آغاز سومین مرحله کاوش تپه‌های سیلک کاشان؛
در مرحله سوم کاوش تپه‌های سیلک کاشان، بقایای یک خانه مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد کشف شد.
کد خبر: ۱۰۶۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۹ 30 August 2022

رئیس موزه ملی ایران و سرپریت کاوش و بازنگری تپه‌های سیلک گفت: این طرح با هدف حفظ آثار در بستر اصلی باستان شناسی و با نگاه ساماندهی محیطی و ارائه تصویر روشن تری از تپه‌های سیلک در حال اجراست.
جبرئیل نوکنده افزود: در این مرحله از کاوش تاکنون بقایای یک خانه مسکونی مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد کشف شده است.
سرپرست طرح مرحله سوم بازنگری تپه‌های جهانی سیلک گفت: محوطه سیلک یک میراث جهانی است و پژوهش‌های آن هم باید جهانی باشد از این رو بخشی از آزمایش‌های مربوط به این پژوهش‌ها با همکاری پژوهشگران از سراسر دنیا اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه مرحله اول کاوش و بازنگری تپه‌های سیلک بین سال‌های ۸۰ تا ۸۵ با سرپرستی مرحوم صادق ملک شهمیرزادی و مرحله دوم طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ با سرپرستی حسن فاضلی اجرا شد، افزود: مرحله سوم این کاوش‌ها نیز در تپه‌های جنوبی در فضای کارگاهی حدود هشت در پنج متر در حال اجرا است.
نوکنده افزود: در روز‌های آینده سراغ لایه‌های پایین‌تر تپه‌های جنوبی سیلک می‌رویم که مربوط به پنج هزار و ۵۰۰ تا شش هزار سال پیش است.
مدیر پایگاه سیلک کاشان گفت: به کارگیری شیوه‌های جدید باستان شناسی مانند ژنتیک باستان شناسی و آنالیز‌های ایزوتوپیکی که در مورد تغذیه و تبار شناسی جوامع گذشته است در این مرحله از کاوش استفاده می‌شود.
جواد حسین زاده افزود: در این مرحله از کاوش بخش مسکونی تپه جنوبی سیلک با اعتبار دو میلیارد ریال تا هفته اول مهرماه بررسی، کاوش و بازنگری می‌شود.
محوطه باستانی سیلک از دو تپه شمالی و جنوبی و چندین محوطه گورستانی تشکیل شده که آثاری از هزاره هفتم پیش از میلاد تا آغاز دوره هخامنشی در آن کشف شده است.
نخستین پژوهش و کاوش میدانی در تپه‌های باستانی سیلک کاشان در سال ۱۳۱۲ شمسی توسط “رومن گیرشمن” فرانسوی انجام شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار