کد خبر: ۱۲۶۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 10 November 2015
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان: کتابخانه فومن به دلیل برخی مشکلات از نبود مشتری و کتابخوان در سکوت غم‌انگیزی فرو رفته است.

کتابخانه فومن واقع در ساختمان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان سال‌هاست که به دور از مرکز شهر فومن بدون مشتری و کتابخوان روزگار می‌گذراند.

صندلی‌های بدون کتابخوان و میزها بدون کتاب نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند و در کتابخانه فومن کتاب‌های کهنه بخشی از فضای کتابخانه را اشغال کرده‌اند.

تعداد انگشت شماری کتابخوان را تنها در زمان فصل امتحانات مدرسه یا کنکور دانشگاه‌ها می‌توان در کتابخانه فومن مشاهده کرد و در بقیه ایام سکوت غم‌انگیزی فضای کتابخانه فومن را فرا گرفته که حاکی از نبود مشتری و کتابخوان است.

عمق بی‌تحرکی در کتابخانه فومن

یکی از نخبگان دانشگاهی فومن درباره وضعیت کتابخانه این شهرستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: زمانی کتابخانه فومن جایی برای مطالعه کتاب‌های درسی من بود اما عمق بی‌تحرکی و بدون استفاده بودن کتابخانه فومن فضای سرد و بی‌روحی را در آن ایجاد کرده است.

سهیلی افزود: بنده از صبح تا غروب به مدت یک‌ماه برای خواندن و مطالعه دروس دانشگاهی به کتابخانه فومن می‌رفتم و در این مدت زمانی کسی غیر از کادر اداری را در ساختمان کتابخانه نمی‌دیدم و به تنهایی در کتابخانه مشغول مطالعه می‌شدم.

وی عدم تمایل مردم به حضور در کتابخانه را یکی از مشکلات این ساختمان دانست و تصریح کرد: به حال و روز کتابخانه شهرم و نرخ کتابخوانی فومن حسرت می‌خورم که به چه دلیلی باید این همه هزینه‌های جاری معمولی برای روشن نگه داشتن چراغ یک اداره لحاظ شود اما هیچ بازخورد و حاصلی نداشته باشد.

مشکل استقرار کتابخانه فومن در خارج از شهر

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن و دبیر انجمن کتابخانه عمومی این شهرستان نیز درباره مشکلات موجود کتابخانه به خبرنگار فارس اظهار کرد: مشکلات کتابخانه فومن موارد متعددی است که موجب شده تا از رونق آن کاسته شود و انگیزه‌ای برای استفاده و بهره‌برداری از آن وجود ندارد.

یوسف نیک‌انجام افزود: دوری ساختمان کتابخانه از مرکز شهر فومن یکی از مشکلات است که دسترسی مردم به این مکان را سخت‌تر کرده و بر خلاف روال مستقر ساختمان‌های کتابخانه‌ای در شهرها، فاصله کتابخانه فومن از شهر موجب خلوتی آن شده است.

وی ساختمان کتابخانه را یکی از مراکز و نشانه‌های توسعه یافتگی شهرها عنوان کرد و گفت: کتابخانه باید در مقابل چشم مردم باشد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن مشکل دیگر کتابخانه شهر فومن را استقرار آن در طبقه سوم ساختمان ذکر کرد و ادامه داد: این امر حضور افراد سالخورده در کتابخانه را با مشکل مواجه کرده است.

وی فضای ناکافی و استیجاری ساختمان کتابخانه را از دیگر مشکلات این فضا بیان کرد و یادآور شد: به دلیل فضای ناکافی و ساختمان استیجاری نمی‌توان برای بخش‌های مختلف آن به خوبی و شایستگی برنامه‌ریزی کرد.

نبود سایت رایانه‌ای در کتابخانه فومن

نیک‌انجام با بیان اینکه فضایی که برای بخش کودکان کتابخانه فومن در نظر گرفته شده بسیار کوچک است، اظهار کرد: این فضای کوچک قدرت جولان و تحرک کودکانه را از آنها می‌گیرد.

وی نبود سایت رایانه‌ای کافی در کتابخانه فومن را از دیگر مشکلات آن برشمرد و خاطرنشان کرد: به غیر از یکی دو سیستم رایانه‌ای که برای مصارف اداری به‌کار می‌رود سیستم‌های دیگری موجود نیست و از این بابت در مضیقه هستند.

نیک‌انجام یکی از مهم‌ترین مشکلات محتوایی و نرم‌افزاری کتابخانه فومن را نبود کتاب‌های جدید دانست و گفت: در قفسه کتاب‌های کتابخانه منابع و کتاب‌های کهنه قرار دارند که به نظر می‌آید پاسخگوی نسل امروز نباشد زیرا با توجه به پیشرفت‌های دیجیتالی و ثانیه‌ای علم، نسل امروز به دنبال آخرین تغییر و تحولات در مسایل مختلف علمی و فرهنگی و ... است و نمی‌توان صرفاً به کتاب‌های قدیمی و گذشته دل خوش کرد.

دبیر انجمن کتابخانه عمومی فومن درباره حمایت مدیران بالادستی تصریح کرد: ماه گذشته در جریان بازدید امیر محمدپور مدیر کتابخانه‌های عمومی گیلان از کتابخانه فومن قول گرفتیم تا با حمایت وی تجهیزاتی را برای توسعه کتابخانه در اختیار بگیریم و اعتباراتی را برای تعمیر آن تامین کنیم.

وی یادآور شد: در اوایل سال جاری مجمع نمایندگان گیلان نیز به واسطه ضرورت توسعه کتابخانه‌های عمومی استان جلسه‌ای با مدیر کل کتابخانه‌های عمومی برگزار کردند و در آن جلسه راه‌های توسعه‌یافتگی و موارد متعدد نیاز سنجی کتابخانه‌ها را مورد بررسی قرار دادند.

به گفته نیک‌انجام، یکی از راه‌های تامین اعتبار کتابخانه‌های گیلان مطالبات 70 میلیاردی بود که شهرداری‌ها باید به کتابخانه‌های عمومی بپردازند.

به گزارش فارس، فضای کتابخانه فومن که یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی این شهرستان محسوب می‌شود با وعده‌هایی مواجه است که می‌تواند در صورت تحقق از سکوت خارج شود و یا با خلف وعده همچنان در سکوت بماند و کتاب‌های کهنه آن در گوشه‌ای از فضا خاک بخورند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار