مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:
کد خبر: ۱۱۳۵۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۹ 02 November 2023

تابناک/گیلان مدیرکل میراث فرهنگی گیلان، از تدوین پرونده ثبت ملی خیکی پنیر به دنبال برگزاری این جشنواره دانست و یادآور شد: پرونده مذکور به وزارت میراث فرهنگی ارسال می شود تا روش تهیه و فرآوری پنیر خیکی را در فهرست آثار ملی کشور ثبت کنیم به گزارش خبرنگارتابناک گیلان.
ولی جهانی عصر امروز، ۱۱ آبان ماه در حاشیه برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی «خیکی پنیر» که در منطقه گردشگری اطاقور شهرستان لنگرود برگزار شد، با بیان اینکه خیکی پنیر یا پنیر جلدی سابقه تاریخی دارد، اظهار کرد: با توجه به کاوش های باستان شناسی انجام شده، قدمت این پنیر محلی به دوره اشکانیان برمی‌گردد.
وی شغل اصلی مردمان منطقه اطاقور را دامداری دانست و افزود: به دنبال معرفی پنیر خیکی به عنوان برند سوغات اطاقور هستیم.


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان هدف از برگزاری جشنواره های فرهنگی و تاریخی را احیای هنرهای سنتی و صنایع دستی گذشته و سوغات محلی هر شهرستان دانست و عنوان کرد: به دنبال رونق گردشگری به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار هستیم.


جهانی با اشاره به استقبال خوب مردم و گردشگران از نخستین جشنواره خیکی پنیر، اضافه کرد: مردم زیادی با این پنیر محلی خاطره دارند؛ خیکی پنیر اکنون خیلی کمیاب شده و باید این محصول محلی طبیعی را بیشتر به مردم ایران و مردم جهان معرفی کنیم.


وی همچنین از تدوین پرونده ثبت ملی خیکی پنیر به دنبال برگزاری این جشنواره دانست و یادآور شد: پرونده مذکور به وزارت میراث فرهنگی ارسال می شود تا روش تهیه و فرآوری پنیر خیکی را در فهرست آثار ملی کشور ثبت کنیم.

محمود اسکندری، شهردار اطاقور نیز، از استقبال بالغ بر ۵۰۰۰ نفری مردم از نخستین جشنواره فرهنگی «خیکی پنیر» در منطقه گردشگری اطاقور خبر داد و خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک اداره کل میراث فرهنگی استان موفق به ثبت ملی این جشنواره شویم.

وی هدف از برگزاری جشنواره خیکی پنیر را شناساندن بیشتر شهر اطاقور دانست و گفت: صنایع دستی و محصولات لبنی عرضه شده در این جشنواره توسط مردم منطقه اطاقور تولید شده است.

شهردار اطاقور، برگزاری جشنواره مذکور را موجب ایجاد فضایی شاد و مفرح دانست و اضافه کرد: در راستای فروش محصولات لبنی دامداران و صنایع دستی هنرمندان، شاهد درآمد دو میلیارد تومانی مردم منطقه هستیم و قطعا ثبت ملی این جشنواره به درآمدزایی بیشتر کمک می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار