۲۲ واحد صنعتی، خدماتی و معدنی سبز استان اصفهان شنبه شب در مراسمی در استانداری اصفهان مورد تجلیل قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۱۵۰۴۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۱ 20 January 2024

صنایع سبز به واحدهایی گفته می‌شود که در تولید خود روش‌های سازگار با محیط زیست را به کار می‌گیرند یا محصولات سازگار با محیط زیست تولید می‌کنند.

واحدهای صنعتی و تولیدی سبز استان اصفهان در مراسمی به مناسبت « هفته هوای پاک» مورد تجلیل قرار گرفتند و در این رویداد بر حساس‌سازی صنایع نسبت به مقوله محیط زیست و سرمایه‌گذاری در این زمینه تاکید شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در این مراسم گفت: صنایع سبز برگزیده بر اساس شاخص هایی مانند مصرف انرژی، ارتقای سطح دانش و فرهنگ محیط زیستی، جایگزینی انرژی های پاک و اخذ گواهینامه‌های مربوطه انتخاب شده اند.

احمدرضا لاهیجان‌زاده افزود: امسال ۳۰۵ واحد صنعتی، خدماتی و معدنی در کشور متقاضی شرکت در رقابت انتخاب واحدهای سبز بودند که از بین آنها، چهار واحد برگزیده سبز، ۲۴ واحد صنعتی سبز، هشت واحد خدماتی سبز و یک واحد معدنی سبز انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه ۵۸ واحد نیز در استان اصفهان متقاضی شرکت در این رقابت بودند، ادامه داد: ۲۲ واحد از بین آنها شامل ۱۷ واحد صنعتی، چهار خدماتی و یک معدنی به سازمان حفاظت محیط زیست کشور معرفی شد.

رتبه نخست اصفهان در زمینه صنایع سبز

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه ۹ درصد از متقاضیان شرکت در رقابت صنایع سبز کشور از استان اصفهان بودند، تاکید کرد: ۳۵ درصد از منتخبان کشوری از اصفهان بودند و این استان رتبه نخست صنایع سبز کشور را کسب کرد.

لاهیجان‌زاده افزود: ۶ واحد صنعتی، یک واحد خدماتی و یک واحد معدنی سبز و یک واحد برگزیده از بین منتخبان سراسری از استان اصفهان بودند.

وی خاطرنشان کرد: ۲ واحد صنعتی و ۲ واحد خدماتی از استان اصفهان نیز شایسته سپاس در کشور شدند.

ضرورت حساس‌سازی صنایع نسبت به محیط زیست

استاندار اصفهان نیز در این مراسم گفت: آموزش مباحث محیط زیست باید به‌طور جدی در دستور کار قرار گیرد و حتی از مقاطع دبستان آغاز شود.

سید رضا مرتضوی با بیان اینکه ما باید اهمیت محیط زیست را به نسل آینده آموزش دهیم، افزود: صنایع سبز، الگوهای برگزیده برای سایر واحدهای صنعتی و تولیدی هستند اما در کنار معرفی و تجلیل آنها باید زمینه حساس‌سازی سایر واحدها و بنگاه‌های اقتصادی نسبت به مقوله محیط زیست نیز فراهم شود.

وی ادامه داد: لازم است در یک برنامه منسجم برای حساس‌سازی واحدهای صنعتی، اعتمادسازی میان واحدها و حوزه‌های محیط زیستی و فراهم کردن شرایط ارزیابی و آموزش آنها اقدام شود.

استاندار اصفهان اظهار کرد: اگر این اتفاق در مجموعه بنگاه های اقتصادی رقم بخورد و سیستم های پایش و رصد فعال شود، همه واحدها در این زمینه احساس دغدغه خواهند کرد.
وی با بیان اینکه صنایع سبز به عنوان الگو می توانند در این زمینه پیشرو باشند، تاکید کرد: حفظ و توسعه محیط زیست هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری برای آیندگان است.

مرتضوی اضافه کرد: اگر برای حساس‌سازی و اعتمادسازی واحدهای صنعتی در زمینه محیط زیست کار شود تعداد بنگاه های اقتصادی سبز به‌صورت تصاعدی افزایش می یابد.

وی همچنین گفت: شرایط اصفهان در رقابت صنایع سبز کشور نشان می دهد که این استان بلوغ فکری قابل توجهی در این زمینه دارد.

نبود مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این مراسم گفت: این استان با سه چالش اصلی کم آبی، آلودگی هوا و فرونشست زمین مواجه است بطوریکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۷ روز هوای اصفهان ناسالم بوده است.

منصور شیشه‌فروش با اشاره به تشکیل قرارگاه مقابله با آلودگی هوا در استانداری اصفهان، افزود: بسته های پیشنهادی استان برای کاهش آلودگی هوا که نیاز به حمایت ملی دارد در این قرارگاه مطرح شد و از جمله نتایج فعالیت آن می توان به عدم مصرف سوخت مازوت در نیروگاه های اصفهان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مشارکت اجتماعی صنایع در مقوله محیط زیست از اهمیت خاصی برخوردار است، اظهار کرد: ۳۲ حریق در صنایع بزرگ استان از ابتدای سالجاری تاکنون اتفاق افتاده و لازم است که واحدهای صنعتی نسبت به رعایت موازین ایمنی اهتمام بیشتری داشته باشند.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان نیز گفت: شهرک های صنعتی از ابتدا با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد می شوند و مطالعات و ارزیابی های زیست محیطی از آنها صورت می گیرد.

رسول سواری افزود: یکی از راهکارهای ما برای رعایت هرچه بیشتر شاخص های محیط زیستی، ایجاد شهرک های صنعتی تخصصی در استان اصفهان است.

وی برخی از این شهرک های تخصصی را کیف و کفش، فرآوری مواد معدنی نایین و صنایع دارویی دانست و تصریح کرد: ایجاد چنین شهرک هایی سبب می شود تا نظارت بهتری بر روی آنها انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار