کد خبر: ۱۰۶۶۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸ 06 September 2022

استاندار گیلان با بیان اینکه تالاب انزلی در سالهای اخیر با آسیب های جدی مواجه شده است، گفت: در وضعیت امروز این تالاب بین المللی، ما میراث‌دار نگرش‌های غیرکارشناسی پیشینیان هستیم که موجب شده به گونه‌ای خشک شود که حتی آبراهه‌ای هم وجود نداشته باشد.

به گزارش تابناک گیلان به نقل از ایرنا ، اسدالله عباسی روز سه‌شنبه در نشست کمیته ملی احیای تالاب انزلی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مدیران کل، دستگاه قضایی و فرمانداران شهرستان‌های رشت، انزلی، خمام و صومعه سرا برگزار شد، افزود: همه به نحوی دست خود را بر گلوی این تالاب نهاده و راه تنفس آن را بسته اند و این مشکل جز با کار جهادی مدیریت نمی شود و وضعیت آن بهبود نمی‌یابد.
 وی تصریح کرد: تالاب انزلی شناسنامه گیلان و زیستگاه طبیعی و جانوری ارزشمندی است که اگر از بین برود مواهب طبیعی استان و کشور از بین می‌رود.  
عباسی اضافه کرد: هر کسی و مجموعه ای به شکلی چنگ بر این زیبایی‌ها و مواهب طبیعی گیلان زده و آنها را خدشه کرده‌ است و در این خطه  تصویر منسجمی برای همپوشانی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه برخی بی‌رحمانه محیط زیست را مورد تاخت و تاز قرار داده اند، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی بر اساس کدام شاخصه موج شکن احداث کرده و این اجازه چگونه صادر شده است؟
وی تصریح کرد : تالاب انزلی با ورود موج های خزر و آب‌های سالمی که از رودخانه‌ها بدان وارد می‌شد زنده بود اما اکنون با ورود رسوبات و عقب‌نشینی دریا امکان ورود آب به تالاب انزلی گرفته شده است، از این‌رو با تشکیل قرارگاه جهادی احیای تالاب را در دستور کار خود قرار داده ایم.
وی در این جلسه از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا اختیارات محیط زیست گیلان به استانداری واگذار شود که در این صورت می‌توان از همه عوامل و ظرفیت استان برای حفظ محیط زیست این خطه استفاده کرد.
استاندار گیلان تصریح کرد: با واگذاری این اختیارات به استانداری، مدیران باید جهادی عمل کنند و ما نیز می‌توانیم در طول هفته در اینجا مستقر شده و به نمایندگی از سازمان محیط زیست کشور و رئیس جمهور این مشکل را مرتفع کنیم.  
وی گفت: بر تالاب انزلی گره‌های بسیاری زده شده که بازکردن آنها کاری سخت و دشوار است و تصمیمات غیرکارشناسی بدون توجه به فرضیه‌ها و پژوهش‌های مربوطه، تالاب را در وضعیت تاسف‌بار کنونی قرار داده است ما در کنار زردجوب و گوهررود به دنبال یافتن منشا آلودگی‌ها هستیم و کارهای اورژانسی انجام داده‌ و تصمیماتی گرفته‌ایم تا منشا فاضلاب‌ها را حذف کنیم.  
وی تاکید کرد: برای ساماندهی فاضلاب انزلی و صومعه‌سرا ۳۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری اختصاص داده شده اما دستگاه‌ها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند.
عباسی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید به تعهدات خود عمل کند، افزود: برای فاضلاب زندان لاکان رشت هم که سر منشا این آلودگی‌هاست ۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت که تاکنون تصفیه خانه آن راه اندازی شده و برای احداث تصفیه‌خانه‌های ۴ بیمارستان رشت نیز ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تعیین شده که تا کنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.  
وی تصریح کرد: از این پس محیط زیست بدون اغماض با همه کسانی که بر تالاب دست درازی و فاضلاب را در آن رها می کنند برخورد قانونی و جدی نموده و آنها را به دستگاه قضا معرفی می کند زیرا زندگی و حیات ما وابسته به تالاب و حفظ این محیط زیست و طبیعت خدادادی است.
استاندار گیلان تصریح کرد : ما به کسانی که به سفره مردم رحم نمی کنند، رحم نخواهیم کرد.
وی تاکید کرد: در مرحله اول باید حریم تالاب و حقوق مکتسبه افراد به سرعت تعیین شود و در این مسیر نباید فرصت را از دست داد.
 وی عنوان کرد : الان تله های رسوب گیر گذاشته شده که برخی مخالف و عده ای موافق آن بودند اما همین اقدام جلوی ورود رسوب را گرفت، در واقع باید با نگاه علمی و دانش بنیان این پروژه انجام شود و تالاب را از رسوب خالی کنیم.
وی خاطر نشان کرد: برای جمع آوری سنبل آبی هم ۱۵ میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده بود که ۵ میلیارد آن در مرحله اول اختصاص یافت.
این مقام مسئول ادامه داد : باید نگاه و زاویه دید به این پروژه مبتنی بر ساختار گذشته محیط زیست نباشد و معضل این تالاب ارزشمند با نگرش جهادی پیگیری شود زیرا اگر مثل گذشته کار کنیم بر اثر انباشت رسوبات، تالاب انزلی به سرنوشت سراوان دچار خواهد شد.
وی گفت : در خصوص تلاب انزلی باید به طرح نویی برسیم که با سرعت بتوانیم برای مدیریت وبهبود وضعیت آن تصمیم جهادی بگیریم و اگر بطور هماهنگ با هم حرکت کنیم جلوی تهدیدات گرفته شده و فرصتی برای تالاب انزلی ایجاد خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار