بسته ویژه استانی تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان؛ از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در استان گیلان، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۰۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 30 October 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان؛ از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در استان گیلان، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.


اسم رمز مخالفان شهردار رشت


تابناک گیلان: این روزها عدم زیر ساخت بهانه اصلی مخالفان برای ساخت پیاده راه شهرداری تبدیل شده است.

به گفته گیل خبر، حتی کسانی که به گفته خود نمی دانند پیاده راه فرهنگی به چه کار مردم می آید هم سعی می نمایند دلیل اصلی مخالفتشان را بر عدم نبود زیرساخت از سوی شهرداری معرفی کنند تا این باور را به عموم برسانند که در ظاهر مشکلی با ساخت پیاده راه ندارند و مخالفتشان ریشه ای تر از این حرف ها است. وقتی ثابت قدم در رابطه با ساخت پیاده راه اعلام نمود که تجربه ۶ کشور و ۴ شهر بزرگ ایران در مطالعات ما برای ساخت پیاده راه به کار رفته است، مشخص بود که مخالفان به آن اشاره نمایند که همه این پیاده راه ها با حل مشکلات زیرساختی به وجود آمده است. کمی که به تکرار کلمه «زیرساخت» از سوی منتقدان تعمق نماییم متوجه می شویم که این اصطلاح که از سوی همه مخالفان عام و خاص شهردار بر زبان رانده می شود اسم رمز مخالفت کردن با همه فعالیت های اجرائی شهرداری است.

نگاهی به تجربه پیاده روسازی در ایران 

تجربه پیاده راه سازی در ایران نشان داده که نه تنها در رشت که بلکه شهرهای دیگر کشور هم با منتقدانی مواجه بوده که مشکل زیرساخت را بهانه اصلی مخالفت خود را با اجرای چنین فعالیتی ذکر کرده اند، اما گذشت زمان نشان داد که بسیاری از مخالفت ها بی مورد بوده است. به طور مثال پیاده راه مقصودیه تبریز را می توان اشاره نمود که در هنگام ساخت پیاده راه خیابان تاریخی مقصودیه مخالفان به این اشاره داشتند که با توجه به عدم زیرساخت ها ساخت پیاده راه در این محله اشتباه است.

پیاده روی مقصودیه تبریز

احتشام حاجی پورعضو شورای شهر و شهردار اسبق تبریز از جمله افرادی بود که معتقد بود ساخت پیاده راه کنار بافت مرکزی شهر اشتباه است و مشکلات ترافیکی را ایجاد می نماید. وی اظهار داشته بود: نباید پیاده راه در محل اصلی و مرکزی ایجاد شود، در واقع این اصلا درست نیست که محل زندگی افراد را ببندیم و اجازه ورود به ماشین‌هایشان را ندهیم و بگوییم پیاده راه ساخته‌ایم. با این حال آن چیزی که در نهایت مورد اجرا قرار گرفت نشان از آن داد که تا چه حد هویت شهر در این محله زنده شده و اسباب رضایت شهروندان را فراهم نماید. همین عامل در پیاده راه هایی چون سپهسالار و صف تهران هم وجود دارد که مورد رضایت کسبه و ایجاد سرزندگی در شهروندان و ایجاد زیباسازی در شهر گشته است. نظرسنجی ها در ساوه، نقده و مشهد نیز نشان می دهد که با وجود آن که در ابتدای راه بسیاری با دیده شک و تردید به این مساله نگاه می کردند حال از این پیاده روسازی حمایت می نمایند و آن را موجب زیبائی شهرشان می پندارند.
صد البته تجربه های ناموفق شهرداری ها نیز در ساخت این پیاده رو ها وجود دارد که نمونه عیان آن پیاده روی آئینی هفده شهریورتهران است که در یک منطقه تجاری موجبات برهم خوردن تعادل و نظم بازار، حضور گسترده دستفروشان به جای کسبه در مراسم های آئینی مختلف و حضور معتادان و قاچاقیان در این پیاده رو را سبب شده که نارضایتی شهروندان را فراهم نموده است. در نهایت نیز در این پیاده رو به دلیل ترافیک سنگین محله های اطراف، شهرداری تهران را مجبور کرده که بخشی از پیاده رو را به روی وسایل نقلیه باز نماید تا شاهد تخریب بخشی از آن نیز باشیم.
خودروها در پیاده روی هفده شهریور تهران

خودروها در پیاده روی هفده شهریور تهران

در همین تهران به تازگی ساخت پیاده روهای ناموفق همچون ۱۵ خرداد موجبات برهم خوردن نظم ترافیکی شهر و دعواهای شورا و شهرداری شده است. به پیاده روهای ناموفق تهران می توان پیاده روهای دیگر همچون حافظیه شیراز را نیز اضافه نمود که موجب شده که بخشی از خیابان جهت تردد اتومبیل ها باز شود. همه این ها نشان می دهد که انجام مطالعه برای مکان یابی درست در ساخت چنین پروژه هائی تا چه اندازه اهمیت دارد که یکی موجبات نشاط و سرزندگی جامعه می شود و دیگری به محل معتادین و ایجاد ترافیک در شهر تبدیل می شود.
به نظر می رسد مجریان ساخت پیاده روی بافت مرکزی رشت نیز همان گونه که شهردار رشت اظهار داشته است با انجام مطالعات گوناگون روی پروژه های مختلف به این مکان جهت ساخت پیاده راه رسیده است که در آینده بتوان بدون مزاحمت برای کسبه ، ایجاد امنیت و آرامش جهت رفاه حال شهروندان بافت مرکزی شهر را به مکانی برای جذب گردشگران و ایجاد رفاه عمومی، آسایش و حضور مداوم شهروندان در این مکان را تسهیل نماید و همچنین بار ترافیکی و آلودگی شهری را به نسبت زیادی کاهش دهد. از همین رو این القای این باور که هیچ گونه زیرساختی برای چنین طرح هائی در نظر گرفته نشده است و چنین طرح هائی غیر کارشناسی است یک سخن سطحی و غیرقابل باور است.

زیرساخت بهانه است!

مشخص است که بحث زیرساخت بعضی منتقدین جهت مخالفت با طرح شهرداری بهانه ای برای ابراز مخالفت محسوب می شود و نشان دهنده این است که در مخالفت با پیاده رو سازی هم عقاید جناحی و سیاسی خود را دخیل نموده اند. در کشور ما بسیاری از بزرگترین کارهایی که انجام شده با مشکلات بزرگ زیرساختی و عدم پشتوانه سازی همراه بوده و ما این را به طور مثال در پرداخت یارانه ها و یا ساخت مسکن مهر دیده ایم که چه آسیب های بزرگی را به اقتصاد کشور تحمیل نموده است. ولی بسیاری کسانی که خود را مدافع مردم می دانسته اند یک بار نیز در مخالفت با این مساله سند و سخنی ابراز نکرده اند. همین طور در مساله تحریم ها وقتی رئیس دولت سابق قطعنامه ها را کاغذ پاره خواند، بسیاری می توانستند صحبت از این بنمایند که زیرساخت های کشور ما برای مقابله با تحریم ها بدون توجه به اقتصاد مقاومتی فراهم نیست و چنین سخنانی نابخردانه محسوب می شود. ولی گویا یا زورشان نرسیده و یا مساله ای به نام زیرساخت برایشان اهمیت نداشته است.

متاسفانه حال زیرساخت اسم رمز مخالفت بسیاری از منتقدانی شده است که در تصمیمات بزرگ تر کشوری که عدم وجود زیرساخت در آن کاملا هویدا و آشکار بود زبان سکوت اختیار کرده و اجازه دادند که چنین تصمیماتی اجرائی شود. حال چگونه می خواهیم در مقابل یک تصمیم اجرائی و قانونی کار با شعار عدم زیرساخت ایستادگی نمائیم و موجبات تنش اجتماعی در شهر را فراهم نمائیم. اجازه دهید همان گونه که به تصمیمات کلان کشوری نیز احترام می گذارید به تصمیم گیری های مدیریت شهری نیز که در سطح کلان استان مورد مشورت و تصویب قرار می گیرد احترام گذاشته شود.


کنایه نعیمی رز به مدیرکل گمرک آستارا

تابناک گیلان: صفر نعیمی‌رز امروز نماینده مردم آستارا با انتقاد از عملکرد گمرک این شهرستان اظهار کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، مدیر کل گمرک آستارا ۲۵ روز در تهران و پنج روز در آستارا است که دو روزش را در اتاق فرماندار سپری می‌کند.

وی با بیان اینکه حراست گمرک آستارا به مسئولیت خود نمی‌پردازد، افزود: تمام این موارد به مسئولان عالی گمرک انتقال و به مسئولان گمرک آستارا نیز تذکر داده شده است.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی، گمرک این شهرستان مرزی را بی‌سر و سامان خواند و تصریح کرد: برخی‌ها با ابزار رعب و وحشت سعی در تخریب نماینده آستارا را دارند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار