مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: ترکیب نشانه‌های برجای مانده از خانه‌های تخریب شده به همراه پهنه سبزی که احیا شده است، ریختی از فضای شهری به وجود آورده که اتفاقات گذشته این بافت تاریخی را روایت گری می‌کند.
کد خبر: ۱۱۴۵۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۳ 26 December 2023

محمدعلی ایزدخواستی افزود: این منطقه به شدت سبز بوده است و نقطه های سبز، همان باغچه‌های خانه‌های تخریب شده بودند که بر اساس عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ احیا و درخت کاری شده اند.

«گذر آقا نجفی» عنوان پروژه‌ ای در بافت تاریخی شرق میدان امام ( ره) در محله ای مشهور به "پشت گنبد" است که در سال‌های گذشته موجب تخریب ۱۲ خانه تاریخی این بافت شد، اما عاقبت با پیگیری‌ فعالان میراث‌فرهنگی و ابلاغ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی متوقف شد.

شورای عالی معماری و شهرسازی در مصوبه ۱۶ مهرماهِ سال ۱۳۹۹ مخالفت صریح خود را با ایجاد هرگونه گذر و تخریب اعلام و بر ساماندهی بخش‌های تخریب شده با ایجاد و احیا فضاهای شهری پشتیبان محله و میدان امام تاکید کرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان اظهار داشت: این مکان که در اثر آزادسازی‌ها و تخریب‌های سال‌های گذشته به یک فضای مخروبه تبدیل شده بود، به یک فضای شهری پیاده مدار تبدیل شد و نوع طراحی آن هم سایه‌ای از بافت تاریخی ست.

ایزدخواستی یادآور شد: بنا بود که این مکان به صورت یک دسترسی از خیابان حافظ باشد که با توجه به‌ عرض آن و عبور خودرو از بافت تاریخی و کنار مسجد شیخ لطف‌الله که آسیب جدی به این بنا وارد می‌کرد، مطالبات اجتماعی شکل گرفت و با ورود شورای عالی معماری و شهرسازی پروژه خیابان‌ سازی متوقف شد.

وی ادامه داد: باتوجه به آزادسازی‌ها و تخریب‌های انجام گرفته در این محدوده، این مکان به صورت یک فضای مخروبه و بی دفاع تبدیل شده بود که به همین دلیل از ۲ سال پیش و با توجه به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی برای ساماندهی این محدوده وارد عمل شدیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار