کد خبر: ۱۳۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶ 29 November 2015
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

شهردار لاهیجان گفت: همایش ملی دیوارنگاره های مذهبی گیلان در لاهیجان برگزار می شود.

به گزارش تابناک گیلان از روابط عمومی شهرداری لاهیجان، سعید آگشه در جلسه هماهنگی همایش ملی دیوارنگاره های مذهبی گیلان افزود: لاهیجان از جمله معدود شهرهایی است که بقاع متبرکه آن منقش به نقاشی های مذهبی است و به خصوص واقعه کربلا بر روی دیوار بقاع آن به تصویر کشیده شده است.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش احیای دیوارنگاره های شهر لاهیجان و استان گیلان و احیای این هنر تاریخی، مذهبی و اسلامی می باشد، اضافه کرد: جمعی از دلسوزان تاریخ و فرهنگ استان و شهر لاهیجان و دانشگاه و میراث فرهنگی و همچنین اعضای شورای شهر و شهرداری تصمیم به برگزاری این همایش گرفته اند.

شهردار لاهیجان گفت: از 56 نقطه ای که در دهه 50 در این شهر بر روی دیوارهای آن نقاشی شده بود اکنون تنها 20 نقطه باقی مانده و ما باید برای احیا و محافظت از این میراث گرانبها تلاش کنیم.

وی خواستار معرفی دیوارنگاره های بقاع به صورت کتاب مصور شد و گفت: این دیوارنگاره ها باید به عنوان المان و شاخص  هویتی به جامعه ملی و بین المللی معرفی شود.

آگشته افزود: این دیوارنگاره ها پیشینه مذهبی شیعه در گیلان هستند و به همین دلیل رغبت وعلاقه مندی را برای تیم مدیریت شهری به وجود آوردند که به عنوان شاخصه شهر در کشور مطرح نمایند.

وی گفت: انتخاب دبیر علمی و اجرایی و تعیین اعضای دبیرخانه و میزان همکاری و مشارکت دستگاههای دولتی و عمومی و دانشگاهی و بخش خصوصی از اهداف این جلسه خواهد بود.

شهردار لاهیجان همچنین از تلاش های معاونت فرهنگی و اجتماعی و مدیریت سرمایه گذاری شهرداری و اعضای کمیته علمی برای هماهنگی های برگزاری این همایش قدردانی کرد.

رضا علیزاده مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نیز در این جلسه گفت: پرداختن به دیوارنگاره ها و جریان هویت سازی از این دست می تواند هویت و بناهای مناطق مختلف گیلان را به رخ بکشد.

در این جلسه رییس و اعضای شورای اسلامی شهر لاهیجان و رشت، نمایندگان دانشگاهها و کارشناسان میراث فرهنگی هم سخنانی در مورد اهمیت توجه به دیوارنگاره های استان گیلان بیان کردند.

لازم بذکر است، همایش ملی دیوارنگاره های مذهبی گیلان قرار است در اردیبهشت سال 95 در لاهیجان برگزار شود.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار