"قسمت اول"
چندی پیش یکی از رسانه های ورزشی از اختلاف نظرجدی میان بزرگان یکی ازسبک های قدیمی،اصیل و معروف کاراته خبر داد.
کد خبر: ۱۷۰۴۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۵ 26 January 2016
چندی پیش یکی از رسانه های ورزشی از اختلاف نظرجدی میان بزرگان یکی ازسبک های قدیمی،اصیل و معروف کاراته خبر داد.

در بررسی های صورت گرفته مشخص شد که علت اصلی این اتفاق، آزمون سبک شوتوکان jka در روزهای گذشته بوده که سبب ایجاد اتفاقات ناخوشایند در جامعه کاراته شد؛ تعدادی ازشرکت کنندگان در این آزمون که از این برنامه انتقاد داشتند، برخی از نکات منفی این برنامه را به شرح زیر اعلام کردند:

1- بی برنامگی و سردرگم بودن شرکت کنندگان برخلاف برنامه اعلام شده توسط برگزار کنندگان

2- عدم حضور رییس انجمن jka ژاپن برخلاف اعلام چندین باره آن توسط سبک

3- حضور یک نفرمدرس دان 8 از ژاپن فاقد اطلاعات کافی درزمینه کاتا

4- حضور یک نفر خانم دارای دان  3از ژاپن و در نتیجه موارد فوق تحمیل هزینه های هنگفت به شرکت کنندگان

5- برگزاری آزمون دان  7 توسط هیات رییسه سبک در خفا و به دور از چشم دیگر آزمون دهندگان!

6- اخذ وجوه کلان بالغ بر یک میلیون تومان

7- تاخیر طولانی (5 ساعت) و خسته کردن آزمون دهندگان

8- اعلام نتایج آزمون به صورت سفارشی

9- اعلام نارضایتی آزمون دهندگان دان 7 ازنحوه اعلام  نتایج (حتی اعتراض قبول شدگان ازوضعیت موجود)

10- تخریب چهره های سرشناس و قدیمی واعضا سابق هیات رییسه وحتی دبیران قبلی سبک

این ها همه ازمواردی است که مورد اجماع شرکت کنندگان دراین دوره بوده است.

درهمین راستا با رسول کاظمی، ملی پوشان سابق تیم ملی کاتا، دبیر و رئیس سابق هیات کاراته استان اصفهان و دبیر کل سابق این سبک به گفت و گو در این زمینه پرداختیم.

استادکاظمی شنیده شده شما هم در آزمون  شرکت کردید؛ آیا حاشیه هایی که در چند روز اخیر پیرامون نحوه برگزاری آزمون دان 7 و در خفا برگزار شدن آن مطرح شده، صحت دارد؟!

من پس از پانزده سال از گذشت آزمون دان شش نزد مرحوم اوکاماتوسن سی، در آزمون دان هفت jka شرکت کردم و پس از اعلام قبولی به من یک روز پس ازآزمون، با تجدید نظر در عصر همان روز، به صورت شفاهی مردود اعلام شدم.

من پس ازانقلاب در اکثر استاژهای کاراته (گردهمایی های فنی کاراته)  کشور در داخل و خارج کشور شرکت کردم و همچنین ازدوران فدراسیون ورزشهای رزمی حاج اقامهرآیین تادوران مدیریتهای مختلف فدراسیون های کاراته تابحال بااساتیدومدرسین عالی داخلی وخارجی بوده ام.

درمورد شیوه اعلام نتایج نیز باید بگویم تا آن جایی که من اطلاع دارم به صورت کتبی به کسی،چیزی ابلاغ نشده است؛ پیرامون نحوه آزمون هیات رییسه هم که بعضا افراد شاخصی میان آن ها وجود دارند؛ خود باید پاسخگو باشند و جامعه کاراته قضاوت خواهد کرد.

شنیده شده که اعضا هیات رییسه سبک بطور پنهانی آزمون دان هفت دادند یا دبیر سبک که باتوجه به کمردرد شدید توان راه رفتن و پوشیدن لباس کاراته را هم نداشته، دان شش را امتحان داده و همگی به اتفاق قبول شده اند؛ این موضوع چی؛ صحت دارد؟

برخی افراد مانند استاد معصومی و آقای وحید خواجه حسینی در کجای دنیا که آزمون دهند، سرافراز بیرون خواهند آمد اما درباره سایر دوستان، جامعه کاراته باید قضاوت کنند و خود در این زمینه پاسخگو باشند.

آیا از ابتدا شوتوکان نیز مثل امروز به این تعداد گروه و سبک تقسیم شده بود؟

خیر. درمرحله اول شوتوکان jka با فعالیت جدی و دارای پشتوانه فنی،وسپس شوتوکانski فعالیت داشته اند.اماپس ازآن طی دودهه گذشته به ویژه به دلایل مختلفی انشعاباتی به وجودآمده که تا الان فکر کنم حدود 10 گرایش سبکی درشوتوکان به وجودآمده که البته این گرایش ها هم به عنوان یک  تهدیدبرای سبک  به حساب می آید و هم فرصتی برای ارتقاءکاراته ایران می باشند.

آیا افراد شاخص هم ازشوتوکانjkaجداشده اند؟

بله،متاسفانه اساتید بسیار معروفی ماننداستادجمشید رییس کمیته فنی سبک ومربی تیم های ملی کاتا،استادخندان عضو کمیته فنی و مربی تیم های ملی کاتا،استادناظریان،ریاست اسبق فدراسیون کاراته،استادبهرامی ازاولین کاتاروهای قدیمی و عضوکمیته فنی سبک،جناب نکوفر از ملی پوشان وقهرمانان ارزنده کاتا،جناب سعیدی ازمدیران کل سازمان ورزش وچهره های بسیار دیگری که هم اینک درکاراته کشور موثرند و حضور آنها از افتخارات سبک بود.

آیا با توجه به اتفاقات اخیر، باید در آینده ای نه چندان دورشاهد انشعابات مجددی باشیم؟

نمیدانم،ولیکن اگراولا دلایل آسیب های وارده به سبک منجر به جدایی عزیزانی که عرض کردم،ثانیا علت العلل دلائل جدایی آنها و به ویژه منفک شدن دبیران قبلی از مسوولیتشان وحتی از سبک،ثالثا راههای برون رفت از وضعیت موجود مورد بررسی قرارگیرد و نسبت به رفع ایرادات وارده سعی و تلاش شود،امید است که انشعاب دیگری به وجودنیاید در غیر اینصورت احتمال آن هست.

آیاحقیقت دارداساتیدمعصومی ونادربیگی وحتی شماهم قصدجدایی دارید؟

اولا اینجا خانه ماست، اگر کسی باید برود کسانی هستند که علت العلل کناره گیری دیگر اساتید شدند.امیدوارم ان شاءالله،این سبک ریشه داروقدیمی بابرنامه ریزیهای اصولی وعملیاتی ومدیریتهای میدانی،بتواندنظم وانضباط خاص خودراپیدانماید.

ثانیا من درمورد اساتیدی که نام بردید هیچ اطلاعی ندارم،ازخودشان بپرسید،ولیکن تاآنجاکه اطلاع دارم استادمعصومی عمروسرمایه خویش رابرای این سبک هزینه نموده و آقای نادر بیگی هم جوانی خویش را؛ درموردخودم هم تااین لحظه علی رغم رصد نمودن کلیه اتفاقات گذشته و فعلی فکرش رابطورجدی نکرده ام.

درپایان اگرصحبت خاص دیگری داریدبفرمایید؟

البته من صحبت خاصی هم تا بحال نکرده ام، ولی اگرقرار باشد روزی صحبت کنم،مصادیق آسیب های وارده را یک به یک به طور تفضیلی بیان خواهم کرد.ازلطف شمانیزمتشکرم.

* در قسمت های بعدی به بیان پرده دیگر این ماجرا از زبان سایر اساتید می پردازیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
احمد حاجی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
هر چه در مورد انجمن کاراته میخواهد از من بپورسید تا جواب دهم چه کسانی باعث تخریب انجمن شدند وچگونه انجمن کاراته فارس با این همه قدمتش را سر بی مدیریتی نابود کردن واگر من هم خارج شده بودم دیگر سبکی به اسم ج ک ا در فارس وجود نداشت از بی مدیریتی تعدادی از اقایان فکر نکنم اقا صنعتکاران در جریان باشند.چون اصل مشکلات بوجود امده را به ایشان نمی گویند.
رامين شريفى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
باسلام ضمن تشکر از زحمات همه اساتيد ودوستان محترم
1جدايى نامبردگان ارتباطى به استاژ اخير نداره بعضابيش از20ساله جداشدن كما اينكه توسايرسبك ها هم اتفاق افتاد وقابل بررسى است
2براى اعطاى مجوز برگزارى آزمون دان 5 بايد به صورت ويژه توانايهاى فنى بايد بررسى ميشد
3اساتيد وبزرگانى که پاى سبک موندن ازبدنه اصلى سبکن و با وزش نسيمى جابجانميشن به مشكلات اصاصى تر بپردازيم بهتره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار