بررسی حوزه سلامت در گیلان؛
اگر ساختار بازارهای مراقبت سلامت اصلاح نشود، مصارف کماکان فزاینده خواهد بود؛ به ویژه آن که افراد سالمند، مصرف کنندگان بالای مراقبت های سلامت هستند و با افزایش طول عمر، این هزینه ها افزایش می یابد. ضمن این که مصارف سلامتی به ازای هر فرد مسن همگام با ...
کد خبر: ۱۱۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۲ 09 March 2015
به گزارش تابناک گیلان،مراقبت های سلامت، بخش بزرگی از درآمدهای کشورهای ثروتمند را مصرف می کند.

فشار بر بودجه های ملی نیز موجب افزایش فشارهای بین المللی شده است؛ این موضوع در قیمت گذاری داروها ـ که سهم عمده ای از رشد فزاینده هزینه های سلامت را برعهده دارند ـ نشان داده شده است. در حال حاضر، مراقبت های سلامتی به طور متوسط تا یک دهم تولید ناخالص داخلی کشورهای ثروتمند را به خود اختصاص می دهد.

این امر نشان می دهد چگونه کشورهای ثروتمند عملکرد بهتری در رابطه با پولهای کلان مصرف شده در مراقبت های سلامت داشته اند.

اگر ساختار بازارهای مراقبت سلامت اصلاح نشود، مصارف کماکان فزاینده خواهد بود؛ به ویژه آن که افراد سالمند، مصرف کنندگان بالای مراقبت های سلامت هستند و با افزایش طول عمر، این هزینه ها افزایش می یابد. ضمن این که مصارف سلامتی به ازای هر فرد مسن همگام با استانداردهای زیستی افزایش پیدا خواهد کرد.

در کشورهای اروپایی افزایش در مصرف سلامتی موجب شده بودجه های ملی از طیف مازاد به سمت کسری سوق پیدا کند و تأمین بودجه های سلامت ، نگرانی بسیار بزرگی را برای سیاست گذاران پدید آورده است.

دولت ها تلاش های متفاوتی را برای محدودسازی هزینه های سلامت و با روش های مختلف انجام داده اند؛ اگر چه این روشها برای مدت زمان کوتاهی اثر خوبی اعمال کرد، اما در نهایت به شکست انجامید. علت اصلی چرایی شکست این روشها، این بود که آنها نتوانستند موجب کارآیی بیشتر شوند و فقط سعی کردند فشار دراز مدتی را برای کنترل مصارف از طریق بهبود در فناوری اعمال کنند.

نماینده مردم آستانه در مجلس شورای اسلامی در خصوص مسائل موجود در حوزه سلامت
و سرانه آن در استان اظهاراتی را مطرح کرد که باید کمی نگران شویم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و کیاشهر در مجلس اعلام کرد: سرانه سلامت استان گیلان تنها ۲۵هزار تومان در نظر گرفته شده و این درحالی‌ است که سرانه ما باید حداقل ۹۸ هزار تومان باشد.

محمد حسین قربانی با اشاره به بحث کمبود اعتبارات در بخش درمان استان گیلان به خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از چالش‌های ما با وزارت بهداشت که حتی در صحن علنی هم مطرح شد و متاسفانه رای نیاورد، بحث سرانه سلامت در استانهای کشور بود.

وی ادامه داد: سرانه استان گیلان تنها ۲۵هزار تومان در نظر گرفته شده است و این درحالی‌ است که سرانه ما باید حداقل ۹۸ هزار تومان باشد.

سخنگوی گروه بهداشت و درمان مجلس بابیان اینکه  واگذاری سرانه درمانی استانها به مدیریت استانی باعث توزیع عادلانه خدمات درمانی می شود، افزود: اگرچه طرح ما متأسفانه در مجلس رأی نیاورد ولی امیدواریم در بعضی از استان‌ها، سرانه درمانی به مدیریت استانی واگذار شود تا میزان رسیدگی به شهرهای کوچک و محروم هم بیشتر بشود.

وی با بیان اینکه همه سرانه سلامت در اختیار وزارتخانه قرار می‌گیرد توضیح داد: با این روش، استان‌های قوی، قوی‌تر و بیمارستان‌های غنی، غنی‌تر می‌شوند و شهرهای و بیمارستان‌های ضعیف را نمی‌توانیم مدیریت کنیم و این از چالش‌های ما در حوزه بهداشت و درمان است.

قربانی همچنین کمبود نیروی انسانی در بخش علوم پزشکی و درمانی را یکی از چالش‌های فراروی درمان گیلان نام برد و افزود: در همه استان‌ها کمبود نیروی انسانی در بخش درمان وجود دارد ولی این کمبود در گیلان بیشتر مشاهده و احساس می‌شود.

وی نیروی متخصص کادر پزشکی و پرستاری را از کمبودهای حوزه سلامت در گیلان عنوان کرد و گفت: با رایزنی‌های که انجام‌گرفته است امیدواریم بتوانیم موافقت معاونت راهبردی ریاست جمهوری را در مورد تأمین نیروی انسانی جلب کنیم.

قربانی به فضاهای درمانی گیلان که سالیان سال به‌صورت نیمه‌کاره رهاشده بود اشاره کرد و ادامه داد: با آمدن وزیر بهاشت و درمان و آموزش پزشکی امیدواریم بیمارستان‌های نیمه‌کاره به چرخه ارائه خدمات درمانی بپیوندد و کمبود بیمارستانی و یا تخت‌های درمانی بویژه  در شهرهای کوچک و محروم جبران شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم آورده حضور وزیر به گیلان، منشأ خیر و برکت برای سلامت، چه از نظر زیرساخت و نیروی انسانی و چه ازنظر آموزش برای دانشگاه باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار