طرح سوادآموزي از طريق بن ويژه روستاييان قم

معاون سوادآموزي اداره‌كل آموزش و پرورش استان قم از اجراي طرح سوادآموزي از طريق بن ويژه روستاييان بي‌سواد خبر داد.
کد خبر: ۳۵۸۳۹۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۵ 11 January 2017
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام محمدرضا قاسمی‌نیا با اشاره به اجرای طرح سوادآموزی از طریق بن ویژه روستاییان بی‌سواد اظهار کرد: ثبت‌نام این طرح از ابتدای دی آغاز شده و در این طرح یک فقره بن به مبلغ یک میلیون تومان در گروه سنی 10 تا 49 سال تحویل داده می‌شود که افراد پس از معرفی یک نفر به عنوان پشتیبان که حداقل دارای مدرک متوسطه اول باشد، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: افراد شرکت‌کننده پس از اینکه در آزمون پایانی موفق به کسب نمره قبولی شوند، مدرک قبولی را دریافت می‌کنند، البته در این طرح به پشتیبان به عنوان آموزش‌‌دهنده مبلغی پرداخت نمی‌شود و یک میلیون تومان به شخص آموزش‌گیرنده پرداخت می‌شود.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم ابراز کرد: امیدواریم با توجه به فاصله کمی که بین درصد باسوادی شهر و روستا داریم، این فاصله به حداقل و صفر برسد. بر اساس آخرین آمار درصد باسوادی در شهر 95 درصد و در روستاها 89 درصد است، به عبارتی 6 درصد فاصله بین شهر و روستا از نظر باسوادی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب فاصله باسوادی بین شهر و روستا 23 درصد بود، به طوری که در شهر 53 درصد و در روستاها 30 درصد باسواد بودند، ولی اکنون در شهر قم باسوادی به بالای 95 درصد و در روستاها به بالای 89 درصد رسیده است.

قاسمی‌نیا عنوان کرد: دهیاری‌ها، شوراهای اسلامی، بخشداران و مدیران مدارس و خانه‌های بهداشت روستایی می‌توانند نقش مهم و مؤثری در اجرای موفق این طرح داشته باشند.

 وی با اشاره به ویژگی‌های فرد دارای حداقل سواد گفت: این افراد توانایی مهارت خواندن و نوشتن متون ساده فارسی، درک مطلب، مهارت حساب کردن در حد چهار عمل اصلی و روخوانی و روان‌خوانی قرآن را دارند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: مدرکی که به این افراد ارائه می‌شود برابر با پایان سوم ابتدایی است، انتظار داریم کسانی که باسواد می‌شوند، ادامه تحصیل دهند و توانمندی و اعتماد به نفس لازم برای مقابله با مشکلات را کسب کنند. این اعتقاد وجود دارد که آموزش مهمترین راه کلیدی برای فقرزدایی، محرومیت‌زدایی و شکوفایی فرهنگی و دینی است.

وی عنوان کرد: فرصت برخورداری افراد از زندگی سالم در پرتو باسوادی حاصل می‌شود و نگرش و رفتارشان نسبت به محیط پیرامونی تغییر می‌کند و حضور مؤثرتری در اجتماع دارند، باید در نظر داشت سوادآموزی پایه هر آموزشی است.

قاسمی‌نیا با بیان اینکه با سوادآموزی در روستاها در نظر داریم استعدادهای افراد روستایی را کشف کنیم، گفت: به این وسیله با کمک خودشان به روستاها از نظر دینی و مذهبی و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی رسیدگی می‌شود و در بحث کشاورزی، دامداری و زراعت روستاییان توانمندتری نسبت به گذشته خواهیم داشت.

وی یادآور شد: در دو سال گذشته 690 نفر در روستاها در سه دوره فعالیت‌های سوادآموزی شرکت کردند و آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار