واثق کارگرنیا در جلسه با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان تأکید کرد
کد خبر: ۱۰۵۸۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳ 28 July 2022

رفع ناهماهنگی های اداری فی مابین شهرداری رشت و اداره کل میراث جهت ارایه خدمات مطلوب به شهروندانرفع ناهماهنگی های اداری فی مابین شهرداری رشت و اداره کل میراث جهت ارایه خدمات مطلوب به شهروندانرفع ناهماهنگی های اداری فی مابین شهرداری رشت و اداره کل میراث جهت ارایه خدمات مطلوب به شهروندانرفع ناهماهنگی های اداری فی مابین شهرداری رشت و اداره کل میراث جهت ارایه خدمات مطلوب به شهروندانرفع ناهماهنگی های اداری فی مابین شهرداری رشت و اداره کل میراث جهت ارایه خدمات مطلوب به شهروندان

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تابناک از  روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر رشت – جلسه مشترک فی مابین شورای اسلامی شهر ، شهرداری رشت و میراث فرهنگی استان با حضور رییس و اعضای شورا، سرپرست شهرداری و مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان صبح پنجم مرداد ماه در ساختمان شورای اسلامی شهر رشت برگزار گردید.

در آغاز جلسه محمد حسین واثق کارگرنیا رییس شورای اسلامی شهر رشت  ضمن خیر مقدم به مدیرکل میراثفرهنگی، صنایع دستی  و گردشگری استان و هیات همراه گفت: بواسطه وجود برخی موانع و مشکلات موجود بین دو مدیریت شهری و میراث فرهنگی در بسیاری از مواقع مشکلاتی بروز می کند که می باید در سایه ایجاد تعامل و ارتباط سازنده حل شوند، چرا که ناهماهنگی های بین اداری موجب بروز اختلال در ارایه خدمات مطلوب به مردم می شود و به همین دلیل نتوانسته ایم از تمامی ظرفیتها و پتانسیل¬های موجود مدیریت شهری به سود شهروندان عزیز، بهره وافی و کافی را ببریم.

وی در ادامه صحبتهایش گفت: شهری که روزی شهر اولین ها و بهترین ها بود، روز به روز از تاریخ کهن و پرافتخار خود دورتر می شود و  با وجود ظرفیت های خوب موجود اما به دلیل بی توجهی های برخی از مالکین، شهرداری و میراث و نیز در سایه کمبودهای بودجه ای نتوانستیم بهره برداری درستی به نفع شهر و شهروندان داشته باشیم.

رییس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به بناهایی مانند حمام حاجی و مسجد حاج صمدخان اظهار داشت: این بناها به نوعی شناسنامه شهر رشت محسوب می گردند و در سالهای اخیر تلاشهایی نیز در خصوص مرمت و نگهداری آنها صورت گرفته است اما  با این همه این بناها هرگز میزبان گردشگران نبوده اند و نتوانسته ایم در این خصوص بهره برداریهای لازم را بدلیل سوء مدیریت و عدم برنامه ریزی درست داشته باشیم.

واثق کارگرنیا در ادامه با اشاره به توقف ۲ الی ۴ ساعته گردشگران در شهر افزود:  با داشتن سرمایه های ارزشمند تاریخی در شهر رشت، این زمان توقف بسی جای تامل دارد چرا که با وجود بهره مندی از سرمایه های تاریخی و معماری متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم از آنها در جهت ارتقای اقتصاد و بهبود معیشت مردم بهره برداری نماییم.

 

 

وی در بخش پایانی صحبتهایش گفت: شهرداری کلانشهر رشت و میراث فرهنگی و گردشگری هر دو از ظرفیت بسیار بالایی برخورد می باشند و انشالله به شرط داشتن روحیه تعامل و همدلی سعی بر این است تا با استمرار جلسات در سطوح کارشناسی و مدیران و تشریک مساعی و ارایه راهکارهای عملی و اجرایی روند رو به رشدی را در این حوزه شاهد باشیم. از اینرو از آقای خدمت بین دانا و  دکتر جهانی پور می خواهیم که این موضوع مهم را در دستور کار خود قرار دهند.

در ادامه جلسه ولی جهانی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: از جمله اقدامات که میراث در حوزه شهرستان رشت انجام داده است راه اندازی پنج موزه سنجش، موزه پست، موزه رشتی دوزی، موزه میرزا و موزه باستان شناسی شمال کشور است که تا کنون ۸ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است وی افزود: در بحث مرمت بناها بسیاری از بناهای در معرض خطر مانند مسجد صفی، مسجد مستوفی و مسجد اردبیلی ها مرمت گردیده است و مرمت بخشی از مقبره میرزا و موزه میراث سراوان نیز از دیگر اقدامات انجام شده می باشد و خوشبختانه برای اولین بار در شهر رشت بیشترین بناها تبدیل به هتل شده است. مانند ساختمان  اشکوری که در پیرسرا قرار دارد و از محل تبصره ۱۸، هشت میلیارد تومان اعتبار به آن تخصیص داده شد.

وی افزود:  پیشنهاد می گردد نظیر برنامه هایی که در خانه فرهنگ اجرا می گردد برای خانه میرزا نیز اجرایی شود تا این مکان نیز از وضعیت صرفا بلیط فروشی بیرون بیاید .

ولی جهانی در ادامه گفت: دو همایش در حوزه شهر خلاق خوراک برگزار کردیم که در اینخصوص شهرداری رشت بیشترین تعامل و همراهی را با میراث داشته است. در خصوص شهر خلاق خوراک ۳۰۰ نوع غذا شناسایی شده که تعداد ۲۷ غذا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و ۷ غذا نیز در دست اقدام، جهت ثبت ملی است. از اینرو با توجه به اینکه  بیشترین غذا را در کل کشور در گیلان و در شهر رشت داریم خواهشمندیم با فعال کردن دبیرخانه شهر خلاق خوراک از حقوق خود در اینخصوص دفاع کنیم .

پیشنهاد جشنواره خوراک ویژه محرم مانند، آش فاطمه زهرا (س) در شفت، کلب زنی لاهیجان و تعزیه دیلمان و ضیابر که ثبت ملی شده است  بعنوان میراث معنوی محرم، طراحی اپلیکیشن ویژه شهرستان رشت مشتمل بر جاذبه ها تاریخی و گردشگری شهر رشت و پیشنهاد موزه خوراک برای شهر خلاق خوراک در یکی از ابنیه های تاریخ رشت

   و برگزاری توری گردشگری راهیان گردشگری میرزا و شناسایی و تعیین مسیر مربوط به نهضت میرزا، اعم از خانه میراز کوچک خان، مقبره میرزا و دکتر حشمت و نبرد ماکلوان فومن و و در مجموع ۳۲ رویداد شناسایی شده مرتبط با این رویداد تاریخی  از جمله مواردی بود که مدیر کل میراث به آن اشاره داشت.

 

در ادامه جلسه رمضانی رییس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت گفت: در مورد گردشگری سالهاست که فقط صحبت می کنیم اما دریغ از یک حرکت موثر در این حوزه، سوال اینجاست اگر ما تور گردشگری در رشت بگذاریم آیا جایی هست که گردشگر برای ساعاتی از آن لذت ببرد و احساس خوبی داشته باشد؟

وی افزود:  در دوران دفاع مقدس با توجه به تعداد شهدا و جمعیت استان گیلان جزو اولین استان های کشور در اهداء شهید، جانباز و ایثارگر به اسلام و انقلاب بودیم و اولین لشکر نیز در همین استان و در همین شهر اولین ها افتتاح گردید و این در حالی است که با کمال شرمندگی هنوز نتوانسته ایم موزه دفاع مقدس را ساماندهی کنیم، حال آنکه در سایر استانها این کار به سامان رسیده است .

رمضانی در پایان اظهار داشت: مصوبات شورای اسلامی شهر با توجه به اینکه از قانون کشور و ملی تبعیت می کند برای تمام سطوح مدیریتی از شخص استاندار تا دیگر سطوح مدیریتی، لازم الاجرا است. از اینرو امیدوارم با برداشتن موانع توسعه و بهره گیری از توان بالقوه، گامهایی مثبت در ایجاد درآمد پایدار و توسعه شهر رشت و استان گیلان برداریم. 

نادر حسینی رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز آمادگی مشاورین، کمیته های تخصصی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی را در حوزه های مختلف زیربنایی و نرم افزاری جهت همراهی و همکاری با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اعلام داشت.

خدمت بین دانا سرپرست شهرداری رشت در ادامه گفت: صنعت گردشگری در دنیا حرف اول را در ایجاد منابع درآمد پایدار می زند اما متاسفانه سهم ما از این حوزه مهم بسیار اندک است از اینرو  با توجه به قدمت شهر رشت و ابنیه های تاریخی می باید برنامه ریزی مدون و منظم صورت پذیرد و تدوین اطلس گردشگری که هم اکنون در دست اقدام می باشد نخستین گام در این خصوص می باشد.

زهرا رگان خبرنگار و عکاس تابناک گیلان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار