کد خبر: ۱۳۹۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴ 05 December 2015
به گزارش ایرنا، در بخشی از این خبر آمده است: چهارشنبه هفته گذشته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش خود درباره پرونده موسوم به «پی.ام.دیـی»
(possible military dimensions/ ابعاد احتمالی نظامی) را منتشر کرد. 
یوکیا آمانو در این گزارش مانند همیشه از عبارات دوپهلو استفاده کرده و هرچند اعتراف می کند نشانه ای از انحراف مواد هسته ای ایران وجود ندارد اما مدعی شده است ایران تا سال 2009 درگیر فعالیت هایی برای ساخت بمب اتمی بوده است!
مهم ترین بخش های گزارش 15 صفحه ای اخیر آژانس عبارت است از؛
* ایران خارج از چرخه سوخت هسته ای اعلام شده خود، فرایندی را برای کاهش نمک اورانیوم برای تبدیل به فلز اورانیوم خالص توسعه می داده است. اطلاعاتی که در اسناد مطالعاتی وجود دارد، نمک اورانیوم تولید شده را با توسعه کلاهک مرتبط می داند.
* ایران توضیحی برای فعالیت هایی که اطلاعات از اقداماتش در دوره سالهای 2000 تا 2003 انجام داده، ارائه نکرده است.
* چاشنی های سیم پل انفجاری ساخته شده توسط ایران، خصائص مربوط به ماده انفجاری هسته ای را دارند. 
* فناوری MPI توسعه یافته توسط ایران ویژگی های مربوط به یک وسیله انفجاری هسته ای به اضافه ویژگی های مربوط به شمار کوچکی از کاربردهای جایگزین را دارد.
* هنگامی که مدیرکل و معاون مدیرکل در امر پادمان ها از ساختمان اصلی مورد نظر آژانس در سایت پارچین در 20 سپتامبر 2015 بازدید کردند، آنها یک محفظه یا هر گونه تجهیزات مربوطه را در داخل ساختمان مشاهده ننمودند. آنها از جمله نشانه های تازه ای دال بر نوسازی داخلی، یک سقف با یک سطح مقطع غیرمعمول و یک سامانه تهویه مطبوع که به نظر می رسید ناقص است را مشاهده نمودند.
*بر اساس همه اطلاعات در دسترس آژانس شامل (اطلاعات دریافت شده) از اجرای نقشه راه، آژانس ارزیابی می کند که ایران مدل سازی رایانه ای یک وسیله انفجاری هسته ای را قبل از 2004 و بین 2005 و 2009 انجام داده است. 
* قبل از پایان سال 2003 میلادی، یک ساختار سازمانی در ایران مناسب برای هماهنگی طیفی از فعالیت های مرتبط با توسعه یک وسیله انفجاری هسته ای وجود داشته است.
* طیفی از فعالیت های مرتبط با توسعه یک وسلیه انفجاری هسته ای در ایران قبل از پایان سال 2003 میلادی به عنوان تلاشی هماهنگ شده وجود داشته و برخی فعالیت ها بعد از سال 2003 اتفاق افتاده است. آژانس همچنین ارزیابی می کند که این فعالیت ها فراتر از امکان سنجی و مطالعات علمی و کسب مهارتها و توانمندی های مرتبط فنی و مشخص پیشرفت نداشته است. آژانس نشانه های معتبری از فعالیت های مرتبط با توسعه وسیله انفجاری هسته ای در ایران بعد از سال 2009 میلادی در اختیار ندارد. (یعنی ممکن است ایران فعالیت هایی هم داشته است که آژانس فعلاً نشانه ای از آنها ندارد و ممکن است بعدها به دست آورد!)
*آژانس نشانه های معتبری از انحراف مواد هسته ای در ارتباط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران نیافته است.
این روزنامه تجمع بزرگ شیعیان در کربلا با تیتر «پاسخ دندان شکن به تروریست های دست پرورده آل سعود» را به عنوان عکس نخست خود برگزیده است.
در خبر مربوط به این عکس آمده است : 
راهپیمایی 180 کیلومتری شیعیان نیجر فقط به عشق امام حسین(ع)
امسال مراسم اربعین در نیجر حال و هوای دیگری داشت؛ ده ها هزار شیفته و دلداده امام حسین(ع) از هر دین و آئینی دست به یک راهپیمایی عاشقانه زدند؛ مسیری که زائران را به حسینیه «بقیهًْ الله» در شهر شمالی «زاریا» می رساند و برای هزاران زائر تا 180 کیلومتر مسافت داشت، و در سر هر پیچ این مسیر طولانی ممکن بود جنایتکاران بوکوحرام کمین کرده باشند و در یک چشم به هم زدن، همه را به رگبار مسلسل های آمریکایی و سعودی ببندند.
روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه موضوع کارزار انتخابات روبه رو را با تیتر «این چه اعتدالی است که در زمین افراطیون بازی می کند؟!» به چالش کشیده است . 
در بخشی از این خبر آمده است : 
عضو حزب منحله مشارکت می گوید اصولگرایان معتدل از تندروها فاصله بگیرند تا اصلاح طلبان با آنها ائتلاف کنند!
محمود میرلوحی عضو جریان ورشکسته افراطیون مدعی اصلاحات در روزنامه آرمان نوشت: خواست ما از اصولگرایان این است که با تندروهای جبهه پایداری مرزبندی کنند؛ چرا که ائتلاف با تندروها باعث شکست اصولگرایان می شود. طبیعی است که اگر آنها پایداری را بپذیرند، اصلاح طلبان از اصولگرایان میانه رویی که حاضر نشده اند در کنار تندروها قرار گیرند، استقبال و دعوت به همکاری می کنند. به نظر می رسد که مراد آقای کرباسچی از اصطلاح «یارگیری» از اصولگرایان این باشد. به همین خاطر است که ایشان به اصولگرایان توصیه می کند که جریان اصولگرایی اصیل را با پیوند خوردن با تندروهای پایداری تضعیف نکنند.
روزنامه اجاره ای آرمان همچنین از قول بهروز نعمتی نماینده مجلس و عضو فراکسیون رهروان ولایت، مدعی پایه گذاری جریان سوم شد. نعمتی با اشاره به همکاری اعضای رهروان با برخی اصلاح طلبان در مجلس که آنها را معتدل خوانده، می نویسد: تعداد هیئت موسس رهروان از لیستی که چند روز پیش به عنوان اعضای موسس اعلام شد، بیشتر خواهد بود و از دوستان خارج از مجلس هم به عنوان عضو استفاده خواهیم کرد. قطعا ما دیگر در کنار اصولگرایان تندرو و تمامیت خواهانی که همه چیز را در انحصار خود می بینند، قرار نخواهیم گرفت، اما با اصولگرایان معتدل که دل در گرو عمران و آبادانی کشور دارند، مطمئنا همکاری خواهیم کرد.
همچنین غلامعلی جعفرزاده دیگر عضو جمعیت رهروان در مصاحبه با آرمان گفته است: بخشی از اصولگرایان از جامعه عقب می مانند.
این روزنامه در ستون یادداشت خود به قلم حسین شریعتمداری گزارش یوکیو آمانو درباره برنامه هسته ای ایران را با تیتر «کجای این گزارش سفید است؟!»مورد واکاوی قرار داده است .
در بخشی از یادداشت روز آمده است: 
روز چهارشنبه 11 آذرماه - 2 دسامبر 2015 - آژانس بین المللی انرژی اتمی، گزارش نهایی خود درباره مسائل گذشته و حال فعالیت هسته ای کشورمان - PMD - را منتشر کرد. آژانس در این گزارش، بی آن که هیچ سند و نشانه ای ارائه کند، نظر بارها اعلام شده و اثبات شده جمهوری اسلامی ایران را نفی کرده و آورده است ایران تا سال 2009 درگیر یک سلسله فعالیت های مربوط به ساخت سلاح هسته ای بوده است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران طی 12 سال گذشته با قاطعیت هرگونه انحراف در فعالیت هسته ای خود از حالت صلح آمیز به تولید سلاح - DIVERSION - را رد کرده است و بازرسان آژانس علی رغم بازرسی های گسترده و همه جانبه کمترین نشانه ای از این انحراف ادعایی به دست نیاورده اند. 
گزارش اخیر آژانس دقایقی بعد از انتشار با استقبال گسترده رسانه ها و مقامات آمریکایی و اروپایی و نیز رژیم صهیونیستی روبه رو شد که این گزارش را تائیدی بر ادعاهای پیشین خود علیه برنامه هسته ای کشورمان دانسته و ایران را به «دروغ گویی»! و «فریب کاری چند ساله»! متهم کردند!
درباره گزارش اخیر آژانس که می تواند پی آمدهای خطرآفرینی در پی داشته باشد، گفتنی هایی هست.
1- گفته می شود در جریان مذاکرات هسته ای توافق شده بود که گزارش نهایی آژانس «خاکستری» باشد ولی شورای حکام در قطعنامه پایانی خود ادعای «ابعاد نظامی احتمالی» موسوم به PMD را خاتمه یافته اعلام کند که باید گفت؛ 
الف: اگر «توافق» یاد شده «کتبی» بوده است، در کجای برجام به آن اشاره شده است؟! پاسخ آن است که هیچ جا!
ب: چنانچه توافق مورد نظر «شفاهی» بوده است، چگونه می توان «قول شفاهی» حریفی را پذیرفت که بارها نشان داده است به تعهدات «کتبی» خود نیز پایبند نبوده و نیست؟!
نامه سرگشاده لاله افتخاری به همسر اردوغان،اردوغان نمی تواند با سرقت نفت سوریه امپراطوری بسازد، تروریست ها در آمریکا حمام خون به راه انداختند، شکل گیری رویش معنوی آرام و نامحسوس در غرب و هلاکت 2000 نظامی سعودی در جنگ یمن از دیگر عناوین خبری روزنامه کیهان در شماره امروز است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار