اداره كل هواشناسی گیلان سه ایستگاه آستارا، رشت و لاهیجان را بعنوان ایستگاه‌های شاخص در غرب، مركز و شرق گیلان انتخاب و تغییرات بارش فصلی استان در این سه منطقه بررسی كرده اند كه این بررسی ها نشان می دهد بارش فصل بهار در هر سه منطقه نسبت به سال قبل و نسبت به میانگین بلندمدت، كاهش یافته است.
بر این اساس بارش فصل تابستان در هر سه منطقه نسبت به میانگین بلندمدت كاهش و نسبت به سال 93 افزایش چشمگیر داشت كه عمده بارش‌های تابستان مربوط به ماه شهریور بوده است.
همچنین بارش‌های پاییزه نسبت به شرایط میانگین بلندمدت، افزایش و در مقایسه با سال قبل اندكی كاهش نشان می دهد و در نهایت، بارش فصل زمستان در مقایسه با شرایط میانگین بلندمدت و سال 93 كاهش داشته است.
استان گیلان در اسفندماه سال 94در مقایسه با شرایط میانگین بلندمدت، وضعیت كم‌بارشی بین 11 تا 58 درصد و نسبت به شرایط مشابه سال قبل با كاهش چشمگیر 11 تا 78 درصد بارش مواجه بوده است.
این بررسی ها نشان می دهد كه تا پایان شهریورماه سال گذشته، 65درصد جمعیت گیلان تحت تأثیر خشكسالی خفیف و چهار درصد تحت تأثیر خشكسالی متوسط بوده‌اند.

* وضعیت دمایی گیلان؛
بنا به گفته مدیركل هواشناسی گیلان، ناهنجاری دمایی میانگین ماهانه همه ایستگاه‌های هواشناسی استان در فصل های بهار، تابستان و زمستان مثبت ارزیابی شده و در فصل پاییز اكثر مناطق استان در مقایسه با شرایط میانگین بلندمدت، ناهنجاری منفی را تجربه كرده‌ كه مبین سردتر بودن این فصل نسبت به شرایط بلندمدت است.
وی یادآور شد: فراوانی وقوع باد گرم و استقرار الگوی جریانات جنوبی، از مهم‌ترین دلایل گرمایش زمستانه سال 94 است كه وقوع آن، منجر به وارد شدن خسارت به تعدادی از بناها و آتش‌سوزی بخشی از جنگل‌های استان شده است.
كمانگر ادامه داد: در مجموع میانگین سالانه دما در همه ایستگاه‌های گیلان، بین سه دهم تا یك و دو دهم درجه سلسیوس نسبت به شرایط بلندمدت افزایش داشت كه تا حد قابل قبولی، با پیش‌بینی‌های اقلیمی منطبق بوده است.
وی گفت: از جمله ركوردهای قابل ملاحظه در سال 94 می‌توان به دمای بیشینه 47.8 درجه‌سلسیوس منجیل در تابستان و دمای كمینه منفی 14 و هشت دهم در ایستگاه دیلمان اشاره كرد و بیشترین سرعت وزش باد، 90 كیلومتر بر ساعت در شهرهای بندرانزلی و تالش ثبت شده است.
به گفته كمانگر، طی سال 1394 در مناطق جلگه ای استان شرایط بارش نرمال و در ارتفاعات بارش نسبت به شرایط میانگین بلندمدت افزایش داشته است.

* افزایش دمای میانگین سالانه در گیلان؛
براساس آمار اداره كل هواشناسی گیلان، ناهنجاری دمایی استان نیز در سال گذشته مبین افزایش دمای میانگین سالانه در همه ایستگاه‌های استان بین سه دهم تا یك و دو دهم درجه سلسیوس بوده است.
كمانگر در این باره گفت: افزایش هشت دهم تا 2 درجه‌ای دمای هوا در زمستان 94 و وضعیت كم‌بارشی زمستان در استان، صحت قابل قبول پیش‌بینی اقلیمی هواشناسی كشور را برای این فصل تأیید می‌كند.
وی افزود: 19 موج بارش سنگین و فوق سنگین باران، یك موج فراگیر بارش برف سنگین در بهمن ماه و فراوانی وقوع پدیده جوی باد گرم طی فصل زمستان از مهم‌ترین مخاطرات جوی سال گذشته در استان بوده است.
كمانگر ادامه داد: همچنین طی 117 روز از سال 94، دریا مواج و ارتفاع موج بیش از 70 سانتی‌متر گزارش شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار