کد خبر: ۱۱۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰ 25 October 2015
استاندار گیلان با بیان اینکه در حوزه فرهنگ در سطح استان کم کاری شده است، تاکید کرد: مدیران اجرایی گیلان باید ارتقای فرهنگ را در اولویت فعالیت های خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی نجفی در دیدار با مدیرکل و معاونان نهاد کتابخانه های عمومی استان گیلان که صبح یک شنبه و با حضور جمعی از مدیران استانی برگزار شد، با اشاره به لزوم توجه مدیران اجرایی استان به حوزه فرهنگ اظهار کرد: متاسفانه اقداماتی که تا به امروز در حوزه فرهنگ در سطح استان انجام گرفته کافی نبوده و باید در این زمینه تلاش بیشتری شود.

وی با بیان اینکه ارتقای دانش و اندیشه مردم نوعی امر به معروف است، تصریح کرد: استان گیلان دارای پیشینه ای قوی در حوزه فرهنگ است که این پیشینه مهمترین ظرفیت استان برای ارتقای سطح اندیشه و فرهنگ گیلان محسوب می شود.

نماینده عالی دولت افزود: احترام به مردم با گسترش امور فرهنگی امکان پذیر است که در این میان نمی توان نقش کتاب و کتابخوانی را نادیده گرفت.

نجفی با تاکید بر لزوم برگزاری جلسات هم اندیشی در حوزه فرهنگی استان گفت: فضای فرهنگی گیلان باید فارغ از جهت گیری های سیاسی و صرفا در راستای ارتقای سطح اندیشه و تفکر باید گسترش یابد که در این زمینه نیازمند همگرایی و هم اندیشی با صاحب نظران در حوزه فرهنگ هستیم.

برخورداری از فضای کتابخانه حق همه مردم گیلان است

استاندار گیلان با اشاره به نقش کتاب و کتابخوانی در ارتقای سطح فرهنگ تاکید کرد: برخورداری از فضای کتابخانه ای برای مطالعه حق همه مردم گیلان بوده و حتی در روستاهای دور افتاده نیز باید فضایی به عنوان کتابخانه در نظر گرفته شود.

وی همچنین به لزوم پیگیری برای به اتمام رسیدن پروژه کتابخانه مرکزی رشت اشاره کرد و افزود: پیرو سفر رئیس جمهور به گیلان و تصویب تخصیص اعتبار ملی برای اتمام کتابخانه مرکزی رشت، جلسات متعددی برگزار شده تا بتوانیم این پروژه را به اتمام رسانده و به سرای فضای مطالعه استان اضافه کنیم.

نجفی با اشاره به سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی از درآمدهای شهرداری ها تاکید کرد: شهرداری ها در تمام شهرهای گیلان باید تعامل لازم با نهاد کتابخانه های عمومی را برقرار کرده و در زمینه اعطای سهم نیم درصدی کتابخانه ها به تفاهم با این نهاد برسند.

فعالیت ۱۰۰ کتابخانه عمومی در گیلان

در ادامه جلسه مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گیلان نیز با بیان اینکه ۱۰۰ کتابخانه عمومی در استان گیلان فعالیت می کنند، اظهار کرد: متاسفانه علیرغم اینکه استان گیلان نخستین استانی است که کتابخانه عمومی داشته اما در حال حاضر از شاخص های خوبی در زمینه فضای کتابخانه ای، نسخ کتاب و امانت دهی کتاب برخوردار نبوده و نیازمند توجه جدی به این حوزه است.

امیر محمد پور رتبه شاخص فضای کتابخانه ای گیلان در کشور را ۲۶ اعلام کرد و گفت: گیلان در شاخص نسخ کتاب در رتبه ۲۸ و در شاخص امانت دهی کتاب در رتبه ۱۷ کشور قرار گرفته که این آمار در خور مردم فرهنگی گیلان نیست.

۶ میلیارد تومان، بدهی شهرداری ها به کتابخانه های عمومی

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گیلان در ادامه با اشاره به سهم نیم درصدی کتابخانه های عمومی از درآمدهای شهرداری تصریح کرد: هرچند در برخی از شهرهای گیلان مثل رشت سهم عمده ای از نیم درصد کتابخانه های عمومی پرداخت شده ولی هنوز در بسیاری از شهرهای استان با مشکل نداشتن توانایی مالی شهرداری ها برای پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه ها روبرو هستیم.

محمد پور با اعلام بدهی ۶ میلیاردی شهرداری ها به کتابخانه های عمومی استان گفت: خوشبختانه با تعامل خوبی که با شهرداران در این زمینه برقرار شده، قرار بر این شده تا این بدهی ها در پروژه های عمرانی به صورت تهاتری تسویه شود.

ایجاد کتابخانه در سرای محلات رشت

در ادامه این جلسه شهردار رشت نیز با تاکید بر لزوم همکاری های مستمر مدیران در حوزه فرهنگی اظهار کرد: هرچند نهاد کتابخانه های عمومی متولی اصلی ترویج کتابخوانی در استان است ولی، سایر مدیران اجرایی نیز می توانند با طرح های فرهنگی این نهاد را در رسیدن به اهداف خود یاری دهند.

محمد علی ثابت قدم ادامه داد: سرای محلات رشت یکی از بهترین مکان ها برای تاسیس کتابخانه هایی کوچک است تا بتوان فرهنگ مطالعه را به عمق محلات شهر برده و آن را گسترش داد.

وی افزود: در حال حاضر کلیه سرای محلات در شهر رشت دارای کتابخانه هستند.

در پایان این جلسه مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی گیلان با اهدای لوح تقدیر و کارت عضویت سراسری کتابخانه به استاندار گیلان از مساعدت های وی در زمینه کتاب و کتابخوانی و گسترش فضای مطالعه در سطح استان تقدیر کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار