تابناک: طی روزهای
اخیر ، برخی در فضای مجازی خطاب به محمدمهدی رهبری املشی نوشته اند: نماینده فعلی روشن نمایند چه گامی برای تکمیل پروژه احداث راه کلاچای - رحیم آباد - قزوین که از جمله پروژه های ملی دوره نمایندگی مجلس اسدالله عباسی بوده و با پیگیری وی و نمایندگان استان قزوین شروع به کار کرد ، برداشته است؟
به گزارش تابناک گیلان، نماینده مردم رودسر و املش در پاسخ به برخی شبهات پیرامون این موضوع اظهاراتی داشت که عینا در ذیل آورده ایم: اگر آقای دکتر عباسی و نمایندگان محترم قزوین در اجرایی شدن این پروژه مهم نقش داشته اند صمیمانه از ایشان تقدیر و تشکر می کنم. ولی در همین موضوع دو گلایه جدی از کاندیدای مورد حمایت شما دارم ، اول اینکه چرا این پروژه ۵ سال بعد از پروژه قزوین به تنکابن مطرح شد ، مسئله دیگر اینکه چرا با اعتبار اندک بسته شد؟
همیشه محور قزوین به رحیم آباد همراه با محور قزوین به تنکابن مطرح بود و مطابق نظر کارشناسان محور قزوین به رحیم آباد نسبت به قزوین به تنکابن به دلایل مختلف اولویت داشت.
احداث راه اصلی قزوین به الموت - تنکابن از سال ۱۳۸۵ شروع شده است و همانطور که در صفحه ۱۶۸ کتاب پیوست شماره ۱ قانون بودجه سال ۱۳۹۱ با کد بودجه ای ۴۰۷۰۲۱۳۷ آمده است راه قزوین به تنکابن در طول برنامه چهارم ۳۸/۸ میلیارد تومان اعتبار عملکرد و در سال ۹۰ بالغ بر ۱۹ میلیارد تومان اعتبار مصوب داشته است.
در صورتیکه احداث محور کلاچای - رحیم آباد ـ قزوین در سال ۱۳۸۹ شروع شده است. همانطور که در صفحه ۱۷۱ همان قانون فوق الذکر آمده است ، در سال ۱۳۸۹ هیچ اعتباری نداشته و در سال ۹۰ اعتبارش ۹۷۰ میلیون تومان و در سال ۱۳۹۱ یک میلیارد تومان اعتبار مصوب داشته است.
چرا یک راه در حوزه تنکابن و رامسر در سال ۱۳۸۵ شروع می شود ، همه ساله اعتبار می گیرد در صورتیکه احداث محور کلاچای - رحیم آباد - قزوین در سال ۱۳۸۹ شروع شده است همانطوریکه در صفحه ۱۷۱ همان قانون فوق الذکر آمده است در سال ۸۹ هیچ اعتباری نداشته و در سال ۹۰ اعتبارش ۹۷۰ میلیون تومان است. راه قزوین به تنکابن از سال ۸۵ تا سال ۹۰ بیش از ۴۷/۸ میلیارد تومان اعتبار داشته است ولی برای راه قزوین به رحیم آباد تا سال ۹۰ کمتر از یک میلیارد تومان اعتبار منظور می شود.
اگر نماینده تأثیر گذار است که هست ، سوال این است که یک راه در حوزه تنکابن و رامسر در سال ۱۳۸۵ شروع می شود و همه ساله اعتبار می گیرد در صورتیکه مشابه همان طرح(بلکه با اولویت بیشتر) در حوزه رودسر اصلا در بودجه مطرح نمی شود، در صورتیکه در سال ۸۵ ، ۸۶ ، ۸۷ و ۸۸ کاندیدای مورد حمایت شما در مجلس هفتم و هشتم که نماینده بود می توانست طرح راه قزوین - رحیم آباد - کلاچای را در بودجه مطرح کند. احتمالا پیگیری لازم را داشته اند ولی موفق نشده اند.
علی ای حال احداث راه اصلی کلاچای، رحیم آباد - قزوین یکی از طرح های مهم ، مفید و ضروری است . یکی از اهداف من پیگیری مستمر اجرای کامل این طرح است . احداث این راه می تواند راه قزوین به شرق گیلان و غرب مازندران را ۹۰ کیلومتر کاهش و توزیع ترافیک بدهد. کاهش سوخت ، کاهش استهلاک ماشین و سایر فواید اجتماعی و رفاهی و اقتصادی را به دنبال دارد. این طرح در سال ۹۴. مبلغ پنج میلیارد تومان اعتبار دارد( قانون بودجه ۹۴ - پیوست ۱ صفحه ۱۷۰)
در سفر ریاست محترم جمهور و هیئت دولت به استان گیلان اجرای سریع طرح مذکور پیشنهاد شد.
در جلسه مسئولین استانی با آقای دکتر نوبخت اجرای این طرح مهم مورد بررسی قرار گرفت. از آقای دکتر نوبخت تقاضا شد مسیر را بازدید کند که در سال جاری شخصا بازدید کردند، در سال قبل اینجانب بهمراه دو نفر از نمایندگان محترم قزوین و دو معاون وزیر راه شهرسازی تمامی مسیر را مورد بازدید قرار دادیم.
چون اعتبار مورد نیاز این طرح بسیار زیاد است با تقطیع و زمان بندی و استفاده از سایر منابع اجرای این پروژه مهم و حیاتی در اولویت کاری می باشد.
i