کد خبر: ۱۳۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 20 November 2015

روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

فارس نوشت: ال‌نینو جزو پدیده‌های بزرگ بین اقیانوس و جو محسوب می‌شود و هر سه تا هفت سال در مناطق حاره‌ای اقیانوس آرام «گرمسیری» اتفاق می‌افتد و دارای سه مرحله «ال‌نینو»، «خنثی» و «لانینا» است.

ال‌نینو جزو پدیده‌هایی است که منجر به ناهنجاری‌های آب و هوایی در روی کره زمین می‌شود، در حوزه گردش معمولی جو تغییراتی را ایجاد می‌کند و نشانه‌های به‌وجود آمدن این پدیده افزایش غیرطبیعی دمای سطح آب در دو طرف اقیانوس آرام است.

*پاییز زودهنگام در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به افزایش دما در سواحل شرقی آمریکای جنوبی در مناطق اکوادور و پرو اظهار کرد: افزایش دمای آب در مناطق حاره‌ای جزو ال‌نینوهای بزرگ محسوب می‌شود و در مدت 50 سال اخیر کم‌سابقه است.

بهمن کمانگر به ایجاد ال‌نینو در سال‌های 72، 82 و 97میلادی اشاره کرد و افزود: ال‌نینوهای مذکور جزو پدیده‌های مقیاس بزرگ بودند و چهارمین ال‌نینو امسال اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ال‌نینو در آذر ماه امسال به قوی‌ترین حالت خود برسد، تصریح کرد: با توجه به اینکه ال‌نینو با ایران فاصله بسیاری دارد به طور مستقیم روی منطقه و استان گیلان اثر نمی‌گذارد.

مدیرکل هواشناسی گیلان متذکر شد: مدل‌هایی که توانستیم از ال‌نینو ایجاد کنیم نشان می‌دهد فصل پاییز در ایران و استان زودتر آغاز شده، فصل زمستان خود را به طرف پاییز کشانده و میزان بارش برف در مناطق مختلف کشور آغاز شده است.

کمانگر با اشاره به اینکه میزان بارندگی‌ها بیش از حد طبیعی رسیده است، بیان کرد: ناهنجاری‌هایی در بارندگی‌ها اتفاق افتاده و در زمان کوتاهی میزان بارندگی قابل ملاحظه‌ای در مناطق مختلف کشور داشتیم.

وی به اکوسیستم ضعیف داخل کشور اشاره کرد و گفت: شاهد سیل در مناطق مختلف هستیم و این موضوع آسیب‌هایی را برای ما ایجاد می‌کند.

مدیرکل هواشناسی گیلان با تاکید براینکه در پیش‌بینی بلندمدت عوامل بسیار متعددی دخالت دارند، خاطرنشان کرد: بین 70 تا 30 درصد می‌توانیم در پیش‌بینی هوا خطا داشته باشیم اما با مراجعه به سابقه آماری موجود نشان می‌دهد سرمای شدید در سال‌های 41، 47، 51، 61، 76 و 86 به دلیل پدیده «لانینا» در کشور ایجاد شده است.

*انتظار سرمای سال 86 در گیلان را نداریم

وی ادامه داد: سرمای بسیار سخت در شرایط ال‌نینو در ایران ایجاد نشده و انتظار نداریم سرمایی مانند سال 86 در گیلان را داشته باشیم البته زمستان با تمام شرایط آن در حالت طبیعی وجود دارد.

کمانگر به میزان بارندگی‌ها از ابتدای مهر ماه جاری تاکنون اشاره کرد و یادآور شد: آمار نشان می‌دهد بارندگی‌ها در شرایط بسیار مساعدی قرار دارد و 240 درصد نسبت به مدت مشابه آمار بلندمدت افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی گیلان از افزایش 152 درصدی بارندگی‌ها برای استان‌های حوضه آبریز سد منجیل خبر داد و اظهار کرد: میزان بارندگی استان‌های حوضه آبریز سد منجیل برای ما بسیار اهمیت دارد و اطلاعات نشان می‌دهد 172 درصد افزایش بارندگی در این حوضه داشته‌ایم.

وی به بارندگی سال زراعی در 365 روز اشاره کرد و افزود: ابتدای مهر ماه جاری فصل زراعی سال 94 ـ 95 آغاز شده و در 31 شهریور ماه سال آینده خاتمه پیدا می‌کند.

*45 درصد میانگین بارندگی سالانه گیلان در 55 روز

کمانگر میانگین بارندگی سالانه گیلان را 900 میلی‌متر خواند و بیان کرد: از ابتدای مهر ماه امسال تا 25 آبان ماه جاری 370 میلی متر باران در استان داشتیم و 41 درصد از بارندگی سال زراعی 365 روز را در این مدت دریافت کردیم.

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به بارندگی غیرمتوازن در مناطق مختلف استان، تصریح کرد: امسال مناطق کوهستانی گیلان از بارندگی مناسب‌تری برخوردار بوده و میزان بارندگی در ایستگاه ماسوله 32 درصد اندازه‌گیری شده است.

وی میزان بارندگی در ایستگاه جیرنده را 94 درصد عنوان کرد و گفت: میزان بارندگی مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دارد، ضمن اینکه در مناطق غربی استان در آستارا و تالش افزایش بارندگی 73 درصد گزارش شده است.

کمانگر با بیان اینکه میزان بارندگی مناطق شرقی گیلان در لاهیجان، بندر کیاشهر و رودسر 65 درصد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: مناطق مرکزی شامل رشت، بندر انزلی و حوزه مرکزی 26 درصد و مناطق کوهستانی 57 درصد افزایش بارندگی را نشان می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی گیلان یادآور شد: اعتقاد داریم اگر امکان مهار آب‌های سطحی در استان وجود داشته باشد می‌توانیم امیدوار باشیم شرایط آبی ما برای سال زراعی 95 مناسب باشد و این امر به شرط مدیریت آب‌های سطحی تحقق پیدا می‌کند.

وی با اشاره به پیش‌بینی کوتاه، میان و بلندمدت هواشناسی، اظهار کرد: پیش‌بینی‌های تا پنج روز کوتاه‌مدت محسوب می‌شود و پس از آن پیش‌بینی‌ها میان و بلندمدت ماهانه و فصلی است.

کمانگر به پیش‌بینی‌های فصلی با استفاده از مدل‌های اقلیمی مرکز اقلیم‌شناسی مشهد که جزو مراکز معتبر خاورمیانه است، اشاره کرد و افزود: از مدل‌های مرکز تحقیقات اقلیمی در آمریکای شمالی وابسته به دانشگاه کلمبیا نیز استفاده می‌شود.

*بارندگی در روزهای باقی‌مانده پاییز بالاتر از حد طبیعی است

مدیرکل هواشناسی گیلان تصریح کرد: آخرین اطلاعاتی که از دو مرکز مذکور دریافت کردیم نشان می‌دهد بارندگی در روزهای باقی‌مانده فصل پاییز بالاتر از حد طبیعی است البته این موضوع به آن معنا نیست که تا پایان این فصل بارندگی داشته باشیم.

وی میزان بارندگی در فصل زمستان امسال را طبیعی خواند و بیان کرد: تحقق پیش‌بینی‌های ماهانه و فصلی نیازمند مؤلفه‌های بسیاری در مناطق است و اظهارنظرها در پیش‌بینی‌های بلندمدت، بارندگی و دما باید با احتیاط بیشتری انجام شود.

کمانگر به بودجه مشخص بارندگی در هر کدام از مناطق بر مبنای آمار بلندمدت اشاره کرد و گفت: بودجه بارندگی مانند بودجه کشور و خانواده بوده و اگر زودتر هزینه شود ممکن است در روزهای آینده دچار مشکل شویم.

وی اضافه کرد: این نگرانی وجود دارد که میزان بالای بارندگی در پایان پاییز ما را دچار کاهش بارندگی در ماه‌های پایانی زمستان و فصل بهار کند.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه پدیده ال‌نینو با توجه به وجود ناهنجاری‌ها در منطقه می‌تواند محاسبات موجود را به‌هم بریزد، خاطرنشان کرد: در هر حالت برای میزان بارندگی در ماه‌های آینده با احتمال بیشتر از 70 درصد وقوع نمی‌توانیم اعلام نظر کنیم.

وی از فعالیت 24ساعته ایستگاه‌های هواشناسی در گیلان خبر داد و یادآور شد: تلاش می‌کنیم اطلاعات لحظه‌ای از بارندگی و سرما را در اختیار مدیریت بحران استان، سازمان جهاد کشاورزی گیلان، آب منطقه‌ای استان و ... بگذاریم تا مدیران دستگاه‌های مختلف بتوانند تصمیم‌های به‌لحظه را اتخاذ کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار