دو خبرنامه تابناک ؛
به گزارش تابناک گیلان، نمایندگان در ادامه جلسه علنی سه شنبه -24 فروردين- مجلس شورای اسلامی، بخش درآمدی تبصره 14 لایحه بودجه سال 95 كل كشور را كه مربوط به هدفمندی یارانه ها است با 125 رای موافق، 67 رای مخالف، 4 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر مصوب كردند.
کد خبر: ۲۱۰۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳ 12 April 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود


مخالفت های لاهوتی و ندیمی در صحن علنی مجلس


تابناک:
نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافقت کردند که سه دهک بالای جامعه از دریافت یارانه حذف شوند.

به گزارش تابناک گیلان، نمایندگان در ادامه جلسه علنی سه شنبه -24 فروردين- مجلس شورای اسلامی، بخش درآمدی تبصره 14 لایحه بودجه سال 95 كل كشور را كه مربوط به هدفمندی یارانه ها است با 125 رای موافق، 67 رای مخالف، 4 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر مصوب كردند.

بر اساس این مصوبه مجلس، در اجرای قانون هدفمندكردن یارانه‌ها مصوب 15 دی 1388 به دولت اجازه داده می‌شود در سال 1395 منابع مالی حاصل از اصلاح قیمت كالاها و خدمات موضوع قانون مذكور تا مبلغ چهارصد و هشتاد هزار میلیارد (480.000.000.000.000) ریال و ردیفهای یارانه‌ای این قانون با استفاده از انواع روشهای پرداخت نقدی و غیرنقدی به خانوارهای هدف و نیازمند، توزیع و همچنین برای ارائه خدمات حمایتی و كمك به بخش تولید اقدام نماید.

در بند الحاقی 1 تبصره 14 بخش درآمدی این لایحه نیز آمده است كه دولت موظف است در سال 1395 یارانه نقدی خانوارهایی كه سرپرست آنها مشمول موارد ذیل است را حذف كند.

1- كلیه تجار و صاحبان مشاغل آزاد كه درآمد سالانه آنها حداقل 350 میلیون ریال باشد.

2- نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی، پزشكان و دندانپزشكان

3- كلیه كاركنان دولت و قوای سه‌گانه و شهرداریها و كلیه مؤسسات عمومی و مؤسسات عمومی غیردولتی و كلیه كاركنان نیروهای مسلح و بازنشستگان كشوری و لشكری و كلیه حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و همه دریافت‌كنندگان حقوق و مستمری بخش دولتی و غیردولتی كه حقوق و مزایای سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.

4- كلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و بازرسان شركتهای دولتی و غیردولتی و وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی و كلیه مدیران و اعضای هیأت مدیره و رؤسا و معاونان مناطق و شعب بانكها و بیمه ها و مؤسسات مالی و اعتباری و كلیه كاركنان اشخاص حقوقی دولتی و غیردولتی كه دریافتی سالانه آنها بیش از 350 میلیون ریال باشد.

5- كلیه ایرانیان مقیم خارج كشور

6- كلیه اشخاصی كه در سه دهك بالای درآمدی كشور هستند و در موارد فوق ذكر نشده‌اند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در بند الحاقی 2 تبصره 14 بخش درآمدی لایحه بودجه سال 95 كل كشور مصوب كردند كه از ابتدای تیرماه 1395 پرداخت یارانه به اشخاص مشمول این تبصره تصرف در اموال عمومی بوده و جرم محسوب می شود.

بر اساس بند الحاقی 3 تبصره 14 بخش درآمدی لایحه بودجه سال 95 كل كشور، دریافت یارانه توسط افرادی كه به موجب این تبصره استحقاق دریافت یارانه ندارند مستوجب جریمه نقدی به میزان دو برابر مبلغ دریافتی می باشد.



لاهوتی:مجلس نباید مسئولیت حذف یارانه را بپذیرد


پیش از رای گیری درباره بخش درآمدی تبصره 14 لایحه بودجه سال 95، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مخالفت با تبصره 14 سخنرانی كرد و بر این اعتقاد بود كه مجلس نباید مسئولیت حذف یارانه افراد در جامعه را بپذیرد.



ندیمی: نباید ایرانیان مقیم خارج، بازنشستگان نیروهای مسلح و پزشكان حذف شوند


ایرج ندیمی نماینده لاهیجان نیز به عنوان مخالف گزارش كمیسیون تلفیق به ایراد سخنرانی پرداخت گفت: نباید ایرانیان مقیم خارج، بازنشستگان نیروهای مسلح و پزشكان حذف شوند.

وی ادامه داد: دولت باید منابع حاصل از هدفمندی را به بخش تولید اختصاص دهد.


سرانجام لاریجانی بخش درآمدی تبصره 14 لایحه بودجه كل كشور را به رای گذاشت كه نمایندگان با حذف سه دهك پردرآمد جامعه از دریافت یارانه نقدی موافقت كردند.





ودای تلخ با تالاب عینک

تابناک: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان گفت: درباره نابودی تالاب عینک باید شهرداری رشت پاسخگو باشد.

دریاچه عینک یا مرداب عینک تالابی‌ست طبیعی که در منطقه ۴ شهر رشت واقع است از شرق به تقاطع غیرهم‌سطح شهدای گمنام از شمال به بلوار شهید افتخاری از جنوب به پارک دانشجو و از غرب به اراضی کشاورزی محدود است.

تالاب عینک بزرگترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ استان گیلان است.

بزرگترین تالاب شهری کشور شبیه عینک است

این تالاب به دلیل آن‌که در عکس‌های هوایی شبیه عینک است به این نام خوانده می‌شود. این مرداب از مناطق گردشگری مهم شهر رشت محسوب می‌شود. محیط آن ۱۲ کیلومتر و منبع آبی آن ۳۰ هکتار است.

تالاب عینک تاکنون از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران تحت پوشش کنوانسیون رامسر قرار نگرفته است و وضعیت بسیار نامناسب زیست‌محیطی دارد.

تالاب عینک ویژگی خاص یک اکوسیستم زنده درون‌شهری است و در کریدور پروازی پرندگان مهاجر قرار دارد و قابلیت آن را دارد که بخشی از پرندگان مهاجر این تالاب را به‌عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده که نمونه این موضوع در تالاب مصنوعی که درحومه لندن برای مشاهده پرندگان و آموزش محیط‌زیست به کودکان به‌نام «دبلیودبلیوتی» مشهور است و از معروف‌ترین مراکز اکوتوریستی اروپا بوده، قابل مشاهده است.

سنبل آبی، گیاه مزاحم برزیلی تالاب عینک رشت

شواهد در خصوص پوشش گیاهی نشان می‌دهد، حوزه مذکور سابقاً از تنوع و مرغوبیت زیادی برخوردار بوده که در دهه‌های گذشته از این پوشش کاسته شده است. در گذشته نه چندان دور حاشیه این تالاب از انواع درختان و نیز گونه‌های انار وحشی، ازگیل، خیزران، گالی و ارملک پوشیده بود که رشد و توسعه ناموزون شهری در چند دهه گذشته موجب تغییر این اکوسیستم شده بطوری‌که بسیاری از این گونه‌ها هم‌اکنون از میان رفته است.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که این روزها تالاب عینک با آن دست و پنجه نرم می کند حضور گیاه مزاحم برزیلی سنبل آبی در این اکوسیستم ارزشمند است.

رشد مخرب گونه غیر بومی سنبل آبی سبب ایجاد فاجعه زیست‌محیطی در نیمه غربی این تالاب شده و بخشی اعظم تالاب(از دخانیات گیلان تا انتهای پارک دانشجو) از تالاب در آستانه نابودی کامل قرار دارد.

تالاب عینک تحت مدیریت شهری است

«محمدپور» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به این‌که تالاب عینک تحت مدیریت محیط‌زیست استان نیست و تحت مدیریت شهری است، گفت: درباره نابودی تالاب عینک باید شهرداری پاسخگو باشد.

وی افزود: مبارزه با سنبل آبی که یک گیاه مهاجم و غیر بومی است، بحثی علمی است و باید مطالعات بیولوژیکی در این قضیه انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گیلان افزود: آنچه که مشخص است نجات تالاب عینک در حیطه مسئولیت مدیریت شهری است و در صحبتی که با شهردار منطقه مطرح شد یک گروهی از نهادها و تشکل‌های غیردولتی برای جمع‌آوری سنبل آبی اقدام کردند.

محیط‌زیست یک دستگاه نظارتی است

محمدپور با اشاره به برنامه‌ای که در تالاب انزلی پیگیری می‌شود، گفت: 320 هکتار را توانستیم در طول چندماه اخیر به کمک تشکل‌های غیر دولتی و جوامع محلی جمع‌آوری کنیم.

وی یادآور شد: محیط‌زیست به‌عنوان یک دستگاه نظارتی همواره اقدامات لازم را اعمال می‌کند و پروژه‌های مطالعاتی پی‌گیری می‌شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار