تابناک: طی چند سال اخیر شهر رشت شاهد شهردارهای متعدد بوده و به دلیل عدم ثبات مدیریت شهری و استیضاح‌های پیاپی در کشور شهره شده است و با اینکه تا کنون ۶۵ شهردار را به خود دیده است گویا این قصه پایانی ندارد.....
کد خبر: ۱۷۷۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲ 07 February 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک: طی چند سال اخیر شهر رشت شاهد شهردارهای متعدد بوده و به دلیل عدم ثبات مدیریت شهری و استیضاح‌های پیاپی در کشور شهره شده است و با اینکه تا کنون ۶۵ شهردار را به خود دیده است گویا این قصه پایانی ندارد.....

به گزارش تابناک گیلان، هراندازه که شهردار و مجموعه شهرداری دارای امنیت شغلی و به دور از حاشیه باشد به همان نسبت شهر و شهروندان نیز در آرامش و آسایش زندگی خواهند کرد اما هرگونه ضربه به مدیریت شهری در وهله نخست موجب آزار شهروندان خواهد شد.

 

شوراهای اسلامی شهر که به همراه شهردار مدیریت شهر را بر عهده دارند باید در تصمیم گیری خود در انتخاب شهردار دقت کرده تا فردی متعهد و متخصص بر کرسی شهرداری بنشیند که تلاش جدی برای حل مشکلات و دفاع از حقوق مادی و معنوی شهروندان داشته باشد. باید با مدیریتی هوشمند و دقیق بر مشکلات شهری فائق آمد که این امر نیازمند اعتماد به شهردار و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت شهردار البته در هماهنگی و مشورت با شورای شهر است.

 

رشت که سال‌ها کلانشهر بودن را یدک می‌کشد اما اثری از کلانشهری در منظر شهری‌اش وجود ندارد، شهری است که زخم‌های بسیار از عدم ثبات مدیریت شهری، سوء مدیریت‌ها و تغییر پیاپی شهردار بر تن داردو عقب ماندگی در این شهر بسیار است.

 




طی چند سال اخیر شهر رشت شاهد شهردارهای متعدد بوده به گونه‌ایی که به دلیل همین تغیرات ناگهانی و مستمر شهردار و پسرفت شهری در کشور، شهره شده است و تا کنون 65 شهردار را به خود دیده است. شورای شهر در انتخاب شهردار باید بر اساس معیارهای عقلانی و منطقی عمل کرده و شهرداری را انتخاب کنند که علاوه بر تخصص، متعهد و دلسوز هم باشد تا بتواند رشت را از بهم ریختگی شهری نجات دهد.

 

با سر کار آمدن شورای چهارم که شورایی جوان و متخصص با تحصیلات عالیه است انتظار می‌رفت قصه شهردار به پایان برسد و با انتخاب ثابت قدم که قبل از این هم سابقه شهردار را در پرونده کاری خود داشته و فردی متخصص با تحصیلات مرتبط است، شهر رشت رنگ آرامش بگیرد.

 

اما قصه به گونه‌ایی دیگر رقم خورد و اعضای شورای شهر رشت که از عدم مشورت شهردار در امور اجرایی با شورای شهر، عدم استفاده از نظرات شورا، عزل و نصب‌های متعدد در شهرداری و عدم پاسخگویی شهردار به سوالات شورا گله مند بودند در یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورا خواهان استیضاح ثابت قدم بعد از حدود ۱۱ یکسال در اختیار داشتن پست شهردار شده و بار دیگر قصه پرغصه شهردار آغاز شد.

 

با این‌همه اعضای شورا باید بدین امر توجه داشته باشند که وجود ثابت قدم در مقام شهرداری برای شهر رشت موجب رونق مبلمان شهری و پوست اندازی شهر شده به گونه ایی که شهر رشت به کارگاه جهاد سارندگی بدل شده و همگان سعی بر زیبا سازی این شهر مطابق با صبغه فرهنگی‌اش دارند.

 

اجرای پروژه پیاده راه شمال کشور به همت و شجاعت شهردار علی رغم تمام مخالفت‌ها وآماده نبودن زیرساخت‌ها یکی از کارهای خوب ثابت قدم است که تا پایان امسال به اتمام رسیده و شهر رشت را متحول می‌کند. در چنین شرایطی استیضاح شهردار حتی شایعه آن نه تنها به نفع مردم بلکه به ضرر شهر است و باید به گونه ایی دیگر عمل کرد.

 

محمد علی رفیعی، رئیس شورای اسلامی شهر در یکصد و بیست و هشتمین جلسه شورای شهر رشت گفت: استیضاح شهردار رشت همان طرح سوال از شهردار در مرداد سال جاری بوده که مسکوت مانده بود.

 

وی اظهار کرد: 6 ماه پیش و به دنبال تذکر شورای اسلامی رشت به شهردار به صورت طرح سوال، شهردار به تذکرات پاسخ داد و اعضا راضی نشدندو امروز عین قانون اجرا می‌شود.

 

فاطمه شیرزاد، عضو دیگر شورای شهر رشت با بیان اینکه شهردار باید دعوت شود تا از خود دفاع کند گفت: هیئت رئیسه باید شهردار را کتباً دعوت کند تا شهردار از خود دفاع کند.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه شهر رشت گفت: در شهر رشت کارهای فرهنگی و عمرانی بسیاری در حال انجام است و نسبت به شش ماه تغییرات ایجاد شده است. شهردار رشت در مدت حضور اقدامات خوبی انجام داده است و باید پذیرفت هر کار عمرانی مشکلات خاص خودش را دارد.

 

شیرزاد با بیان اینکه همه برای این در شورا هستیم که به مردم خدمت کنیم و شهرمان توسعه پیدا کرده و پیشرفت کند، گفت: به فاصله یک سال از استیضاح خلیلی، شهردارسابق رشت، استیضاح شهرداری دیگر توسط شورای چهارم در حال رقم خوردن است.

 

وی سوال را حق نمایندگان شورای شهر دانست و گفت: اکنون همه باید پاسخگوی افکار عمومی باشیم.

 

این عضو شورا با بیان اینکه امروز در جلسه شورا ۱۷ سوال در صحن شورا مطرح می‌شود و شهردار باید پاسخگو باشد تصریح کرد: شفاف سازی‌هایی که توسط شهردار انجام می‌شود مانع از اجری طرح استیضاح خواهد شد.

 

همچنین فرهاد شوقی، عضو دیگر شورا با اشاره به اتفاقات افتاده در شهرداری افزود: اگر شهرداری به همین منوال به کار خود ادامه داده و شورا نیز هیچ نظارتی بر عملکرد شهردار نداشته باشد باید منتظر اتفاقاتی بدتر از چیزی که امروز رخ می‌دهد، باشیم.

 

شوقی با بیان اینکه تذکرات متعددی به صورت رسمی و غیر رسمی به شهردار داده می‌شود اذعان کرد: با این وضعیت و قانع نشدن اعضای شورای شهر از پاسخ‌های شهردار یک سوم اعضای شورای شهر می‌توانند خواهان استیضاح وی باشند.

 

وی تاکیدکرد: این استیضاح در اولین جلسه علنی باید توسط هیات رئیسه اعلام وصول شود.

 

در ادامه حاجی پور، عضو شورای شهر رشت با بیان اینکه همه ما برای تحقق یک هدف«خدمت به شهر» به شورا آمده‌ایم گفت: ما با کسانی پیوند اخوت بستیم که وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهند و در مقابل شهردار اگر خلاف قانون عمل کند، می‌ایستیم.

 

وی ادامه داد: متولی باید حرمت امامزاده را نگه دارد اما متاسفانه شهردار حرمتی برای کارکنان و مدیران خود قائل نیست.

 

حاجی پور با بیان اینکه ثابت قدم شهردار رشت دارای نقاط قوت و توان اجرایی بالایی است اذعان کرد: در 50 سال اخیر شهر رشت شهرداری به شجاعت ثابت قدم ندیده است و همین اجرایی کردن بافت مرکزی شهر رشت گواه این مدعاست.

 

وی تاکید کرد: اگر شهردار به روند فعلی خود در توهین به مدیران و عزل ونصب‌های بیجا ادامه دهد اورا استیضاح خواهیم کرد.

 

باید توجه داشت که تغییرات دائم در مدیریت شهری و استیضاح پیاپی شهردارها برای شهرمان که دارای صبغه فرهنگی است ناگوار بوده و مردم را نسبت به آینده شهر ناامید کرده و ناامنی در شهر ایجاد می‌کند. شورا و شهردار باید در جهت ایجاد رفاه و آسایش شهری تعامل خود را دوچندان کنند به ویژه شهردار باید در هماهنگی با اعضای شورا به اجرای برنامه‌ها و پیاده سازی طرح‌ها بپردازد و مشورت با شورا را در راس کار خود قرار دهد تا شرایطی در شهر ایجاد شود که موجب رشد و توسعه شهری و ایجاد رضایتمندی شود. / شبستان
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار