کد خبر: ۱۱۱۹۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵ 08 August 2023

تابناک/گیلان مدیرکل شیلات گیلان از رهاسازی بیش از ۱۳۰ میلیون قطعه بچه‌ماهی در مصب رودخانه‌های منتهی به دریای خزر در این استان خبر داد و گفت: تعهد امسال شیلات ۱۶۰ میلیون قطعه بچه ماهی است.
کوروش خلیلی در گفت‌وگو با تابناک اظهار کرد: از ۱۸ خردادماه سال جاری که رهاسازی انواع بچه ماهیان استخوانی در رودخانه‌های استان گیلان آغاز شده تاکنون، بیش از ۱۳۰ میلیون قطعه انواع ماهیان استخوانی و خاویاری را رهاسازی کردیم.
وی با بیان اینکه بخش عمده بچه ماهی‌های رها شده گونه سفید بوده است، افزود: تعهد استانی ما برای سال جاری ۱۶۰ میلیون قطعه بچه ماهی است که با توجه به شرایط فعلی قطعا میزان عملکرد بالاتر از این میزان خواهد بود و با توجه به تلاش‌هایی که در دست اقدام است، به سمت ۲۰۰ میلیون قطعه حرکت می‌کنیم.
خلیلی تصریح کرد: یکی از موثرترین راه‌ها برای اینکه بتوانیم ذخایر آبزیان را حفظ کرده و شغل و حرفه صیادی را استمرار دهیم، ایجاد زمینه برای افزایش مشارکت جامعه صیادی در خصوص بازسازی ذخایر است که در این رابطه به همت شیلات هچری‌های ساحلی ابداع و شروع به کار کرده است.
وی با بیان اینکه هچری‌ها در واقع استخرهای ساحلی هستند، گفت: صیادان در اواخر فصل صید ماهیای نر و ماده را داخل آن می‌ریزند تا زمینه زاد و ولد طبیعی ماهیان فراهم شود و بعد هم بچه ماهی‌ها را تغذیه می‌کنند.
خلیلی با اشاره به اینکه در اواسط خردادماه لغایت تیرماه رهاسازی انجام می‌شود، افزود: شیلات گیلان فعالیت هچری‌ها را با هشت شرکت تعاونی شروع کرد و امروز ۲۵ شرکت تعاونی در این طرح مشارکت دارند.
مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر اینکه هدف از این کار تبیین اهمیت حفظ و بازسازی ذخایر برای ادامه فعالیت صیادی است، تصریح کرد: در حال حاضر استان گیلان سه مرکز بازسازی بزرگ دولتی دارد و سالانه در این سه مرکز بازسازی، میلیون‌ها بچه ماهی تولید و رهاسازی می‌شود، زیرا یکی از وظایف حاکمیتی شیلات، بازسازی ذخایر است.
وی با اشاره به اینکه در سنوات قبل به دلایل مختلف از جمله مسائل بودجه ای و اعتبارات عملا لارو رهاسازی می‌شد، افزود: چون مباحث ضریب بازماندگی برای ما مهم است، تلاش می کنیم تا لاروها بزرگتر شوند و به وزن چند گرمی برسند.
خلیلی با بیان اینکه اثر رهاسازی بچه ماهی پس از وارد شده به رودخانه و سپس حرکت به سمت دریا را تا سه سال آینده می‌بینیم، تاکید کرد: به دلیل تامین بودجه مراکز بازسازی که بسیار بیشتر از سنوات قبل اتفاق افتاده و با تلاش عزیزان شیلات در مراکز بازسازی ذخایر، امسال در حوزه بچه ماهی سفید بالای یک گرم رهاسازی داشتیم.
وی با اشاره به اینکه هرچه بتوانیم بچه ماهی را موثرتر، یعنی با وزن بالاتر وارد رودخانه کنیم موفق‌تر خواهیم بود، گفت: الان ماهی سوف را بالای پنج تا هفت گرم، کپور دریایی را بالای سه تا پنج گرم رهاسازی می کنیم و تلاش داریم که بچه ماهیان سفید را بیش از یک گرم رهاسازی و وارد سیستم کنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار