کد خبر: ۱۱۲۱۹۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴ 22 August 2023
    به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، هم‌زمان با فرا رسیدن هفته دولت، دکتر حشمت‌اله علی‌نژاد رییس دانشگاه مازندران به تشریح عملکرد ۲۱ ماهه بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی استان پرداخت.

       متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

       ضمن عرض سلام و ادب و احترام و گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و به‌ویژه شهیدان رجایی و باهنر، در آستانه فرا رسیدن هفته دولت، این  هفته را به دولت مردمی و تحقق‌خواه سیزدهم تبریک عرض می‌کنم.

       دانشگاه مازندران به عنوان دانشگاه جامع، مادر و معین استان، دارای ۱۳هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، ۴۱۰ عضو هیات علمی و حدود ۴۸۰ یاور علمی بوده و از ۳ ضلع کارمند، دانشجو و استاد برخوردار است. در حوزه آموزشی، می‌توان به افزایش تعداد ۶۶ رشته - گرایش در مقطع دکتری به ۹۶ رشته - گرایش در سال۱۴۰۲، ۱۰۱ گرایش در مقطع کارشناسی ارشد به ۱۳۷ رشته گرایش، رشته‌های مقطع کارشناسی از ۴۶ رشته به ۵۳ رشته اشاره کرد.

       هم‌چنین افزایش تعداد دانشجویان دکتری از ۱۱۹۵ نفر به ۱۴۰۴ نفر، بیانگر توجه به ارتقا در حوزه تحصیلات تکمیلی بالاخص دکتری در دانشگاه معین و جامع است تا بتواند نیروهای انسانی متخصص را تحویل جامعه دهد. تعداد ۵ عضو هیات علمی در سال ۱۴۰۰ جذب شده بود که امسال این آمار به ۵۴ نفر ارتقا یافت.

       در راستای طرح تحول وزارت علوم و دولت مردمی سیزدهم با توجه به حضور دانشگاه در کنار دریای مازندران و دغدغه مقام معظم رهبری در برنامه هفتم در خصوص اقتصاد دریامحور، پس از ایجاد دانشکده علوم دریایی و محیطی، راه‌اندازی دانشکده فناوری‌های نوین و راهبردی، مجموعه علوم و فناوری‌های دریایی و تاسیس اسکله تحقیقاتی در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا، ارتقای جذب اعضای هیات علمی در این حوزه را آغاز نمودیم تا بتوانیم از ظرفیت‌های دریا در توسعه کشور استفاده کنیم.

       با عنایت به وضعیت استان مازندران با مزیت گردشگری، توسعه رشته گردشگری به‌خصوص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری  انجام شد و امسال، مقطع دکتری علوم گردشگری را هم به این گروه اضافه کردیم.

        یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری، موضوع اشتغال جوانان است. در همین راستا، دوره بورسیه صنعتی در دانشگاه‌های استان فعال شد و ما ۴۸ سهمیه جذب برای دانشجویان نخبه در دانشگاه و صنعت اختصاص دادیم. یعنی ۴۸ نفر از داوطلبان امسال در کنکور، پس از قبولی به‌عنوان بورسیه صنعتی، بخشی از زمان تحصیل خود را در صنعت طی می‌کنند که  هم از صنعت حقوق می‌گیرند و هم بعد از پایان تحصیل، برابر مدت تحصیل در صنعت سابقه اشتغال به کار دارند و حتی می‌توانند طرح سربازی خود را در آنجا طی کنند .برگزاری دوره‌های کهاد و افزایش مهارت‌آموزی در کنار تحصیل رشته‌های معمول و اجرای موفق طرح کوآپ و افزایش مهارت‌افزایی، از دیگر برنامه‌های ما بوده است.

       ما اکنون دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم را پیش رو داریم. دانشگاه‌های کارافرین و جامعه محور که باید در راستای رفع معضلات و مشکلات جامعه حرکت کنند و به مشکلات و معضلات پیرامون خود حساس باشند. دست‌آوردهایی در این حوزه کسب کردیم که برخی از این دست‌آوردها عبارت است از: برگزیده ‌شدن ستاد هفته پژوهش و فناوری استان با دبیری دانشگاه مازندران در کشور, کسب رتبه نخست هدایت شغلی و کاریابی کشور، کسب رتبه برتر در الگوها و تجارب دانشگاه در ارتباط با حوزه وزارت علوم، انتخاب طرح کوآپ به عنوان طرح ملی برگزیده در دانشگاه‌های کشور و تدوین شیوه‌نامه طرح ملی کواپ برای کلیه دانشگاه‌ها که از طرف وزارت علوم به دانشگاه مازندران سپرده شد و به‌نام دانشگاه مازندران به کل دانشگاه‌های کشور ارسال شد. برگزاری ۳۲ مورد دوره‌های مهارت‌افزایی و تخصصی برای دانشجویان، معرفی ۴۴۳ دانشجو برای دوره‌های کارورزی صنعت، برگزاری چهارمین رویداد ملی کوک با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی، برپایی دومین رویداد بهره‌وری در سال۱۴۰۱، برگزاری دومین رویداد ایمنی و محیط کار در سال ۱۴۰۱ و انعقاد ۲۹ مورد قرارداد پژوهشی دانشگاه با جامعه و صنعت از دیگر برنامه‌های انجام‌شده دانشگاه مازندران در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین بوده است.

       افزایش تعداد اعضای هیات علمی اعزامی به فرصت مطالعاتی از ۶ نفر در سال ۱۳۹۹ به ۱۸ نفر، ایجاد اولین مرکز پژوهشی مشترک و پژوهشگاه قوه قضاییه و دادگستری استان مازندران در کشور، تاسیس دفتر استانداردسازی با مشارکت اداره ‌کل استاندارد استان، ایجاد مرکز پایش سکونت‌گاه‌ها، راه‌اندازی مرکز تحقیقات و نوآوری علوم و فناوری‌های دریایی با مشارکت وزارت دفاع و دانشگاه مازندران در سال ۱۴۰۲, افتتاح تالار افتخارات و موزه دانشگاه و تجلیل از دانشمندان و برجستگان این دانشگاه باحضور وزیر علوم، حرکت به سمت مدیریت سبز و دولت الکترونیک، ارتقای مرتبه دانشگاه از رتبه ۷۴۰ در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۵۹۸ در سال ۲۰۲۲،  کسب رتبه ۷۰۱ تا ۸۰۰ در حوزه فنی و مهندسی و رتبه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ در حوزه علوم پایه بر اساس رتبه‌بندی تایمز از دیگر دست‌آوردهای این دانشگاه در این مدت 21 ماهه می‌باشد.

       رشد 100درصدی محققان پسا دکتری در سال جاری، رشد ۱۰۰% مبلغ پژوهشی گرنت و ایجاد گرنت‌کارت برای اعضای هیات علمی، رشد ۶ برابری فرصت مطالعاتی جامعه و صنعت، رشد ۳۰ درصدی نشریات ارتقایافته از جمله دست‌آوردهای دانشگاه در حوزه پژوهشی است.

       در حوزه بودجه واعتبارات، بودجه دانشگاه در سال۱۴۰۰، ۲۴۰ میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۳۱۰ میلیارد یعنی افزایش ۲۹ درصدی و در سال ۱۴۰۲ به ۴۴۰ میلیارد با رشد ۴۲ درصدی افزایش یافت. در حوزه تملکات دارایی‌های سرمایه‌ای، از ۱۳میلیارد تومان در سال۱۴۰۰ و در زمان آغاز تصدی اینجانب به ۳۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ با ۱۵۳درصد رشد و در سال ۱۴۰۲ به ۴۲ میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان و ۸ و نیم درصد رشد رسید. سرانه حق‌التحقیق و گرنت نیز از ۵ و نیم میلیون تومان در سال ۱۴۰۰ به ۲۷ میلیون و۲۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ ارتقا یافت که رشد بسیار چشم‌گیری داشت. هم‌چنین می‌توان به برپایی چندین کرسی آزاداندیشی و نقد و نظریه‌پردازی نیز در این دانشگاه اشاره کرد. 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار