کد خبر: ۱۹۷۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱ 13 March 2016
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، توسعه ناموزون را یکی از چالش‌ها در این استان عنوان کرد و گفت: سند توسعه گیلان به‌زودی تدوین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، قربانعلی محمدپور عصر امروز در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی گیلان با تأکید بر حفاظت از محیط زیست در استان اظهار کرد: با توجه به افزایش جمعیت و وجود مشکلات باید برنامه‌های مستمری در زمینه حفاظت از محیط زیست داشته باشیم.

وی خواستار مشخص شدن ضوابط و معیار برای حفاظت از محیط زیست در گیلان شد و بیان کرد: گیلان 14 هزار و 44 کیلومترمربع مساحت دارد و 9 دهم خاک کشور را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه 16 شهرستان، 52 شهر، 43 بخش و 2 هزار و 925 روستا در استان داریم، تصریح کرد: تراکم جمعیت در گیلان 177 نفر در هر کیلومتر مربع است.

محمدپور از وجود یک‌میلیون و 500 هزار نفر جمعیت شهری در گیلان خبر داد و بیان کرد: 52 حوضه آبخیز کوچک و بزرگ در استان داریم و سفیدرود با مساحت 59 هزار و 400 کیلومترمربع بزرگ‌ترین حوضه آبخیز گیلان است.

وی به وجود 16 اداره و 18 پاسگاه حفاظت محیط زیست در نقاط مختلف گیلان اشاره کرد و گفت: 81 هزار و 96 هکتار منطقه شکار ممنوع در استان داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه توسعه ناموزون از چالش‌ها در این استان است، خاطرنشان کرد: نقش گیلان باید در توسعه ملی مشخص شود.

محمدپور به تدوین سند توسعه گیلان به‌زودی اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به ضرورت وجود سند توسعه، این سند چراغ راه امید استان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نقشه آلودگی خاک در گیلان نداریم، اظهار کرد: تأمین اعتبار برای تهیه نقشه آلودگی خاک در استان حائز اهمیت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خواستار ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب شهری و روستایی در نقاط مختلف این استان شد و افزود: نبود سیستم فاضلاب شهر صنعتی رشت و شهرک‌های صنعتی از چالش‌های موجود در گیلان است.

محمدپور با تأکید بر ایجاد سیستم فاضلاب بیمارستانی در گیلان، بیان کرد: نبود کنترل و مدیریت پساب‌های کشاورزی از مشکلات در استان است.

وی متذکر شد: مدیریت نامناسب پسماند موجب آلودگی آب، هوا و خاک در گیلان می‌شود ضمن اینکه راه‌اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب در شهر صنعتی رشت از خواسته‌های ما است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، مشکل تالاب انزلی را نشأت گرفته از آلودگی گوهررود و زرجوب خواند و تصریح کرد: سوزاندن ضایعات کشاورزی و ایجاد آلودگی هوا از جمله مشکلات در استان است.

محمدپور با اشاره به اینکه ورود ریزگردها به داخل گیلان اثبات شده است، خاطرنشان کرد: نبود مدیریت پسماندهای پزشکی توسط بخش خصوصی و نبود مرکز دفن پسماند ویژه از دیگر مشکلات در استان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار