کد خبر: ۱۱۵۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱ 21 October 2015

محمد اخوان / تابناک گیلان: اصولاً برنامه ­ریزی توسعه فرآیندی کاملاً علمی و تجربی است که بر چهار رکن اساسی شامل: اهداف، سیاست­ها، منابع و امکانات و سازمان­های اجرایی استوار است.

هر یک از عناصر مذکور در چرخه توسعه بر دیگری اثرگذار است به­ نحوی که ممکن است ضعف در هر یک از آنها به ناکارآمدی برنامه منجر گردد. طبیعی است که برنامه مدون توسعه در گیلان (منطقه­ ای) نمی­تواند خارج از چارچوب اهداف کل برنامه باشد.

لذا با امکان­ سنجی منطقه­ ای و تعیین سیاست­ها و تدوین الگوهای مشخص که سطوح توسعه بر مبنای زیرساخت­ها طراحی و مهندسی می­شود،می­توانیم به اهداف برنامه در توسعه منطقه ­ای دست یابیم.

به­عنوان مثال،جهت­ گیری توسعه در استان­های شمالی از محوریت کشاورزی به سمت توسعه صنایع کوچک و متوسط نوعی تغییر سیاست در رسیدن به اهداف تلقی می­شود و این رویکرد یقیناً به­ معنای عدم توجه به بخش کشاورزی نخواهد بود، بلکه محور قرار دادن توسعه صنعتی ضمن حمایت از بخش کشاورزی ما را در رسیدن به اهداف برنامه که همانا اشتغال­زایی، فقرزدایی، افزایش تولید و درآمد ناخالص منطقه­ ای، ایجاد توازن متعارف اقتصادی و همچنین رفاه اجتماعی که لازمه تعالی انسان است یاری خواهد کرد.

در مقدمه گفته شد که کشور از مدیریت و تصمیم­ گیری عمومی از بالا به پایین بدون توجه کامل به ملاحظات منطقه ­ای رنج می­برد و تقریباً جای هیچ­ گونه تصمیم­ گیری کلی برای مدیران محلی باقی نمی­ماند. اگر به نحوه بودجه­ ریزی و تصمیم­ گیری­های پولی نیز نگریسته شود،سهم مدیریت استانی در این بخش تنها به تخصیص وام­های مورد نیاز صنایع کوچک در قالب تبصره­های تکلیفی و اجرای طرح­های عمرانی کوچک و غیر راهبردی محدود شده است.

به همراه این محدودیت، در مرکز تصمیم­ گیری نیز گروه­های فشاری توانستند با استفاده از رانت و نفوذ سیاسی، طرح­های عمرانی و اقتصادی دولتی غیرموجه وفاقد توجیه اقتصادی را در برخی از مناطق شان اجرا کنند که نتیجه آن انهدام و هدر رفتن سرمایه ونابودی منابع طبیعی وخسارت به محیط ­زیست بوده است.

عدم توجه به سرفصل­های محلی توسعه نه­ تنها پیشرفت کمی را باعث نشد،بلکه نیل به پیشرفت عمودی حاصل از فن­آوری بالا نیز عواقب بحران به­ وجود آمده را رفع نخواهد کرد.

برای مثال توزیع بی­ ضابطه اراضی برای ساخت مسکن کم طبقه، انهدام مزارع برنج برای ساخت ­وساز شهری و روستایی چنان وسیع بوده است که شاید رقم کلیشه­ ای وجود 230 هزار هکتار شالیزار در استان گیلان حقیقت خارجی نداشته باشد.

در چنین شرایطی که شعار افزایش تولید در سطح داده می­شود و سیاستی برای دستیابی به فن­آوری آن از راه تحقیق یا حتی واردات فن­آوری وجود ندارد،شالیزارها یکی پس از دیگری به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده برنج و نداشتن یارای رقابت در برابر برنج خارجی خشکانده و به جای آنها اماکن صنعتی و خدماتی و تفریحی ساخته می­شود.

در حالی که کشورهای بسیاری راه صحیح توسعه را در تخصص،تولید انبوه و صدور خدمات راهبردی می­دانند و دورنمای بلند مدتی را برای خود ترسیم کرده­اند،اماهنوز کشور ما سیاست منسجمی برای هویت­ بخشی به راهبردهای ملی توسعه اقتصادی اتخاذ نکرده است.

به­ همین دلیل مشخص نیست که بعد از پایان یافتن منابع نفت، کشورمان با چه هویت کلانی در اقتصاد جهانی ایفای نقش خواهد کرد. این در حالی است که عربستان با وجود شرایط بهتری از نظر منابع نفتی، توسعه صنایع سنگین فلزگدازی و شیمیایی و ارائه خدمات کشتیرانی را به عنوان دو راهبرد اصلی توسعه اقتصاد غیرنفتی خود انتخاب کرده است.

در کشور ما در بعد ملی چنین فضایی ترسیم نشده است و در بعد استانی نیز به تبع توجه کافی به پرورش اقتصاد محلی به­عنوان بخشی از یک اقتصاد کلان برخوردار از الگوی پایدار و هدفمند وجود ندارد. در حالی که کشت برنج و چای، جنگل و گردشگری به­عنوان سرفصل­های اصلی توسعه محلی استان گیلان شناخته می­شوند،اما هر کدام از آنها در سه دهه گذشته به­جای برخورداری از حمایت با شکست و پس­روی­های بزرگی مواجه شده­اند.

محصول مزارع چای به­ دلیل عدم اصلاح ساختاری با بی­ رغبتی مشتریان مواجه هستند، جنگل­ها به­ دلیل انهدام غیرقابل بازگشت رمق چندانی ندارند و گردشگری نیزبه­ دلیل ساختار ضعیف دولتی و ایجاد نشدن جاذبه­ های سودآوری تقریباً متروک مانده است.

در چنین فضایی تنها آنچه مبتنی بر برنامه­ریزی به پیش می­رود توسعه شهری است و طرح­های جامع شهری تنها نقشه­ های موجود برای ترسیم فضای آینده هستند. البته باید دانست هم­ اکنون بسیاری از شهرها نیز در این طرح­ها براساس اطلاعات سه دهه گذشته دارای طرح تفصیلی هستند که از نوآوری و به­ روزرسانی آنها به­دلیل نداشتن اختیارات لازم عاجز مانده­اند.

اما شناسنامه ویژه یا به عبارت دیگرنقشه راه توسعه استان گیلان یا هر استان دیگری به­واقع وجود ندارد و باز هم اختیارات مدیران محلی صرفاً برای موارد اورژانسی و غیرکلان است.


تدبیرشرق/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار