بزرگداشت حافظ شیرازی فردا پنجشنبه ۲۰ مهر در شیراز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۵ 11 October 2023

شیراز، فردا میزبان بزرگداشت حافظبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس،مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت :آیین یادروز حافظ شیرازی شامگاه پنجشنبه ۲۰ مهر با حضور رئیس جمهور در حافظیه برگزار می‌شود.

سید موید محسن‌نژاد افزود : نشست‌های علمی یادروز حافظ ۲۰ مهر با حضور اساتید ادب فارسی در قالب ۶ سخنرانی برگزار می شود .

رونمایی از تمبر و نشان بین‌المللی حافظ و برپایی بداهه‌نویسی استادان خوشنویس از دیگر برنامه های یادروز حافظ است .

بداهه‌نویسی استادان خوشنویس برهان توسلی اردکانی و احمدرضا حبیب زاده، علی هوشمند و نگار علیان، رضا اعظمی و امیراسماعیل کاظمی سرچشمه، محمدجعفر خلیفه لیراوی و مهدی یزدان پرست و مهدی کیان مهر و روح الله محرری در جوار آرامگاه این غزل‌سرای نامدار برپا شده است و مردم می‌توانند در ساعت‌های ۱۶ تا ۲۰ از آن بازدید کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه یاد روز حافظ در روز پنجشنبه ۲۰ مهرماه با حضور مقامات کشوری، استانی و شعرا و فرهیختگان بر سرمزار حافظ برگزار می‌شود، امکان بازدید عمومی از آرامگاه حافظ در این روز از ساعت هشت صبح تا ۱۵:۳۰ میسر است.

خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی، بزرگ‌ترین غزلسرای فارسی زبان و یکی از شاعران نامدار جهان است که با بهره گیری از قرآن، اشراف بر دانش زمان خود و شعر شاعران نامدار قبل از خود توانست ماندگارترین ،شیواترین و کامل‌ترین بیان تغزلی در شعر فارسی را بسراید .
بعد زیبایی شناسی از ظرفیت‌های برجسته در کلام حافظ است که هر خواننده‌ای با هرسطح بینش و معرفتی را سر ذوق می‌آورد.
استفاده از تکرار واژه‌ها و اصوات در یک بیت، یا مصرع، به کاربردن آرایه‌های ادبی از جمله ایهام و ابهام در معنا و کلام، بهره گیری از طنز آشکار و نهان در ابیات از وجوه زیبایی شناسی در شعر حافظ است.
بینش نهفته در شعر حافظ چنان عمیق است که با گذشت ۷۰۰ سال از ظهور این اندیشه، همچنان کلام حافظ در زمان و مکان جاری است و محملی شده تا در بیستم مهر ماه سالروز بزرگداشت حافظ، مشتاقان و دلدادگان حافظ در آرامگاه این شاعر نامدار گرد هم آیند.

 

برچسب ها: بزرگداشت ، حافظ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار