کد خبر: ۱۰۷۳۸۵۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳ 25 October 2022

 

 

حفاظت از تنوع زیستی، سلامت و کیفیت محیط زیست و مقابله با آلودگی های نفتی و آلودگی هایی که منشا خشکی دارند از موضوع هایی است که قرار است در هفتمین نشست مقامات عالی رتبه محیط زیست کشورهای حاشیه دریای خزر به میزبانی کشورمان در سال 2024  برگزار شود؛ این موضوع در بیانیه پایانی نشست مقامات عالی رتبه محیط زیست کشورهای حاشیه دریای خزر در باکو عنوان شد. 

وضعیت بزرگ ترین دریاچه جهان اینروزها از هر زمان دیگری نگران کننده تر است. کاهش تراز آب و افزایش آلاینده ها، به خطر افتادن تنوع زیستی، حفظ معیشت مردم منطقه، آلودگی های نفتی، صنعتی و میکروبی، وضعیت نگران کننده ماهیان خاویاری و گونه های جانوری مانند "فوک خزری" از جمله مسائلی است که هر روز وضعیتی وخیم تر پیدا می کند.

 

زباله‌های بسیاری از شهرهای حاشیه دریای خزر در ساحل این دریاچه هر روز بیش از پیش به چشم می خورد و ورود شیرآبه آن‌ها به دریا به یک بحران جدی تبدیل شده است. علاوه بر این، فاضلاب بسیاری از شهرهای استان‌های شمالی کشور نیز وارد این دریاچه می‌شود و تعداد انگشت شماری از شهرهای استان‌های حاشیه خزر دارای سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب هستند و فاضلاب سایر شهرها وارد چاه‌های جذبی و منابع آب‌ زیرزمینی و در نهایت دریای خزر می‌شود. این یعنی هر نوع آلودگی از سموم کودهای شیمیایی گرفته تا پساب صنایع به خزر می ریزد

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار